Page 267 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 267
EK 4: Coğrafya 11 (11.2.1. - Çözümleme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
SORU 1
I. Dönem'de Japon liderlerin ülke nüfusunu artırmak istemelerinin başlıca gerekçeleri neler olabilir?
CEVAP
Japon liderler, XIX. yy'ın tamamıyla XX. yy'ın başlarını kapsayan dönemde ülkenin siyasi ve askeri gücünün,
nüfusa bağlı olduğunu düşünerek nüfus artış hızını yükseltmeye yönelik politikalar izlemiştir.
Liderler, asker sayısını ve tarımdaki iş gücünü artırmak amacıyla insanları çok çocuk yapmaya teşvik etmiştir.
SORU 2
3-AÇIKLAMA
Uygulanan nüfus politikaları ve nüfus piramitleri incelendiğinde Japonya'nın nüfus yapısında nasıl bir değişim
yaşanmıştır?
CEVAP
• 1950 yılı piramidinde doğurganlık oranı yüksek olduğu için 0-14 yaş grubu nüfusun toplam nüfus içerisin-
deki payı oldukça yüksektir.
• 2020 yılı piramidinde ise doğurganlık oranı düşmüş orta yaş ve 65 yaş üstü nüfusun arttığı gözlemlenmiştir.
• 2020 yılında Japonya’da ortalama yaşam süresinin arttığı gözlenmiştir.
Süre: 20 dk.
Öğretmen bu basamakta öğrenilen bilgilerin daha detaylı bir şekilde sentezlenerek öğrencinin düşünme ve
analiz yeteneğini geliştirmesini hedefler.
Bu amaçla yazı tahtası öğretmen tarafından ikiye bölünerek sol tarafa nüfus artış hızının artmasının olumlu ve
olumsuz sonuçları başlıkları yazılır. Sağ tarafa ise, nüfus artış hızının azalmasının olumlu ve olumsuz sonuçları
başlıkları yazılır.
4-DERİNLEŞTİRME Olumlu Sonuçları Olumsuz Sonuçları
NÜFUS ARTIŞ HIZININ ARTMASININ
1. İş gücü artar
2. Sağlık ve eğitim hizmetleri yetersiz kalır.
2. Mal ve hizmetlere olan talep artar. 1. Doğal kaynakların tüketimi artar.
3. Genç nüfus artar. 3. Demografik yatırımlar artar ve tasarruflar azalır.
4. Nüfus dinamizm kazanır. 4. Çevre sorunları artar.
Bu etkinlik 11.2.1. kazanımına yönelik yapılan “Nüfus artış hızlarının sonuçlarını” açıklaması için hazırlanmıştır. Öğren-
cilerin keşfetme basamağında ulaştıkları bilgileri derinleştirmeleri amacıyla onlara yeni problem durumları sunul-
muştur. Ayrıca tahtada gösterilen etkinlikle öğrencilerin kendilerini sözel olarak ifade edebilmeleri yetkinliklerinin
geliştirilmesi amaçlanmıştır.
265 265