Page 171 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 171

Ek



            ÖZEL GEREKSİNİM DUYAN ÖĞRENCİLERE GÖRE YAPILABİLECEK DÜZENLEMELER
          Öneriler Listesi
          Sınıfınızda özel gereksinimleri olan öğrencilerin bulunması durumunda öncelikle okulunuzdaki
          rehberlik öğretmeninden destek ve yardım istemeniz önerilir. Aşağıda gerekmesi halinde bazı
          etkinliklerde yapılacak düzenlemelere yönelik öneriler yer almaktadır.
          1.  Sınıfta görme engelli bir öğrenciniz varsa etkinlikleri öğrenciye göre düzenlerken faydala-
            nacağınız yöntemler;
            •  sesli betimleme kullanmayı,
            •  kabartma yazı desteği almayı (Braille Alfabesi),
            •  sözlü olarak ifade etmeyi,
            •  öğrencinin not tutması için ses kaydı alabilmeyi,
            •  dokunarak kavrayabilmesini sağlamayı içerebilir.
            Görme engelli öğrencilerin hafızaları genelde güçlü olmakla birlikte etkinlikteki önemli yer-
            leri iki kere vurgulamak etkinliğin pekiştirilmesini sağlayacaktır. Etkinlik hareket içeriyorsa,
            hareket ortamının güvenli olabilmesi için ortama halat, zil, baston gibi materyaller ekleyin.
            Öğrenci destek istemeden hareket etmeyin, ona zaman tanıyın ve onun adına karar ver-
            meyin. Desteğe ihtiyaç duyduğunda sınıftan veya sizden yardım alabileceğini dile getirin
            ve bekleyin.

          2.  İşitme engelli bir öğrenciniz varsa etkinlikleri öğrenciye göre düzenlerken kullanacağınız
            yöntemler;
            •  işaret dili kullanma,
            •  jest ve mimiklerden destek alma,
            •  yazı yazarak anlaşma sağlama,
            •  ortak bir dil veya işaret grubu belirlemeyi kapsayabilir.
             Bu yöntemleri uygularken göz önünde bulundurmanız gereken bazı hususlar olabilir. Ör-
            neğin alkışlarken yaparken sessiz alkış yöntemi kullanmayı (herkesin ellerini kaldırıp tit-
            reterek el sallaması), müzik içeren etkinliklerde ses yerine başka bir uyaran kullanmayı
            (örneğin; omzuna dokunma) tercih edebilirsiniz. Bu tür yöntemleri öğrencinizle birlikte
            belirlemeye özen gösterin.
          3.  Fiziksel engelli bir öğrenciniz varsa etkinliklerde var olan fiziksel hareketleri öğrencilerin
            kısıtlı oldukları durumlardan farklı olarak şekillendirin. (Örneğin koşmak veya zıplamak
            yerine el veya alkış yöntemi kullanmak vb.) Etkinlikleri dönüştürmekte zorlandığınız du-
            rumlarda öğrencinin bedenini kullanabileceği etkinliklerdeki olası kısıtlamaları, mekândan
            kaynaklı kısıtlamalarda izleyeceğiniz yöntemlerle giderebilirsiniz. Örneğin sınıf veya pansi-




                                                                     169
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176