Page 262 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 262

Öğretim Programı Okuryazarlığı          EK 4: Coğrafya 11  (11.2.1. - Çözümleme) Ders Planı Örneği


            2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci

                  Süre: 20 dk.
                  Aşağıda  yer alan sorularla ilgili olarak öğrencilerden fikirlerini belirtmeleri istenir.
                  1.  Nüfus bir ülke için güç müdür?
                  2.  Nüfusun yapısal özellikleri nelerdir?
                  3.  Bir ülkenin yaşlı nüfus oranının yüksek olmasının olumsuz sonuçları nelerdir?
                  4.  Bir ülkenin genç nüfus oranının çok yüksek olmasının olumsuz sonuçları neler olabilir?

                  Aşağıda verilen ''Haber Köşesi'' ile ilgili materyal akıllı tahtaya yansıtılarak öğrencilerin bunu okuması sağla-
                  nır.  Öğrencilere belirtilen ülkelerin nüfus artış hızlarının neden farklı sonuçlara yol açtığı sorulur.

                                                   HABER KÖŞESİ


                           Hindistan              İskandinav ülkeleri              Arjantin
                  Dünyanın en kalabalık 2. ülkesi   İskandinav ülkeleri yaşlanan   Ekonomik potansiyeli en
                   Hindistan’da kontrolsüz nüfus  nüfus sorununa çözüm arıyor.  yüksek ülkelerden biri Arjantin
                         patlaması alarmı
              1-GİRİŞ   Hindistan  Başbakanı  Narendra  Bir dönem ‘Yaşlı Kıta’ Avrupa’nın  Latin  Amerika’nın  4.  büyük  nü-
                  Modi  ülkesinde  kontrol  edileme- yüksek  doğum  oranlarına  sahip  fusuna  sahip  ülkesi  Arjantin,
                  yen  bir  nüfus  patlaması  riskine  İskandinav  ülkeleri  son  yıllarda  zengin  yer  altı  ve  yer  üstü  kay-
                  karşı ilk kez uyarı yaptı. Modi ülke  düşen  doğum  oranları  sonrası  nakları, yetişmiş insan gücü, şe-
                  çapında aile planlaması önlemle- nüfusunu  gençleştirmek  için  çö- hirleşmesi ve teknolojik gelişimi,
                  rinin alınmasının zamanı geldiğini  züm arıyor.         kişi  başına  satın  alma  gücünün
                  duyurdu.                     Norveç, Finlandiya ve İzlanda’da,   yüksekliği,  bölgede  ekonomik
                  1,3  milyar  insanın  yaşadığı  Hin- 2017 yılında doğum oranları ka-  entegrasyonun etkisi gibi husus-
                  distan  Çin’den  sonra  dünyanın  dın başına 1.49 ila 1.71 seviye-  lar dikkate alındığında ekonomik
                  en  kalabalık  ikinci  ülkesi  ve  Bir- sinde  seyrederek  tarihî  düşüş   potansiyeli en yüksek ülkelerden
                  leşmiş Milletler tarafından yapılan  gösterdi. Bu oran önceki yıllarda   biri olarak dikkati çekiyor.
                  öngörülere göre 2024 yılında 1,4  kadın başına 2.1 çocuk düzeyine
                  milyar nüfusu olan Çin’i de yaka- yakındı.
                  layıp geçmesi bekleniyor.

                  https://ogmmateryal.eba.gov.tr/kavram-ogretimi-kazanim-liste?s=8&d=11&u=45&k=0

                  Öğretmen,  öğrencilerinin araştırma yapmasından önce sınıfta kazanımlarla ilgili OGM materyalden elde edil-
                  miş aşağıda yer alan kısa bir video çalışması izletir.
                  https://ogmmateryal.eba.gov.tr/ebatv-ogm/VideoListele.aspx?s=8&d=0&u=0&k=0&kod=cografya







               Bu materyalde verilen haber köşesi ile ilgili ülkelerin nüfus artış hızlarının farklı olduğu ve farklı sosyo-ekonomik so-
               nuçlara yol açtığı açıklanır. Öğretim yöntem ve tekniklerinden soru -cevap tekniği ve düz anlatım yöntemi kullanılarak
               öğrencilerin düşüncelerini ifade edebilmeleri, bu yolla iletişim becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir.



               Giriş kısmında soru-cevap tekniğinin kullanılmasındaki temel amaç, öğretmenin soru sorarak öğrencilerini düşündür-
               mesi ve öğrencilerin bu düşünceleri sözlü ya da yazılı olarak ifade etmesini sağlamaktır. Ayrıca soru-cevap tekniği,
               öğrencilerin öğrenme sürecinde daha aktif olmalarını sağlamak, dikkatlerini konuya çekmek, onları öğrenmeye
               güdülemek amacıyla kullanılmıştır.






       260
      260
   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267