Page 152 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 152

TANZİMAT, SERVETİFÜNUN, MİLLÎ EDEBİYAT DÖNEMİTÜRK TİYATROSU




                HATIRLAYALIM                                     HATIRLAYALIM

          Şinasi’nin  Şair  Evlenmesi  adlı  eseri  Batılı  anlamda  ilk    Namık Kemal’in yazdığı Vatan yahut Silistre sahnelenen
          tiyatrodur. Tercüman-ı Ahvâl gazetesinde tefrika edilmiş-  ilk tiyatro oyunudur.
          tir.
                                                            Vatan  yahut  Silistre’de;  İslam  Bey,  Zekiye,  Sıtkı  Bey
          Şair Evlenmesi’nde görücü usulü ile yapılan  evliliklerin   adlı  kahramanların  Osmanlı  -  Rus  Savaşı  sırasında
          getirdiği olumsuzlıklar eleştirel dille ve komedi unsurlarıyla   yaşadıkları olaylar anlatılır.
          anlatılmıştır. Bu sebeple eser "töre komedisi"olarak nite-
          lenebilir. Müştak Bey, Kumru Hanım, Hikmet Bey, Sakine
          Hanım ve Ebullâklâka eserdeki kahramanlardandır.
                 DİKKAT                                          KRİTİK BİLGİ

           Namık Kemal, Celâleddin Harzemşah adlı eserinin ön    Ahmet Vefik Paşa, ilk uyarlama tiyatro eserinin sahibidir.
           sözünde tiyatro ile ilgili görüşlerine yer verir.









                 Tiyatro eserleri sahnelenmek için değil okunmak   "Sanat, sanat içindir.” anlayışı benimsenmiş dilde
                            amacıyla yazılmıştır.                  sadeleşme amacı terk edilmiştir.







                                                 TANZİMAT II.DÖNEM
                                                     TİYATROSU




                Teknik açıdan tiyatroyu birinci dönemden daha ileri   Bireysel konulara ağırlık verilmiştir. Özellikle tabiat
                             götürememişlerdir.              ve aşk konusu işlenmiş, uzak diyar yaşamları
                                                                        tiyatroya girmiştir.











                 TANZİMAT II. DÖNEM SANATÇILARI                            TİYATROLARI


          ABDÜLHAK  HAMİT  TARHAN:  Dönemin  en  fazla  Macera-yı Aşk, Sabr ü Sebat, Eşber, İçli Kız, Duhter-i Hindu,
          oyun yazan sanatçısıdır. Oyunlarını okunmak amacıyla  Nesteren,  Sardanapal,  Liberte,  Hakan,  İlhan,  Turhan,  Tarık,
          yazmıştır. Ağır ve süslü bir dili vardır.    Finten, Tezer.



          RECAİZADE  MAHMUT  EKREM:  Tiyatrolarında  “Sa-
                                                       Afife Anjelik, Çok Bilen Çok Yanılır, Vuslat, Atala
          nat sanat içindir.” anlayışını devam ettirmiştir.





  152     MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157