Page 262 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 262
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 4: Coğrafya 11 (11.2.1. - Çözümleme) Ders Planı Örneği
2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci
Süre: 20 dk.
Aşağıda yer alan sorularla ilgili olarak öğrencilerden fikirlerini belirtmeleri istenir.
1. Nüfus bir ülke için güç müdür?
2. Nüfusun yapısal özellikleri nelerdir?
3. Bir ülkenin yaşlı nüfus oranının yüksek olmasının olumsuz sonuçları nelerdir?
4. Bir ülkenin genç nüfus oranının çok yüksek olmasının olumsuz sonuçları neler olabilir?
Aşağıda verilen ''Haber Köşesi'' ile ilgili materyal akıllı tahtaya yansıtılarak öğrencilerin bunu okuması sağla-
nır. Öğrencilere belirtilen ülkelerin nüfus artış hızlarının neden farklı sonuçlara yol açtığı sorulur.
HABER KÖŞESİ
Hindistan İskandinav ülkeleri Arjantin
Dünyanın en kalabalık 2. ülkesi İskandinav ülkeleri yaşlanan Ekonomik potansiyeli en
Hindistan’da kontrolsüz nüfus nüfus sorununa çözüm arıyor. yüksek ülkelerden biri Arjantin
patlaması alarmı
1-GİRİŞ Hindistan Başbakanı Narendra Bir dönem ‘Yaşlı Kıta’ Avrupa’nın Latin Amerika’nın 4. büyük nü-
Modi ülkesinde kontrol edileme- yüksek doğum oranlarına sahip fusuna sahip ülkesi Arjantin,
yen bir nüfus patlaması riskine İskandinav ülkeleri son yıllarda zengin yer altı ve yer üstü kay-
karşı ilk kez uyarı yaptı. Modi ülke düşen doğum oranları sonrası nakları, yetişmiş insan gücü, şe-
çapında aile planlaması önlemle- nüfusunu gençleştirmek için çö- hirleşmesi ve teknolojik gelişimi,
rinin alınmasının zamanı geldiğini züm arıyor. kişi başına satın alma gücünün
duyurdu. Norveç, Finlandiya ve İzlanda’da, yüksekliği, bölgede ekonomik
1,3 milyar insanın yaşadığı Hin- 2017 yılında doğum oranları ka- entegrasyonun etkisi gibi husus-
distan Çin’den sonra dünyanın dın başına 1.49 ila 1.71 seviye- lar dikkate alındığında ekonomik
en kalabalık ikinci ülkesi ve Bir- sinde seyrederek tarihî düşüş potansiyeli en yüksek ülkelerden
leşmiş Milletler tarafından yapılan gösterdi. Bu oran önceki yıllarda biri olarak dikkati çekiyor.
öngörülere göre 2024 yılında 1,4 kadın başına 2.1 çocuk düzeyine
milyar nüfusu olan Çin’i de yaka- yakındı.
layıp geçmesi bekleniyor.
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/kavram-ogretimi-kazanim-liste?s=8&d=11&u=45&k=0
Öğretmen, öğrencilerinin araştırma yapmasından önce sınıfta kazanımlarla ilgili OGM materyalden elde edil-
miş aşağıda yer alan kısa bir video çalışması izletir.
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/ebatv-ogm/VideoListele.aspx?s=8&d=0&u=0&k=0&kod=cografya
Bu materyalde verilen haber köşesi ile ilgili ülkelerin nüfus artış hızlarının farklı olduğu ve farklı sosyo-ekonomik so-
nuçlara yol açtığı açıklanır. Öğretim yöntem ve tekniklerinden soru -cevap tekniği ve düz anlatım yöntemi kullanılarak
öğrencilerin düşüncelerini ifade edebilmeleri, bu yolla iletişim becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir.
Giriş kısmında soru-cevap tekniğinin kullanılmasındaki temel amaç, öğretmenin soru sorarak öğrencilerini düşündür-
mesi ve öğrencilerin bu düşünceleri sözlü ya da yazılı olarak ifade etmesini sağlamaktır. Ayrıca soru-cevap tekniği,
öğrencilerin öğrenme sürecinde daha aktif olmalarını sağlamak, dikkatlerini konuya çekmek, onları öğrenmeye
güdülemek amacıyla kullanılmıştır.
260
260