Page 49 - Konu Özetleri AYT Coğrafya
P. 49
COĞRAFYAOĞRAFYA
C
KONU ÜLKELERİN SANAYİLEŞME SÜRECİ VE TARIM-EKONOMİ İLİŞKİSİ
ÖZETİ
AYT AYT AYT AYT AYT AYT AYT AYT AYT AYT AYT AYT
ALMANYA FEDERAL CUMHURİYETİ
Almanya’nın Coğrafi Özellikleri
• Kuzey Almanya, yükseltisi 50 metreyi aşmayan ovalardan oluşur. Orta Almanya,
genelde yükseltinin 1.000 metreyi geçmediği plato ve tepelerden oluşan bir bölge-
dir. Güney Almanya ise ülkenin en yüksek bölgesini oluşturur. Başlıca akarsuları;
Ren, Elbe ve Tuna şeklinde sıralanabilir.
• Ülkenin kuzey ve kuzeybatısında okyanusal iklim, orta ve güney kesimlerinde
karasal iklim koşulları egemendir. Ülke topraklarının yaklaşık üçte birini oluşturan
ormanlar, güneydeki dağlık alanlarda geniş yer kaplar.
• Doğal kaynaklar bakımından çok zengin değildir. Sanayi faaliyetleri açısından
gerekli ham maddenin çoğunu dışarıdan almaktadır. Ancak sahip olduğu kömür
yatakları sanayileşmesinde etkili olmuştur.
• XIX. yüzyılın başlarında hâlâ bir tarım ülkesi iken nüfusun büyük çoğunluğu tarım
sektöründe, geriye kalan kesim ise ticaretle uğraşmakta ve ev tipi üretim yapan
işlerde çalışmaktaydı.
Almanya’da sanayileşmenin önünü açan faaliyetler şunlardır:
Başkenti Berlin
♦ Gümrük Birliği’nin kurulması
♦ Sanayi teşvikleri Yüz ölçümü 357.376 km 2
♦ Berlin Sanayi Enstitüsünün kurulması 84,43 milyon
Nüfusu
(2023)
♦ Endüstriyel Teknoloji Okulunun kurulması
Ort. yaşam süresi 82,1
• Bu gelişmelerle birlikte geleneksel ev tipi üretimin yerini fabrikalar almaya baş-
lamıştır.
Şehir nüfusu oranı %77,4
• XVIII. yüzyılın sonlarından itibaren Ruhr Bölgesi’nde kok kömürlerinin kullanıl-
dığı fabrikalar kuruldu. Önemli şehirleri Berlin, Münih,
Hamburg
• Bölgede bulunan demir madenlerinin işlenmesiyle demir-çelik üretiminde artış
sağlandı. Almanya'da ekonomik sektörlerinbelirli yıllardaki dağılımı
• Buharlı makinelerin kullanılması, tekstil sektöründe büyük kolaylıklar sağlamıştır. Bu sayede fabrika sayısı ve fabrikalar-
da çalışan nüfusta önemli artış olmuştur.
• 1835 yılında Almanya’da ilk demir yolu hattı açıldı. Önceleri ithal edilen lokomotifleri kullanan Almanya, daha sonra kendi
lokomotiflerini üretmeye başladı. Berlin ve Münih lokomotif üretim merkezi hâline geldi. Sanayileşmiş bölgeler demir yolu
ağlarıyla birbirine bağlandı.
• 1871’de Alman İmparatorluğu’nun kurulmasından sonra ağır sanayinin gelişmesiyle çelik üretimi arttı. Buna bağlı olarak
otomotiv, gemi ve silah üretiminde artış sağlandı.1912 yılında Almanya’da 16.000 otomobil üretilmiştir.
• İkinci Sanayi Devrimi adı verilen bu dönemde çelik üretiminin yanı sıra
kimya ve elektrik sanayisi de gelişmeye başladı.
• I. ve II. Dünya savaşları Avrupa ve Almanya’daki sanayi faaliyetlerini
olumsuz etkilemiştir.
• Savaştan sonra hükûmetin uyguladığı ekonomik ve politik hamleler
sayesinde Almanya ekonomisi eski gücüne kavuşmaya başladı. 3 Ekim
1990 tarihinde Doğu ve Batı Almanya’nın birleşmesiyle Almanya, Avru-
pa’nın üretim, ulaşım ve iletişim merkezi hâline geldi.
• Almanya’nın önemli sanayi şehirleri; Münih, Wolfsburg, Ingolstadt,
Stuttgart, Berlin, Frankfurt, Düsseldorf, Leipzig, Essen’dir. Ülkede oto-
motiv, savunma, demir-çelik, kimya, elektrik, beyaz eşya ve imalat ma-
kineleri sanayisi gelişmiştir.
49
COĞRAFYA - AYT MEBİ KONU ÖZETLERİ 49
COĞRAFYA - AYT