Page 71 - Konu Özetleri AYT Psikoloji
P. 71

PSİKOLOJİ



    KONU                 DÜŞÜNMENİN YAPI TAŞLARI - DİLİN DÜŞÜNMEDEKİ ROLÜ
    ÖZETİ                     DOĞRU KARAR VERMEDE İRDELEMENİN ÖNEMİ
                    AYT    AYT    AYT    AYT     AYT    AYT    AYT    AYT    AYT     AYT    AYT           AYT



























        Düşünmenin Yapı Taşları
        Kişi ve nesnelerin yerini tutan simgeler aracılığı ile yapılan zihinsel etkinliğe düşünme denir. Düşünme; akıl yürütme, anla-
        ma, hüküm verme gibi zihinsel fonksiyonlardan yararlanarak birtakım soyutlamalara ulaşma, kavram oluşturma ve problem
        çözme işidir.
        Düşünürken nesne ve olayların kendilerinden değil zihinde kalan izlerinden yararlanılır. Düşünmenin gerçekleşebilmesi
        için bazı yapı taşlarının olması gerekir. Bunlar;
        a) İmge (Hayal): Duyu organları aracılığı ile algılanan nesne ve olayların zihne yansıyan görüntüsüdür.  Yani olay ve nes-
        neleri temsil eden zihinsel oluşumlardır.
        Örneğin evdeki eşyaların veya özlenen birinin hayal edilmesi.
        b) Sembol (Simge): Zihindeki imge ve düşünceleri temsil eden işaretlerdir. Giysiler, rozetler, trafik işaretleri vb. sembole
        örnektir.
        c) Kavram: Nesnelerin ya da olayların ortak özelliklerini kapsayan ve onları bir sözcük altında toplayan genel tasarımdır.
        İnsan zihninin ürünü olan kavramların gerçekliği yoktur. Bu nedenle duyu organları yoluyla öğrenilemez. Kavramlar ancak
        düşünme yoluyla kavranabilir.
        Kavramlar soyutlama ve genellemeler yoluyla oluşturulur.
        Soyutlama; zihnin, nesne ve olayların bir özelliğinin diğer özelliklerinden ayrılması işlemidir. Örneğin Van kedisinin gözle-
        rinin farklı renkte olması onu diğer kedilerden ayıran yani soyutlayan özelliğidir.
        Genelleme, nesne ya da olayların ortak özelliklerinin zihinde tasarlanmasıdır. Köpeklerin sadık bir dost olarak nitelendiril-
        mesi genelleme örneğidir.
        ç) Kategori:  Aralarında herhangi bir bakımdan ilgi veya benzerlik bulunan şeylerin tamamıdır.  Örneğin “öğrenci” toplum-
        daki insanlardan belirli bir yaş aralığında eğitim alan bireyler topluluğunu ifade eder.
        Zihindeki imge, sembol ve kavramlar; aralarındaki benzerlik ve farklılıklara göre sınıflandırılır ve belli kategorilere ayrılır.
        Örneğin çam, söğüt, akasya benzerliklerinden dolayı ağaç kavramının altında sınıflandırılır. Gül ise ağaca benzemediği
        için ayrı bir kategoride değerlendirilir.


        Dilin Düşünmedeki Rolü
        Dil; insanların duygu, düşünce ve isteklerini sadece ses ya da yazı ile değil; davranışlar, jestler, mimikler, işaretler vb.
        aracılığı ile yansıtan iletişim ve anlaşma aracıdır.
        Dil aynı zamanda düşünceleri biçimlendirme işlevine de sahiptir.
        Dilsel beceri; dinleme, konuşma, okuma, yazma gibi dört ana etkinliğe dayanır. Dil becerisi, bu dört etkinlik alanının bir-
        birini bütünleyen ilişkileriyle kazanılır.

        PSİKOLOJİ - AYT                                                            MEBİ KONU ÖZETLERİ       71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76