Page 21 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 21

Öğrencinin duygu ve düşüncelerine yaklaşım: Ergenlerin düşünce ve görüşlerine eleştirel bir
            biçimde yaklaşmamak ve onları yargılamamak özellikle önemlidir. Arkadaşları tarafından da yar-
            gılanmasına izin verilmemesi gerekir. Öğrencilerin herhangi bir konudaki bilgileri yanlışsa uygun
            biçimde ve onları utandırmadan düzeltmeye özen gösterin. Duyguların doğrusu, yanlışı yoktur.
            Korkmak da öfkelenmek de üzülmek de sevinmek de doğaldır. Önemli olan duyguların sağlıklı
            ve uygun bir biçimde ifade edilebilmesidir. Öğrenciler sizlerle duygularını paylaştıklarında bun-
            ları doğal karşıladığınızı ve anladığınızı ifade edin. Eğer bir öğrenciniz belli bir konudaki görüş ve
            duygularını paylaşmak istemiyorsa zorlamayın. Ancak ihtiyacı olduğunu düşündüğünüz öğren-
            cilerinizle birebir görüşerek okul rehberlik servisinden destek almalarını sağlayabilirsiniz.
          4.   Toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlılık: Ortaöğretime Uyum Programı’nın planlama, uygu-
            lama ve değerlendirme sürecinde toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasına ve toplumsal cin-
            siyet eşitliğine aykırı söylem ve uygulamalardan kaçınmaya özellikle önem gösterin. Planlama
            ve uygulama sürecini cinsiyet eşitliğini gözeterek yürütün. Uygulama sürecinde, “Kadınlar bu
            mesleği yapamazlar; Bu konudan anlamazlar”, “Erkekler ağlamaz/gülmez/korkmaz”, “Bu er-
            keğe/kadına yakışmaz” gibi toplumsal cinsiyet eşitliğine aykırı yargı ve kalıplaşmış ifadelerden
            kaçının. Cinsiyetlerden herhangi birini aşağılayan veya yücelten yaklaşımları, söylemleri, örnek-
            leri, hikâye ve fıkraları kullanmayın. Ayrıca okuldaki tüm öğretmenlerin ve çalışanların toplumsal
            cinsiyet eşitliğine duyarlı olmasını sağlamak için bilgilendirme toplantıları düzenleyebilirsiniz.

          5.   Göç eden aile ve çocuklar: Okulunuzda Türkiye’nin farklı bölgelerinden veya yabancı bir ülke-
            den göç etmiş aileler ve çocuklar bulunabilir. Bu aileler ve çocuklar yabancı bir ortamda bulun-
            manın getirdiği etki nedeniyle, okula uyum sağlamak için daha fazla desteğe ihtiyaç duyabilir-
            ler. Dolayısıyla, bu öğrencilerin ve velilerinin Ortaöğretime Uyum Programı’na dâhil edilmesi
            önemlidir. Eğer okulunuzda değinilen özelliğe sahip öğrenciler varsa programınızı onların özel
            durumlarını dikkate alarak oluşturun. Diğer öğrencilerle tanışma ve arkadaş edinme gibi konu-
            larda daha fazla zorlanabilecekleri için bu öğrencilere ve velilerine imkânlarınız ölçüsünde dil
            desteği sunma benzeri destekler verin. Ek olarak, diğer öğrencilerin ve ailelerin konuya ilişkin
            farkındalıklarını artırmak ve duyarlılık kazanmalarını sağlamak üzere bilgilendirme çalışmaları
            yapabilirsiniz.
          6.   Acil durumlar ve çocukların güvenliğinin sağlanması: Ortaöğretime Uyum Programı’nın
            planlama sürecine, herhangi bir zamandaki olası acil durumlara yönelik olarak gereken önlem-
            leri çalışmalarınıza dâhil edin. Uygulama sürecinden önce merdiven korkuluklarının sağlam ol-
            ması, tahliye planının görünür şekilde okul içerisinde bulunması, kapalı ve açık alanlarda fiziksel
            güvenliğin sağlanması gibi önleyici tedbirleri alın.

          7.   Kültürel farklılıklara duyarlılık: Okulunuzdaki öğrenci ve aileler farklı kültürel yapılara sahip
            olabilir. Kültürel farklılıkları kabul etmek ve (dil, lehçe, kıyafet, vb.) farklılıklara saygı göstermek
            bu özellikleri taşıyan çocukların okula daha kolay uyum sağlamalarına ve aidiyet geliştirmelerine
            destek sağlayabilir. Bu yüzden, programı kültürel farklılıklara duyarlı olacak şekilde planlamaya
            özen gösterin. Ayrıca uygulamalar sırasında kültürel farklılıklara karşı duyarlı olduğunuzu davra-
            nışlarınızla göstererek öğrencilere model olmaya çalışın.











                                                                      19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26