Page 171 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 171
Ek
ÖZEL GEREKSİNİM DUYAN ÖĞRENCİLERE GÖRE YAPILABİLECEK DÜZENLEMELER
Öneriler Listesi
Sınıfınızda özel gereksinimleri olan öğrencilerin bulunması durumunda öncelikle okulunuzdaki
rehberlik öğretmeninden destek ve yardım istemeniz önerilir. Aşağıda gerekmesi halinde bazı
etkinliklerde yapılacak düzenlemelere yönelik öneriler yer almaktadır.
1. Sınıfta görme engelli bir öğrenciniz varsa etkinlikleri öğrenciye göre düzenlerken faydala-
nacağınız yöntemler;
• sesli betimleme kullanmayı,
• kabartma yazı desteği almayı (Braille Alfabesi),
• sözlü olarak ifade etmeyi,
• öğrencinin not tutması için ses kaydı alabilmeyi,
• dokunarak kavrayabilmesini sağlamayı içerebilir.
Görme engelli öğrencilerin hafızaları genelde güçlü olmakla birlikte etkinlikteki önemli yer-
leri iki kere vurgulamak etkinliğin pekiştirilmesini sağlayacaktır. Etkinlik hareket içeriyorsa,
hareket ortamının güvenli olabilmesi için ortama halat, zil, baston gibi materyaller ekleyin.
Öğrenci destek istemeden hareket etmeyin, ona zaman tanıyın ve onun adına karar ver-
meyin. Desteğe ihtiyaç duyduğunda sınıftan veya sizden yardım alabileceğini dile getirin
ve bekleyin.
2. İşitme engelli bir öğrenciniz varsa etkinlikleri öğrenciye göre düzenlerken kullanacağınız
yöntemler;
• işaret dili kullanma,
• jest ve mimiklerden destek alma,
• yazı yazarak anlaşma sağlama,
• ortak bir dil veya işaret grubu belirlemeyi kapsayabilir.
Bu yöntemleri uygularken göz önünde bulundurmanız gereken bazı hususlar olabilir. Ör-
neğin alkışlarken yaparken sessiz alkış yöntemi kullanmayı (herkesin ellerini kaldırıp tit-
reterek el sallaması), müzik içeren etkinliklerde ses yerine başka bir uyaran kullanmayı
(örneğin; omzuna dokunma) tercih edebilirsiniz. Bu tür yöntemleri öğrencinizle birlikte
belirlemeye özen gösterin.
3. Fiziksel engelli bir öğrenciniz varsa etkinliklerde var olan fiziksel hareketleri öğrencilerin
kısıtlı oldukları durumlardan farklı olarak şekillendirin. (Örneğin koşmak veya zıplamak
yerine el veya alkış yöntemi kullanmak vb.) Etkinlikleri dönüştürmekte zorlandığınız du-
rumlarda öğrencinin bedenini kullanabileceği etkinliklerdeki olası kısıtlamaları, mekândan
kaynaklı kısıtlamalarda izleyeceğiniz yöntemlerle giderebilirsiniz. Örneğin sınıf veya pansi-
169