Page 108 - Konu Özetleri TYT Coğrafya
P. 108

COĞRAFYA



    KONU                                ULUSLARARASI ULAŞIM HATLARI
    ÖZETİ
                    TYT      TYT     TYT     TYT     TYT     TYT     TYT     TYT     TYT     TYT     TYT               TYT

                                         ULUSLARARASI ULAŞIM HATLARI

        ULAŞIM HATLARI VE ETKİLERİ
          •  İnsanların, malların ve haberlerin ulaşmasını sağlayan işlerin ve araçların tümüne ulaştırma adı verilir. Ulaştırma,
            haberleşme ile ulaşım sistemlerini kapsayan bir kavramdır.
          •  Haberleşme; insanlar arası mesajların, sözlü ya da yazılı olarak çeşitli araçlar vasıtasıyla iletilmesidir.
          •  Ulaşım; insanların, malların ve hizmetlerin bir yerden başka bir yere çeşitli ulaşım araçları ile aktarılmasıdır.
          •  İnsanlığın ilk dönemlerinde ulaşım; evcilleştirilmiş at, eşek, deve gibi hayvanlar ile sağlanırken, ilerleyen dönemlerde
            motorlu kara taşıtları, yelkenli ve motorlu gemiler, buharlı ve motorlu trenler ile uçaklar birer ulaşım aracı hâline gel-
            miştir. İnsanlığın kara yolu ile başladığı ulaşım serüveninin deniz, demir ve hava yolları ile çeşitlenmesi; yeryüzünde
            ulaşılmadık  yerin  kalmamasında,  insanların  ve  doğal  kaynakların  yer  değiştirmesinde,  farklı  toplumlarda  yaşayan
            insanlar arasında kültürel etkileşimin yaşanmasında etkili olmuştur.
          •  Ulaşım, dünyanın her bölgesinde aynı düzeyde gelişmemiştir. Bunun nedeni iklim, yeryüzü şekilleri, çöller ve batak-
            lıklar gibi fiziki faktörlerle sermaye ve teknoloji gibi beşerî faktörlerin her ülkede aynı özellikleri taşımamasıdır. Ulaşım
            ağlarının sıklığı ve kalitesi ülkelerin gelişmişlik düzeyini gösterir. Gelişmiş ülkelerde ulaşım ağı sık, ulaşım sistemleri
            çeşitli, hızlı ve konforludur. Az gelişmiş ülkelerde ise ulaşım imkânları ve ulaşım teknolojisi yeteri kadar gelişmemiştir.
        Kara Yolu
          •  Kara yolu, diğer ulaşım sistemlerinde olmayan, insan-
            ları  ve  malları  gidilecek  yere  kadar  ulaştırılabilmesi
            nedeniyle dünyadaki en yaygın ulaşım sistemidir.
          •  Geçmişte kervan yollarından yapılan kara yolu ulaşımı
            günümüzde; hızlı, konforlu motorlu araçların kullanıl-
            dığı modern kara yollarında yapılmaktadır.
          •  Kuzey Amerika (ABD), Batı Avrupa (Almanya, Fransa,
            Hollanda vb.), Uzak Doğu Asya (Japonya) gibi bölge-
            lerde gelişmiştir. Okyanusya Kıtası'nın iç kesiminde,
            Asya Kıtası'nın kuzeyinde ve iç kesiminde, Afrika Kıta-
            sı'nın kuzeyinde ve Kongo Havzası'nda, Güney Ame-
            rika Kıtası'nın Amazon Havzası'nda, Kuzey Amerika
            Kıtası'nın kuzeyinde yeterince gelişmemiştir.            Dünyadaki kara yolu ulaşım ağı
        Deniz Yolu
          •  Baharatın, ipeğin ve altının gemilerle taşınması, coğrafi keşifler, Sanayi Devrimi sonrası oluşan ham madde ihtiyacının
            karşılanması ve  üretim sonucu ortaya çıkan ihtiyaç fazlası ürünlerin pazarlanması  deniz yolunun gelişmesinde önemli
            bir paya sahip olmuştur.
          •  Deniz yolu ulaşımı, okyanus aşırı ülkeler ve kıtalar arasında aynı anda binlerce ton yükün ve çok sayıda insanın
            taşınabilmesini sağlamış; taşıma maliyetini çok azaltmıştır. Bu nedenle deniz yolu taşımacılığı, günümüzde özellikle
            transit taşımacılıkta tercih edilen en önemli ulaşım sistemi olmuştur.
        Başlıca deniz yolu güzergâhları
          1. Kuzey Atlantik Yolu
          2. Batı Avrupa, Akdeniz ve Hint Okyanusu Yolu
          3. Ümit Burnu Yolu
          4. Atlantik, G. Amerika ve Doğu Kıyısı Yolu
          5. Pasifik, G. Amerika, K. Amerika ve Avrupa Yolu
          6. Pasifik Aşırı Yolu
          7. Karayipler-Meksika Körfezi Yolu
          8. Meksika  Körfezi,  Karayipler  ve  Amerika’nın  Doğu
            Kıyıları Yolu
          •  Boğaz ve kanallar; mesafeyi kısaltması, taşımacılık
            maliyetini azaltması, bazen de deniz yolu taşımacı-
            lığının  bölgede  yapılabilmesi  için  tek  geçiş  noktası
            olması gibi nedenlerle önemli kavşak noktalarıdır.
          •  Boğazlar ve kanallar, ülkelerin jeopolitik önemine katkıda bulunur. Örneğin, İstanbul Boğazı'nın ve Çanakkale Boğa-
            zı'nın Akdeniz ile Karadeniz arasındaki deniz yolu taşımacılığında tek geçiş noktası olması, bu boğazların jeopolitik
            önemini artırmıştır.
  108     MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                             COĞRAFYA - TYT
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113