Page 63 - Konu Özetleri AYT Psikoloji
P. 63

ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER


        Öğrenmeyi etkileyen faktörler üç başlık altında aşağıda açıklanmıştır.
        a) Öğrenenle İlgili Faktörler:
        Güdülenme (Motivasyon): Bireyin öğrenmeye istekli hâle gelmesidir. Öğrenmenin en önemli koşullarından biri olan gü-
        dülenme bireyi öğrenmeye özendirir ve davranışa yön verir. Örneğin normalde İngilizce öğrenmeye ihtiyaç duymayan
        birinin, Avrupa’ya gittiği zaman İngilizce öğrenmeye çalışması.
        Zekâ: Bireyin zekâ düzeyi ile öğrenme arasında pozitif bir korelasyon vardır.




               HATIRLAYALIM



          Korelasyon; iki değişken arasındaki ilişkiyi ifade eder.
          Pozitif korelasyon, iki değişkenin birlikte artması ya da azalmasıdır.



        Yaş: Yaşamın ilk yıllarından 20’li yaşlara kadar öğrenme oldukça hızlıdır. Yaklaşık 50’li yaşlara kadar öğrenme hızı sabit
        bir seyir izler, 50’li yaşlardan sonra öğrenme hızı düşmeye başlar.


























        Olgunlaşma: Öğrenmenin gerçekleşmesi için gerekli bedensel ve zihinsel yeterliliğe sahip olmaktır. Örneğin parmak kas-
        ları gelişmeden ve belli bir zihin olgunluğuna erişmeden çocuğun yazı yazması beklenemez.
        Türe Özgü Hazır Olma: Organizmanın herhangi bir davranışı öğrenebilmesi için gerekli olan biyolojik donanıma sahip
        olmasıdır. Örneğin insanlar uçmayı, arılar konuşmayı öğrenemez.
        Genel Uyarılmışlık Hâli: Kişinin bilincinin tamamen açık olduğu ve dikkatini yapacağı işe verebildiği uyanıklık durumudur.
        İyi bir öğrenme için organizmanın yeterli derecede uyarılmış olması gerekir. Yetersiz ya da aşırı uyarılma, öğrenmeyi
        olumsuz etkiler.
        Kaygı: Kaygı bir huzursuzluk hissi, nedeni bilinemeyen bir korkudur. Belirli bir düzeydeki kaygı, organizmayı olumlu etkiler.
        Aşırı kaygı ya da kaygının hiç olmaması ise öğrenmeyi genellikle olumsuz etkiler.
        Transfer (Geçiş): Önceden öğrenilenlerin, sonradan öğrenilenleri etkilemesine transfer (geçiş) denir.  Transferin gerçek-
        leşmesi için bu iki konu arasında benzerlik olması gerekir. Örneğin basket oynama ile dil öğrenme arasında olumlu ya da
        olumsuz bir geçiş söz konusu değildir.
        • Pozitif Transfer: Önceden öğrenilenlerin, yeni öğrenmeleri kolaylaştırmasıdır. Bisiklete binmeyi bilen biri motosiklete
        binmeyi de kolayca öğrenir.
        • Negatif Transfer (Alışkanlık Çatışması): Önceden öğrenilenlerin, yeni öğrenmeleri zorlaştırmasıdır. Q klavye kullanan
        biri F klavye kullanırken zorlanabilir.




        PSİKOLOJİ - AYT                                                            MEBİ KONU ÖZETLERİ       63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68