Page 66 - Konu Özetleri AYT Psikoloji
P. 66
ÖĞRENME STRATEJİLERİ VE GÖREVLERİ - HAYAT BOYU ÖĞRENME
ç) Yürütücü Biliş: Biliş, herhangi bir şeyin farkında olma ve onu anlayabilme durumudur. Yürütücü biliş ise bireyin bu bil-
gileri nasıl öğrendiğinin farkında olma durumudur. Bireyin, kendi zihinsel becerilerinin farkında olup bu becerilerine uygun
öğrenme yöntemlerini seçebilmesidir.
Yürütücü biliş, biliş hakkında bilgi ve bilişi izleme olarak iki ögeden oluşmaktadır. Biliş hakkında bilgi, bireyin kendi düşün-
me ve öğrenme süreçleri hakkındaki bilgisini ve anlayışını kapsar. Bilişi izleme ise bireyin öğrenilecek durumun özellikleri-
ne uygun öğrenme stratejilerini seçme, kullanma, izleme ve değerlendirme sonuçlarını kapsar.
Birey yürütücü biliş sürecinde; kendi öğrenme süreçlerini, ilerleme kapasitesini ve yeni bilgilere olan gereksinimini göz-
lemler.
d) Duyuşsal Strateji: Öğrenmede güdüsel ve duygusal etmenlerden kaynaklanan engeller de vardır. İşte bu engelleri
kaldırmak için kullanılan yöntemlere duyuşsal stratejiler denir. En çok karşılaşılan sorunlar dikkatin başka yöne kayması,
güdülenme eksikliği, kaygı ve öz güven eksikliğidir.
Bir ortamda öğrenmeyi engelleyen etkenleri ortadan kaldırmak için dikkati artırmak, motivasyon sağlamak, tutumları iyileş-
tirmek ve kaygıyı kontrol altına almak gereklidir.
Hayat Boyu Öğrenme
Öğrenmenin belirli bir yaşla ve okullarla sınırlı tutulmadığına dayanan bir anlayıştır. Birey; yaşı ve eğitim seviyesi ne olursa
olsun hayat boyu öğrenmenin bir parçasıdır. Eğitimi, okul yaşı ve okul binaları ile sınırlamak doğru değildir.
Herkes zorunlu eğitimini bitirdikten sonra ileri düzeydeki eğitimini kendi seçeceği bir zamana erteleme ve istediği zaman
eğitim sistemine yeniden girebilme hakkına sahiptir.
Türk millî eğitiminin temel ilkelerinden "süreklilik ilkesi"nin amacı fertlerin genel ve mesleki eğitimlerinin hayat boyunca
devam etmesini sağlamaktır. Yine Türk millî eğitiminin ilkelerinden biri olan "her yerde eğitim ilkesi"ne göre eğitim yalnızca
resmî kurumlarda ve özel eğitim kurumlarında gerçekleşmez. Evde, iş yerlerinde, çevrede, her yerde ve her durumda
eğitim gerçekleşebilir.
Örneğin kütüphaneler, yerel yönetimler, iş yerleri, kültürel gruplar ve diğer sosyal hizmet kuruluşları gibi kurumlarda toplum
için öğrenme fırsatları sağlanmalıdır.
66 MEBİ KONU ÖZETLERİ PSİKOLOJİ - AYT