Page 129 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 129

•  Eşkenar ve ikizkenar üçgenin kenar ve açı özellikleriyle ilgili genellemeler yapınız.
           •  Öğrencilerden ikizkenar üçgende farklı uzunlukta olan kenarı ve eşkenar üçgende tüm kenarlara
              ait olan yüksekliği gönye yardımıyla belirlemelerini isteyiniz.
           •  Gönyenin  cetvel  kısmıyla  aynı  kenarların  orta  noktalarını  belirledikten  sonra  kenarortaylar  T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
              çizmelerini sağlayınız.
           •  Son  olarak  ikizkenar  üçgenin  tepe  açısının  ve  eşkenar  üçgenin  tüm  açılarının  açıortaylarını
              çizmelerini isteyiniz.
           •  Yapılan  ölçüm  ve  çizimlerden  hareketle  eşkenar  ve  ikizkenar  üçgenlerin  açı-kenar  ilişkileri
              hakkında genellemeler yapmalarını bekleyiniz.
           •  İkizkenar  üçgenin  farklı  uzunluktaki  kenarına  ait  yükseklik  ve  kenarortay  ile  tepe  açısının
              açıortayının aynı doğru parçası olduğunu fark etmelerini sağlayınız.
           •  Eşkenar  üçgende  bir  köşeden  çizilen  kenarortay,  yükseklik  ve  açıortayın  aynı  doğru  parçası
              olduğunu fark ettiriniz.
                                                                   25cm   30°  25cm
                                                   28°
                                                        47cm
                                              47cm
                                                               25cm             25cm
                                                       62°
                                             22cm    22cm           25cm    25cm


                                                                   25cm  30°  30°  25cm
                                                28°  28°
                                                        47cm
                                          47cm
                                                               25cm             25cm
                                                                               30°
                                           62°         62°
                                                                              30°
                                             22cm   22cm            25cm    25cm


           Ölçme ve Değerlendirme


           Soru

                                                                                        B
           Şekildeki A,C,D noktaları doğrusal
                                                                                        α
                  I AC I = I EB I,                                                E
               %
                          %
            m BDE =    m EDCh                                                  40°
                         ^
                   h
              ^
               %
                                        ?
                             5
            m AEC =   40 ve DE?     5 BC  se                         A
                   h
              ^
                         o
               %
            m CBD =   değerini bulunuz.                                        C                D
                   h
              ^
           Cevap
           [ED] hem yükseklik hem açıortay olduğu için  kenarortaydır. BCD üçgeni de ikizkenar üçgendir.
               %          %
            m(BCD) =   m(CBD) =
                                           &
             BE =   EC ve EC =    AC olup EACde k zkenardır.
                                    %
               %
                          %
            m(BCD) =   m(CEA) +  m(CAE) =  40° +  40° =  80° olur.
 1 12626                                    Matematik Seferberliği                                         127
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134