Page 13 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 13

ŞİİR BİLGİSİ 1



              Bir düşünsen, yarıyı geçti ömrüm
              Gençlik böyledir işte, gelir gider;             11’Lİ HECE ÖLÇÜSÜ
              Ve kırılır sonra kolun kanadın;
              Koşarsın pencereden pencereye
                            Cahit Sıtkı Tarancı, Gençlik Böyledir İşte


       Durak:
        Hece ölçüsüyle yazılmış şiirlerde ölçü kalıpları içindeki durma yerleridir.
        Ahenk gereği durulan yerler belirlenirken kelimeler bölünmez.
        Şiirler ölçüye göre genellikle şu şekilde duraklara ayrılır.
              4+3 (7’li), 4+4 (8’li), 5+3 (8’li); 4+4+3 (11’li), 6+5 (11’li); 7+7 (14’lü)
                     Başka sanat bilmeyiz / karşımızda dururken
                     Yazılmamış bir destan / gibi Anadolu’muz.
                     Arkadaş, biz bu yolda / türküler tuttururken
                     Sana uğurlar olsun, / ayrılıyor yolumuz!
                     (7+7 Duraklı 14’li hece ölçüsü ile yazılmıştır.)
                                                  Faruk Nafiz Çamlıbel, Sanat

       b.  Aruz Ölçüsü:
         •  Dizelerdeki hece sayısının eşit olmasının yanında hecelerin ses değerlerinin de aynı olmasına dayanan ölçüdür.
         •  Ünlü ile biten heceler açık veya kısa (.), ünsüzle biten heceler kapalı veya uzun (-) olarak değerlendirilir.

         •  Özellikle divan şiirinde; Tanzimat, Servetifünun, Fecriati şiirinde kullanılmıştır.
         •  Edebiyatımızda aruz ölçüsüyle yazılmış ilk eser Yusuf Has Hacip’in XI.yy.da yazdığı Kutadgu Bilig adlı eseridir.


       c.  Serbest Ölçü:
         •  Dizelerdeki hece sayısının eşitliği, hecelerin açık-kapalı olması gibi kurallara bağlı kalınmayan ölçü çeşididir.
         •  Serbest ölçüyle yazılan şiirlerde ahenk; vurgu, tonlama, aliterasyon ve asonansla sağlanır.
         •  Edebiyatımızda Cumhuriyet Dönemi’nde Garip hareketinden sonra yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır.
              Bir gün gelir de unuturmuş insan
              En sevdiği hatıraları bile
              Bari sen her gece yorgun sesiyle
              Saat on ikiyi vurduğu zaman
              Beni unutma
                     Ümit Yaşar Oğuzcan, Beni Unutma

       2.  REDİF
         •  Dize sonlarında kafiyeyi oluşturan seslerden sonra gelen; aynı görev ve anlamdaki ekler, kelimeler ve kelime gruplarıdır.

                     Karşıdan gelen piyade
                     Bizim iller yerinde mi
                     Etekleri çimen olmuş
                     Karlı dağlar yerinde mi
                                           Köroğlu
       ‘‘-ler’’ ek hâlinde redif
       ‘‘yerinde mi’’ kelime hâlinde redif
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT                                               MEBİ KONU ÖZETLERİ       13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18