Page 9 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 9

Tablo 1: Ortaöğretimde Sınıf Tekrarı ve Okul Terk Sebepleri

          SINIF TEKRARI NEDENLERİ
          •  Ders çalışma alışkanlıklarının olmaması ........................................................................................ (%59)
          •  Okulda ilgi duyulan etkinliklerin olmaması ................................................................................... (% 20)
          •  Öğretmen ile ilişkilerinde sorun yaşanması ................................................................................... (% 14)
          •  Yönetici ile ilişkilerinde sorun yaşanması ......................................................................................(% 10)
          •  Okula uyum sağlayamaması ............................................................................................................(% 8)
          •  Kendini okulun bir parçası olarak görmemesi .................................................................................(% 7)
          •  Kendini okulda güvensiz hissetmesi ................................................................................................(% 6)
          •  Öğrencilerle sorun yaşaması  ..........................................................................................................(% 6)
          OKUL TERK NEDENLERİ
          •  Başarısızlık .....................................................................................................................................(% 37)
          •  Okulu sevmeme ............................................................................................................................ (% 28)
          •  Öğretmenle ilişkilerde sorun ...........................................................................................................(% 5)
          •  Okula uyum sağlayamama ..............................................................................................................(% 4)
          •  Okul kurallarını bilmeme ..................................................................................................................(% 4)
          •  Okulda kendini güvende hissetmeme .............................................................................................(% 3)

          Yukarıda verilen araştırma bulguları özellikle 9. sınıf döneminde akademik başarısızlık ve okulu
          terk etme gibi sorunların yoğunlukla yaşandığını ve öğrencilerin akademik başarılarının artırıl-
          masında ve okula bağlılıklarının geliştirilmesinde okula uyum sağlama sürecinin önemli oldu-
          ğunu göstermektedir. Nitekim bu araştırma sonucunda geliştirilen politika önerilerinden biri de
          liseye yeni başlayan öğrencilere yönelik okula uyum programının geliştirilmesidir. Bu noktadan
          hareketle MEB ve UNICEF arasında imzalanan 2013 Yılı Çalışma Planı’nda ortaöğretim çağında-
          ki çocuklar için bir uyum programı geliştirilmesi ve ortaöğretim öğretmenlerine yönelik gerekli
          eğitimlerin verilmesi planlanmıştır.


              GEÇİŞ/UYUM PROGRAMLARI NEDEN ÖNEMLİ?
          Geçiş dönemlerine ilişkin araştırmalar, özellikle 9. sınıfa geçişin önemli olduğunu vurgular. Çün-
          kü 9. sınıf, öğrencilerin “en fazla zorlandıkları” bir yıl olarak tanımlanır. Öğrencilerin bu yıla
          ilişkin deneyimleri, liseyi bitirip bitirmeyeceklerini belirleyebilmektedir.
                   4
          Queen (2002) , 9. sınıfa geçişe ilişkin yapılan araştırmaları inceleyerek şu sonuçlara varmıştır:
          1.  9. sınıfta öğrencilerin notu ne kadar düşükse, öğrencilerin okulu terk etme olasılığı o kadar
            yüksektir.
          2.  9. sınıfta kalan ve okulu terk eden öğrenciler yaşamları boyunca fiziksel, sosyal, duygusal
            ve ekonomik zorluklar yaşamaktadırlar.
          3.  Lise ne kadar büyükse, geçiş döneminin 9. sınıflar üzerindeki olumsuz etkisi o kadar büyük
            olur.
          4.  9. sınıftan önce geçiş dönemleri yaşamış öğrencilerin okulu terk etme olasılıkları çok fazladır.

          4   Queen, J. A. (2002). Students transition from middle to high school: Improving achievement and creating a safer
            environment. Larchmont: Eye on Education, Inc.


                                                                      7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14