Page 11 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 11
ORTAÖĞRETİME UYUM PROGRAMI GELİŞTİRME ÇALIŞMALARI
Ortaöğretime Uyum Programının geliştirilme çalışmaları, MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
ve UNICEF tarafından 19-23 Ağustos 2013 tarihleri arasında Afyonkarahisar’da düzenlenen “9.
Sınıf Pilot Uyum Programı Geliştirme Çalıştayı” ile başlamıştır. Söz konusu çalıştaya, Afyonka-
rahisar, Ankara, Bursa, Giresun, Hatay, İstanbul, Mardin, Rize, Sivas ve Yozgat olmak üzere 10
ilden Anadolu ve meslek liselerinden oluşan 12 lise pilot okul olarak katılmıştır. Çalıştaya her
okulun müdürü, okul rehber öğretmeni ve bir 9. sınıf rehber öğretmeninin yanı sıra diğer genel
müdürlüklerden temsilciler ve Teknik Destek Ekibi katılmıştır. Teknik Destek Ekibi’nin görevi,
katılımcılara okula uyum sağlama sürecine ilişkin bilgiler sunarak gerekli alt yapıyı oluşturmak,
grup çalışmalarını kolaylaştırmak ve çalıştay boyunca geliştirilen etkinliklerin de içinde bulun-
duğu bir Uygulama Kılavuzu oluşturmaktı.
Uygulama Kılavuzu’nun oluşturulmasını takiben, 7-8 Eylül 2013 tarihlerinde İstanbul’da 12 pilot
okulun müdürleri/müdür yardımcıları, okul rehber öğretmenleri ve tüm 9. sınıf rehber öğret-
menleri için iki günlük bir eğitim gerçekleştirilmiştir. Teknik Destek Ekibi’nin kolaylaştırıcılığını
üstlendiği bu eğitimde her bir okul, Uygulama Kılavuzu’nu inceleyerek okullarında gerçekleşti-
recekleri Uyum Programı’nı planlamış ve uygulama stratejilerini geliştirmiştir. Eğitim sonrasında
pilot okullar, hazırladıkları plan ve program doğrultusunda 11-13 Eylül 2013 tarihlerinde okulla-
rında Uyum Programı’nı uygulamıştır.
Değerlendirme aşamasında, programın öğrenci, öğretmen ve veliler tarafından değerlendiril-
mesi amaçlanmıştır. Değerlendirme süreci iki farklı araştırma deseni ve bir çalıştay ile gerçek-
leştirilmiştir. İlk araştırma kapsamında, Uyum Programı’nın uygulanmasının hemen ardından,
12 pilot okuldan 630 öğrenci, 139 öğretmen ve 594 velinin katılımı ile elde edilen nicel ve
nitel veriler analiz edilerek programın değerlendirilmesi yapılmıştır. İkinci araştırmada ise, pilot
okullardan tesadüfi olarak seçilen altı okul deney grubuna ve bu okullarla benzer özellikler
gösteren altı okul ise kontrol grubuna atanmıştır. Deney grubundan 212 öğrenciden, kontrol
grubundan da 211 öğrenciden elde edilen nicel ve nitel verilerin analiz edilmesiyle programın
etkililiği değerlendirilmiştir. Değerlendirme çalışmaları sonucunda, öğrenci, öğretmen ve veli-
ler tarafından programın öğrencilerin okula uyum sağlamalarında kolaylaştırıcı etkisi olduğu
ifade edilmiştir. Program sayesinde öğrencilerin okul ve çeşitli birimleri hakkında bilgi sahibi
oldukları, öğretmenleri ile tanıştıkları, yeni arkadaş edindikleri, okuldaki eğitim süreci ve işleyiş
hakkında bilgi sahibi oldukları ifade edilmiştir. Deney ve kontrol grubundan elde edilen verilerin
karşılaştırılması sonucunda, deney grubunda bulunan öğrenciler, okula uyum sağlamayla ilgili
ifadelere kontrol grubunda bulunan öğrencilerden istatistiksel açıdan manidar düzeyde daha
fazla olumlu yanıt verdikleri gözlenmiştir. Ayrıca nitel bulgular da programa katılan öğrencile-
rin program sayesinde okula daha kolaylıkla uyum sağladıklarını göstermiştir. Sonuç olarak,
araştırma sürecinden elde edilen bulgular programın okula uyum sağlama sürecinde etkili ola-
bileceğini ortaya koymuştur. Araştırma sürecinin tamamlanmasının ardından, 30-31 Ekim tarih-
lerinde Antalya’da yine Teknik Destek Ekibi’nin kolaylaştırıcılığında, MEB, UNICEF ve pilot okul
temsilcilerinin katılımıyla Uyum Programı Değerlendirme Toplantısı yapılmıştır. Değerlendirme
çalışmasının sonuçlarının da sunulduğu bu toplantıda, SWOT (Güçlü yanlar, Zayıf Yanlar, Fırsat-
lar ve Tehditler) Analizi yoluyla Ortaöğretime Uyum Programı’nın güçlü ve geliştirilmesi gereken
yanları tartışılarak programın geliştirilmesine, sürdürülebilmesine ve yaygınlaştırılmasına yö-
nelik öneriler geliştirilmiştir. Bu öneriler ışığında Eğitim Kılavuzu yeniden gözden geçirilmiş ve
Uygulama Kılavuzu güncellenmiştir.
9