Page 44 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 44
LİSE MATEMATİK MATERYAL SETİ Dönel Kesik Koninin Yüzey Alanı
Uygulama - 2
Süre: 40 dakika
Hedef lenen Beceriler
• Akıl Yürütme
• İlişkilendirme
• Problem Çözme
Hedefler
Öğrencilerin dik dairesel koninin ve dik dairesel silindirin özelliklerini kullanarak dönel kesik
koninin yüzey alanını veren bağıntıyı oluşturabilmeleri hedeflenir.
Uygulama Aşaması ve Kullanım Amacı
Dersin gelişme aşamasında dik dairesel koninin özellikleri kullanılarak dönel kesik koninin
yüzey alanını veren bağıntıyı oluşturmak için kullanılabilir.
Dikkat Çekme
Öğrencilere evimizdeki saksıların genelde dönel kesik koniye benzediklerini hatırlatınız. Dönel
kesik koni biçimindeki bir saksıyı renkli kâğıtlarla kaplayabilmek için gerekli kâğıt miktarını
nasıl hesaplayabilecekleri sorusunu yöneltiniz.
İşleniş Kullanılan Malzemeler
• Kâğıt
Aşağıdaki yönergeleri öğrencilere uygulayınız:
• Öğrencilere, dönel kesik koninin açınımında yan yüzünün nasıl bir şekil olmasını beklediklerini
sorunuz.
• Öğrencilerden materyalin yan yüzeyini bir kağıtla kaplamalarını isteyiniz. Öğrencilere kâğıdı
açtıklarında kâğıdın hangi geometrik şekle benzediğini sorunuz.
• Öğrencilerden dönel kesik koninin yanal yüzeyinin alanını kestikleri kâğıdı kullanarak
hesaplamalarını isteyiniz.
[!] Bir dönel kesik koninin ana doğru parçasının uzunluğu a birim, alt ve üst taban
.
dairelerinin yarıçapları sırasıyla r1 ve r2 olmak üzere yanal yüzey alanı π . a(r + r ) şeklinde
2
1
hesaplanır.
42