Page 172 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 172

yon öğrencilerin geniş alan gerektiren etkinlikler yapmalarına elverişli değilse öğrencilerin
            etkinliği sıralarında oturarak uygulayabilecekleri bir yöntem belirlemeye çalışın.
          4.  Dikkat eksikliği olan bir öğrenciniz varsa aşağıda sıralanan yöntemler ile öğrencinize bu
            konuda yardımcı olabilirsiniz:

            •  Öğrencilerin önemli yerlerin altını renkli kalemle çizmesini sağlayın.
            •  Öğrencilerin yönergeleri unutmamaları için yönergeleri tahtaya yazın veya öğrencilere
               yazılı olarak verin.
            •  Etkinliğin bazı yönergelerini somutlaştırmakta zorlanabilecekleri için öğrencilere tas-
               lak veya şablon verin.
            •  Verdiğiniz çalışma kâğıtlarının tek bir hedefi olmasına özen gösterin. Birden fazla adım
               içeriyorsa, kâğıdı sadeleştirin veya katlayın. Örneğin; bir sayfada iki tablo varsa, bu
               tabloların farklı kâğıtlarda yer almasını sağlayın. Mümkün değilse, kâğıdı ikiye katlaya-
               rak tabloları birbirinden ayırın. Öğrencinin tek bir tabloya odaklanmasını sağlayın.
            •  Anahtar kavramları tahtaya yazın. Bilinmeyen kelimeler varsa, bunları eklemeyi unut-
               mayın.
            •  Etkinlik sonunda etkinliği özetlemeyi unutmayın.
            •  Zaman yönetiminde sorun yaşamaması için öğrenciye zamanı sık sık bildirin. Gerekirse
               bir zamanlayıcı veya saat kullanın.
            •  Soyut olabilecek kavramları netleştirin. Örneğin; özellik, ön yargı, vb. kavramları açık-
               layın veya örneklendirin.
            •  Tahmin etmelerini veya düşünmelerini söylediğinizde not almalarını hatırlatın.
            •  Etkinlik sırasında sembol kullanırsanız, açıklamalarını yanına ekleyin.
            •  Tahtada okuduğunuz her kelimeyi veya ifadeyi parmağınız ile göstererek ilerleyin.
            •  Çok sayıda malzeme varsa öğrencinin dikkatini dağıtmasına engel olmak amacıyla sa-
               yıyı azaltın. Gerekirse, malzemeleri öğrenciye teker teker iletin.
            •  Büyük bir kâğıtla çalışmak öğrencilerde stres yaratabilir. Bu yüzden, çalışma yapacak-
               ları alanları sınırlandırın. Örneğin bir kare çizerek kullanacağı alanı belirleyin.
          5.  Okuma ve yazma güçlüğü yaşayan bir öğrenciniz varsa, etkinlikleri öğrenciye göre düzen-
            lerken kullanacağınız yöntemler;
            •  etkinlik yönergelerini iki kez sesli olarak aktarmak,
            •  okumakta zorlandığı yerlerde öğrenci isterse okumasına destek olmak veya okumak,
            •  yazmakta zorlandığı yerlerde öğrenci isterse yazmasına destek olmak veya yazmak,
            •  yazı yazmak yerine resim çizmesini sağlamak,
            •  not almak yerine ses kaydı alabileceğini söylemek,
            •  yazılı belge teslim etmek yerine video kaydı hazırlamak,
            •  öğrencinin sözel ifade edebilmesine olanak tanımak (Dilerseniz sözel ifadeleri siz not
               alabilirsiniz.) şeklinde sıralanabilir.

          6.  Disleksi sorunu yaşayan bir öğrenciniz varsa, etkinlikleri öğrenciye göre düzenlerken aşa-
            ğıda belirtilen hususları etkinliklerin içeriklerine göre uygulamaya özen gösterin.




          170
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176