Page 15 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 15

UYGULAMA SÜRECİNİN AŞAMALARI  olabilmesi için en önemli koşul, öğrencinin sesini duyuracağı, yani görüşlerini ifade edebi-
            leceği, bu görüşlerin değerlendirileceği ve hayata geçirileceği ortamların oluşturulmasıdır.
 Ortaöğretime Uyum Programı’nın uygulama süreci üç temel aşamadan oluşmaktadır.
          •  Öğrenciler için destek hizmetlerinin sağlanması: Üç gün olarak hazırlanan Ortaöğre-
            time Uyum Programı’nın öğrencilerin büyük bir kısmına okula uyum sağlama konusunda
            yardımcı olacağı beklenmektedir. Ancak uyumun bir süreç olduğu akıldan çıkarılmamalıdır.
            Dolayısıyla yıl içinde hazırlık ve 9. sınıflar için gözlem ve izlemeye devam edilmesi, daha
 Uyum Programı’nı uygularken benimsenecek  yaklaşım tüm okul yaklaşımıdır ve bu yaklaşım
 tüm aşamalarda göz önünde bulundurulacaktır.  fazla desteğe ihtiyacı olan öğrencilerin belirlenerek rehber öğretmenlerden destek alınma-
            sı ya da uygun olan desteğin sağlanması önemlidir.
   TÜM OKUL YAKLAŞIMI NEDİR?  •  Okul çalışanlarının mesleki gelişim ihtiyaçlarının karşılanması: Kendimizi geliştirmek
            bizim önemli ihtiyaçlarımız arasındadır. Aynı zamanda, okul personelinin mesleki açıdan
 Tüm okul yaklaşımı, “öğrencinin öğrenmesini, olumlu davranışlar gösterebilmesini, sağlıklı ve   kendilerini geliştirmeleri okulda olumlu bir atmosferin oluşturulmasına yardımcı olur. Bu
 mutlu olabilmesini ve tüm bunları destekleyen koşulların iyileştirilmesi için okulda ve okul toplu-  nedenle okul personelinin bu ihtiyacını görmek ve bu ihtiyacın karşılanmasına destek ol-
 mu tarafından stratejik olarak yapılandırılan uyumlu, birlikte ve ortak bir eylem” olarak tanımlanır.  mak önemlidir.

 Tüm okul yaklaşımının, birbiriyle etkileşim içinde olan öğeleri/özellikleri vardır:   •  Aile ve toplumla işbirliğinin sağlanması: Eğitime ilişkin araştırmalar aile katılımı, yani
 •  Güçlü bir liderlik: Herhangi bir değişimin başlaması ve doğru yönde ilerleyebilmesi için   ailelerin çocuklarının eğitimine dâhil edilmelerinin öğrencilerin akademik performansları
 güçlü bir liderliğe ihtiyaç vardır. Ortaöğretime Uyum Programı için de ilk koşul, okul yöneti-  üzerinde olumlu bir etki yarattığını göstermektedir. Okul ve toplum arasındaki işbirliği kar-
 cilerinin bu değişime açık ve hazır olmalarıdır.  şılıklıdır. Okul, toplumu ne kadar çok desteklerse karşılığında toplum da okulun gelişmesi-
            ne katkıda bulunacaktır.
 •  Politika geliştirme: Ortaöğretime Uyum Programı başından sonuna kadar katılımcı bir po-
 litikayı benimsemeyi gerektirir. Her ne kadar programın uygulanmasında okul rehber öğ-  Yukarıda listelenen öğelerin etkileşimi sonucunda tüm okuldaki herkes için olumlu bir ortam olu-
 retmeni ile hazırlık ve 9. sınıf rehber öğretmenleri önemli rol oynasalar da uyumun gerçek   şacağı açıktır. Buna ek olarak, böyle bir okul ortamı, hem sınıf tekrarı yapan öğrencilerin eğitime
 anlamda sağlanabilmesi için okuldaki tüm öğretmenlerin, yöneticilerin, okul çalışanlarının,   dâhil edilmesini sağlayacak hem de birleştirici ve kapsayıcı eğitim çabalarını güçlendirecektir.
 öğrencilerin ve velilerin sürece dâhil edilmesi önemlidir.
 •  Müfredat: Ortaöğretime Uyum Programı, müfredatı destekleyici nitelikte ek bir program-  1  HAZIRLIK AŞAMASI
 dır. Bununla beraber, uyumun bir süreç olduğu göz önünde bulundurularak resmi müfre-
 datla nasıl ilişkilendirileceği planlanmalıdır. Örneğin ilk aylardaki rehberlik saatleri, uyumu
 kolaylaştıran etkinliklerin uygulanması için uygun bir fırsat sağlayabilir.
              OKUL YÖNETİMİNİN HAZIR OLMASI
 •  Öğrenme ve öğretme: Öğrencilerin uyum sorunu yaşamalarındaki en önemli etkenlerden   Ortaöğretime Uyum Programı güçlü bir liderlik gerektirir. Dolayısıyla tüm planlama ve hazırlık-
 biri, akademik başarı beklentisinin ilk ve ortaokuldan çok daha farklı ve yüksek olmasıdır.   lardan önce okul yöneticilerinin kendilerinin bir değişime diğer bir deyişle Ortaöğretime Uyum
 Bir anda ağırlaşan müfredat ve ders programı özellikle akademik anlamda hazırlıksız olan   Programı’nı uygulamaya hazır olup olmadıklarını kontrol etmeleri uygun olacaktır. Lider olarak,
 öğrencileri olumsuz yönde etkilemektedir. Diğer yandan yeterli derecede sosyal becerilere   her şeyden önce okul müdürünün ve müdür yardımcılarının tümünün değişimin gerekli olduğuna
 sahip olmayan öğrencilerin de uyum sorunu yaşadıkları bilinmektedir. Dolayısıyla öğrencile-  ve değişimin olumlu sonuçlar doğuracağına kendilerinin inanmaları ve bu değişimi benimsemeleri
 rin uyum sağlayabilmeleri için bazı akademik ve sosyal becerileri kazanmaları gerekir. Diğer   beklenir. Çünkü ancak bu şekilde diğerlerini ikna etmek mümkün olacaktır. Dolayısıyla yöneticile-
 yandan öğretmenlerin de öğrencilerin uyum sorunlarını azaltacak bir biçimde yeni öğretme   rin kılavuzu inceledikten sonra şu soruları kendilerine sormaları ya da birlikte tartışmaları önerilir:
 beceri ve yöntemleri kazanması gerekebilir. Bu açılardan ele alındığında Ortaöğretime Uyum
 Programı bir yandan öğretmenler için katılımcı ve etkileşimli öğretme yöntemleri sunarken   •  Okulumuzda bir değişime hazır mıyız?
 diğer yandan öğrencilere uyumu kolaylaştıran beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır.   •  Bu değişimi başlatmak ve sürdürmek için yeterli derecede isteğimiz ve enerjimiz var mı?
 •  Okul kültürü ve ortamı: Okulun fiziksel ve duygusal ortamı, normları ve değerleri okul   Yeterli derecede istek ve enerjimiz yoksa bunları arttırmak için neler yapabiliriz?
 sakinlerinin duygu ve davranışlarını etkiler. Özellikle öğrencilerin kendilerini fiziksel ve duy-  •  Okulumuza/pansiyonda kalmaya yeni başlayan öğrencilerimizle ne tür sorunlar yaşıyoruz?
 gusal açıdan güvende hissetmeleri, etkin bir biçimde öğrenebilmelerinin en önemli koşulu-  •  Okulumuzun uyum programına ihtiyacı olduğuna inanıyor muyuz?
 dur.
          •  Bu program okulumuzda ne tür olumlu değişimlere yol açabilir? Okul yöneticileri olarak
 •  Öğrenci katılımı: Ortaöğretime Uyum Programı hem yeni gelen öğrencilerin hem de üst   bizlere, öğretmenlerimize, öğrencilerimize, velilerimize ve diğer okul personelimize ne tür
 sınıftaki öğrencilerin aktif katılımını desteklemektedir. Ancak bu katılımın gerçek bir katılım   katkılar sağlar?



                                                                      13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20