Page 93 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 93
• Bu dikdörtgen piramidin kaç yüzü, kaç yan yüzü olduğunu
sorunuz.
• Tabanında dikdörtgen yerine başka bir çokgenin (üçgen,
beşgen, altıgen vb.) olması durumunda kaç yüzü ve yan
yüzü olacağını sorunuz. T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
[!] Piramitlerin tabanında bulunan çokgenin kenar sayı-
sının bir fazlası kadar yüze, kenar sayısı kadar yan yüze
sahip olduğunu öğrencilerin fark etmelerini bekleyiniz.
• Öğrencilere dikdörtgen piramidin kaç köşesi olduğunu
sorunuz.
• Piramidin tabanının üçgen, beşgen veya altıgensel bölge
şeklinde olduğunda kaç köşesi olacağını öğrencilere soru-
nuz.
[!] Piramitlerin tabanında bulunan çokgenin kenar sayısı-
nın bir fazlası kadar köşeye sahip olduğunu fark etmele-
rini bekleyiniz.
• Bu dikdörtgen piramidin kaç ayrıtı olduğunu öğrencilere
sorunuz.
• Tabanında dikdörtgen yerine başka bir çokgenin (üçgen, beşgen, altıgen vb.) olması duru-
munda kaç ayrıtı olacağını sorunuz.
[!] Piramitlerin tabanında bulunan çokgenin kenar sayısının iki katı kadar ayrıta sahip ol-
duğunu öğrencilerin fark etmelerini sağlayınız.
• Birkaç öğrenciden piramidi tabanından parmaklarının ucuyla düşürmeden tutmalarını iste-
yiniz. Birkaç saniyeliğine bile olsa dengede tutabilen öğrencilerden bunu nasıl başardıklarını
açıklamalarını isteyiniz.
[!] Bunun dik piramidin tabanını oluşturan çokgensel bölgenin ağırlık merkezine parma-
ğın yerleştirilmesiyle başarılabildiğini söylemelerini bekleyiniz.
• Bu durumdayken parmak ile tepe noktası arasındaki ilişkiyi sorgulatınız.
Ölçme ve Değerlendirme
1. Öğrencilere dikdörtgen dik piramidin yan yüzlerini oluşturan üçgenlerin kenar uzunluklarını
ölçtürünüz. Öğrencileri üçgenler hakkında (çeşitleri, eş olup olmadıkları gibi) konuşturunuz.
2. Dikdörtgen dik piramidin tabanında eşkenar üçgen, kare veya düzgün altıgen olsaydı önceden
söyledikleri özelliklerin değişip değişmeyeceğini sorunuz.
3. Yan yüzlerinde bulunan üçgenlerin hangi durumda eş ikizkenar üçgenler olabileceği konusunda
fikir yürütmelerini sağlayınız.
[!] Bu aşamada öğrencilerden düzgün dik piramidin tanımına ulaşmalarını ve dikdörtgen
düzgün bir çokgen olmadığından materyalin de düzgün dik piramit olmadığını
söylemelerini bekleyiniz.
Matematik Seferberliği 91