Page 129 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 129
• Eşkenar ve ikizkenar üçgenin kenar ve açı özellikleriyle ilgili genellemeler yapınız.
• Öğrencilerden ikizkenar üçgende farklı uzunlukta olan kenarı ve eşkenar üçgende tüm kenarlara
ait olan yüksekliği gönye yardımıyla belirlemelerini isteyiniz.
• Gönyenin cetvel kısmıyla aynı kenarların orta noktalarını belirledikten sonra kenarortaylar T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
çizmelerini sağlayınız.
• Son olarak ikizkenar üçgenin tepe açısının ve eşkenar üçgenin tüm açılarının açıortaylarını
çizmelerini isteyiniz.
• Yapılan ölçüm ve çizimlerden hareketle eşkenar ve ikizkenar üçgenlerin açı-kenar ilişkileri
hakkında genellemeler yapmalarını bekleyiniz.
• İkizkenar üçgenin farklı uzunluktaki kenarına ait yükseklik ve kenarortay ile tepe açısının
açıortayının aynı doğru parçası olduğunu fark etmelerini sağlayınız.
• Eşkenar üçgende bir köşeden çizilen kenarortay, yükseklik ve açıortayın aynı doğru parçası
olduğunu fark ettiriniz.
25cm 30° 25cm
28°
47cm
47cm
25cm 25cm
62°
22cm 22cm 25cm 25cm
25cm 30° 30° 25cm
28° 28°
47cm
47cm
25cm 25cm
30°
62° 62°
30°
22cm 22cm 25cm 25cm
Ölçme ve Değerlendirme
Soru
B
Şekildeki A,C,D noktaları doğrusal
α
I AC I = I EB I, E
%
%
m BDE = m EDCh 40°
^
h
^
%
?
5
m AEC = 40 ve DE? 5 BC se A
h
^
o
%
m CBD = değerini bulunuz. C D
h
^
Cevap
[ED] hem yükseklik hem açıortay olduğu için kenarortaydır. BCD üçgeni de ikizkenar üçgendir.
% %
m(BCD) = m(CBD) =
&
BE = EC ve EC = AC olup EACde k zkenardır.
%
%
%
m(BCD) = m(CEA) + m(CAE) = 40° + 40° = 80° olur.
1 12626 Matematik Seferberliği 127