Page 17 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 17
arkadaş edinemeyeceklerine, akran zorbalığına maruz kalabileceklerine, derslerin zorluğuyla
başa çıkamayacaklarına ve sorun yaşadıklarında karşılarında bir muhatap bulamayacaklarına
ilişkin endişeler yaşarlar. Öğrenci ve velilerin endişelerini gidermenin en kolay yollarından biri,
onları okul hakkında bilgilendirmektir. Öğrenci ve veliler, öğretmen ve yöneticilerle tanıştık-
larında, okulun işleyişi, verilen hizmetler, yönetmelikler ve kurallara ilişkin bilgilendiklerinde
endişelerinin bir kısmı giderilmiş olacaktır.
Diğer yandan öğrenciler farklı sosyal becerilerle donatıldıklarında arkadaş edinme, zorbalık
davranışları ile baş etme, kendilerini koruma, stresle başa çıkma gibi alanlarda daha da yetkin
olacaklardır. Akademik ve mesleki gelişimi destekleme etkinlikleriyle verimli ders çalışmayı,
etkin dinleme ve not tutmayı, gelecekleri için hedef belirleyebilmeyi öğrenebileceklerdir.
Sözü edilen bu gerekçeler nedeniyle, Ortaöğretime Uyum Programı’nı planlarken dört alanı da
temsil edecek şekilde tüm temalardan etkinliklerin seçilmesi önemlidir. Sadece tek bir temadan
etkinlik seçilmesi, öğrencilerin diğer alanlarda güçlendirilememesi, bunun sonucunda da Orta-
öğretime Uyum Programı’nın beklenen etkiyi yaratamaması riskini ortaya çıkarır.
SINIF TEKRARI YAPAN ÖĞRENCİLER
Ortaöğretime Uyum Programı’nı planlarken yanıt verilmesi gereken sorulardan biri, sınıf tekrarı
yapan öğrenciler için nasıl bir planlama yapılacağıdır. Sınıf tekrarı yapan öğrencilerin Ortaöğ-
retime Uyum Programı’nın dışında kalması söz konusu değildir. Bu bir tercih değil, gerekliliktir
çünkü bu öğrenciler zaten uyum sorunu yaşadığı için okuldan uzaklaşmış ve bunun sonucunda
akademik başarısızlık yaşamış olabilirler. Ayrıca sınıf tekrarı yapan öğrenciler, okul terki açısın-
dan yüksek risk grubunda bulundukları için okula uyum sağlamaları özellikle önemlidir. Bu ne-
denle, Ortaöğretime Uyum Programı onların yeniden okula bağlanmalarını ve lise eğitimlerini
tamamlamalarını sağlayabilir.
Ancak bu öğrenciler okulu ve okuldaki eğitim sürecini önceden bildikleri için, onların programa
nasıl dâhil edileceği titizlikle planlanması gereken bir konudur. Bu kapsamda, bazı etkinlikler-
de onlara sorumluluk verilmesi önerilebilir. Örneğin, okulun tanıtıldığı etkinliklerde sorumluluk
alabilirler. Fakat özellikle sosyal uyum beceri etkinlikleriyle akademik ve mesleki gelişimi des-
tekleme etkinliklerine sınıf tekrarı yapan öğrencilerin de yeni gelen diğer öğrenciler gibi aktif
bir biçimde katılmaları önemlidir. Son olarak, sınıf tekrarı yapan öğrencilerin rencide edilmeme-
lerine ve diğer öğrenciler tarafından etiketlenmemelerine özellikle dikkat edilmelidir.
ÜST SINIFLARDAKİ ÖĞRENCİLERİN KATILIMI
Hazırlık ve 9. sınıf öğrencilerinin uyumlarını kolaylaştıran ve endişelerini gideren bir diğer etmen de
üst sınıflarla kaynaşmalarıdır. Ortaöğretime Uyum Programı bunun için bir fırsat olarak kullanıla-
bilir. Ayrıca öğrencilerin tamamının katılımı tüm okul yaklaşımının da vazgeçilmez bir parçasıdır. Bu
nedenle, programa üst sınıf öğrencilerinin katılımının sağlanması önemlidir. Ancak bunun anlamlı bir
katılım olması gerekir. Planlamanın bir parçası olarak üst sınıftaki öğrenciler Ortaöğretime Uyum
Programı’na ilişkin bilgilendirilip görüşleri alınabilir.
Uygulama Kılavuzu’nda üst sınıflardan öğrencilerin katılımıyla yeni gelen öğrencilere yönelik olarak
gerçekleştirilen, “Hoş Geldiniz!” gibi etkinlikler bulunmaktadır. Bu etkinlikleri uygulama planına dâhil
ederek üst sınıflardaki öğrencileri programa katabilirsiniz. Ayrıca okulun açıldığı ilk haftalarda üst
sınıf öğrencileri ile yeni gelen öğrencileri tanıştırmaya yönelik etkinlikler yapmanız önerilir.
15