Page 165 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 165
terlerinde bir koordinat düzlemi oluşturmalarını ve üzerine köşe noktaları
A(5, 9), B(3, 3) ve C(11, 3) olan ABC üçgenini çizmelerini isteyiniz.
• Öğrencilerden birine aynı üçgeni materyal üzerine çizdiriniz.
• Öğrencilere açıölçer kullanarak sırasıyla A, B ve C açılarını ölçtürünüz. T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
[!] Öğrencilerin üçgenin dar açılı bir üçgen olduğu sonucuna ulaşmalarını sağlayınız.
• Lazer yardımıyla [BC] kenarına dik ve A köşesinden geçen doğruyu öğrencilere gösteriniz.
• Öğrencilerden aynı şekilde [BC] kenarına dik ve A köşesinden geçen doğruyu gönye kullanarak
çizmelerini isteyiniz.
• Öğrencilerle beraber aynı şekilde; B köşesinden [AC] kenarına, C köşesinden [AB] kenarına dik
olan doğru parçalarını çiziniz.
[!] Dikmeler çizilirken 90° lik demir aparattan faydalanılabilir.
[!] Öğrencilere “Herhangi bir üçgende çizilen yüksekliklerin kesiştiği nokta üçgenin diklik merkezi-
dir.” tanımını söyleyiniz.
• Öğrencilerden dik ve geniş açılı birer üçgen çizmelerini ve üçgenlerin diklik merkezlerini bulma-
larını isteyiniz.
[!] Öğrencilerin aşağıdaki yargılara ulaşmalarını sağlayınız.
• Üçgen dar açılı üçgen ise diklik merkezi üçgenin iç bölgesindedir.
• Üçgen dik açılı üçgen ise diklik merkezi üçgenin dik köşesidir.
• Üçgen geniş açılı üçgen ise diklik merkezi üçgenin dış bölgesindedir.
Ölçme ve Değerlendirme
Soru
Lazer ışıklı koordinat düzlemi materyali üzerinde belirlediğiniz üç noktayı köşe kabul eden
bir üçgen çiziniz.
a. Bu üçgenin köşe koordinatlarını yazınız.
b. Bu üçgenin açılarına göre hangi tür üçgen olduğunu söyleyiniz.
c. Bu üçgenin kenarlarına ait yükseklikleri çizerek diklik merkezini işaretleyiniz.
Cevap
Öğrencinin çizdiği üçgen dar açılı ise diklik merkezi üçgenin iç bölgesinde,dik açılı üçgen ise
üçgenin dik köşesinde ve geniş açılı üçgen ise üçgenin dış bölgesindedir.
162 Matematik Seferberliği 163
162