Page 14 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 14
UYGULAMA SÜRECİNİN AŞAMALARI
Ortaöğretime Uyum Programı’nın uygulama süreci üç temel aşamadan oluşmaktadır.
1 Hazırlık Aşaması 2 Uygulama Aşaması 3 Değerlendirme Aşaması
Uyum Programı’nı uygularken benimsenecek yaklaşım tüm okul yaklaşımıdır ve bu yaklaşım
tüm aşamalarda göz önünde bulundurulacaktır.
TÜM OKUL YAKLAŞIMI NEDİR?
Tüm okul yaklaşımı, “öğrencinin öğrenmesini, olumlu davranışlar gösterebilmesini, sağlıklı ve
mutlu olabilmesini ve tüm bunları destekleyen koşulların iyileştirilmesi için okulda ve okul toplu-
mu tarafından stratejik olarak yapılandırılan uyumlu, birlikte ve ortak bir eylem” olarak tanımlanır.
Tüm okul yaklaşımının, birbiriyle etkileşim içinde olan öğeleri/özellikleri vardır:
• Güçlü bir liderlik: Herhangi bir değişimin başlaması ve doğru yönde ilerleyebilmesi için
güçlü bir liderliğe ihtiyaç vardır. Ortaöğretime Uyum Programı için de ilk koşul, okul yöneti-
cilerinin bu değişime açık ve hazır olmalarıdır.
• Politika geliştirme: Ortaöğretime Uyum Programı başından sonuna kadar katılımcı bir po-
litikayı benimsemeyi gerektirir. Her ne kadar programın uygulanmasında okul rehber öğ-
retmeni ile hazırlık ve 9. sınıf rehber öğretmenleri önemli rol oynasalar da uyumun gerçek
anlamda sağlanabilmesi için okuldaki tüm öğretmenlerin, yöneticilerin, okul çalışanlarının,
öğrencilerin ve velilerin sürece dâhil edilmesi önemlidir.
• Müfredat: Ortaöğretime Uyum Programı, müfredatı destekleyici nitelikte ek bir program-
dır. Bununla beraber, uyumun bir süreç olduğu göz önünde bulundurularak resmi müfre-
datla nasıl ilişkilendirileceği planlanmalıdır. Örneğin ilk aylardaki rehberlik saatleri, uyumu
kolaylaştıran etkinliklerin uygulanması için uygun bir fırsat sağlayabilir.
• Öğrenme ve öğretme: Öğrencilerin uyum sorunu yaşamalarındaki en önemli etkenlerden
biri, akademik başarı beklentisinin ilk ve ortaokuldan çok daha farklı ve yüksek olmasıdır.
Bir anda ağırlaşan müfredat ve ders programı özellikle akademik anlamda hazırlıksız olan
öğrencileri olumsuz yönde etkilemektedir. Diğer yandan yeterli derecede sosyal becerilere
sahip olmayan öğrencilerin de uyum sorunu yaşadıkları bilinmektedir. Dolayısıyla öğrencile-
rin uyum sağlayabilmeleri için bazı akademik ve sosyal becerileri kazanmaları gerekir. Diğer
yandan öğretmenlerin de öğrencilerin uyum sorunlarını azaltacak bir biçimde yeni öğretme
beceri ve yöntemleri kazanması gerekebilir. Bu açılardan ele alındığında Ortaöğretime Uyum
Programı bir yandan öğretmenler için katılımcı ve etkileşimli öğretme yöntemleri sunarken
diğer yandan öğrencilere uyumu kolaylaştıran beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır.
• Okul kültürü ve ortamı: Okulun fiziksel ve duygusal ortamı, normları ve değerleri okul
sakinlerinin duygu ve davranışlarını etkiler. Özellikle öğrencilerin kendilerini fiziksel ve duy-
gusal açıdan güvende hissetmeleri, etkin bir biçimde öğrenebilmelerinin en önemli koşulu-
dur.
• Öğrenci katılımı: Ortaöğretime Uyum Programı hem yeni gelen öğrencilerin hem de üst
sınıftaki öğrencilerin aktif katılımını desteklemektedir. Ancak bu katılımın gerçek bir katılım
12