Page 263 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 263
EK 4: Coğrafya 11 (11.2.1. - Çözümleme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Süre: 40 dk.
Öğretmen, öğrencileri 4’lü ve 6’lı gruplara ayırarak etkileşimli tahtada açtığı “Seçilmiş ülkelerin nüfus artış hız-
ları ile uygulanan nüfus politikaları” tablosundan her gruba 3 farklı ülke vererek bu ülkelerin uyguladıkları farklı
nüfus politikalarının nedenlerinin öğrenciler tarafından araştırılması, analiz edilmesi sağlanır.
Açıklanması istenilen bilgiler:
1. Bu ülkelerin yirmişer yıllık dönemlerde nüfus miktarlarındaki değişmeler nelerdir?
2. Bu ülkelerin uyguladıkları nüfus politikalarının nedenleri nelerdir?
3. Bu ülkelerin birbirinden farklı nüfus politikaları izlemelerinin nedenleri nelerdir?
Tablo: Seçilmiş ülkelerin nüfus artış hızları ve uygulanan nüfus politikaları
Kişi Başına Nüfus Artış Hızı Uygulanan Nüfus Politikası*
Nüfus Yüz Ölçümü
Ülkeler 2 Düşen Millî
(milyon) (km ) 1980 2000 2020 1980 2000 2020
Gelir ($)
Hindistan 1.380 3.287.590 2.036 Çok Yüksek Çok Yüksek Çok Yüksek Azaltmak Azaltmak Azaltmak
Rusya 145 17.098.242 11.327 Tatmin Edici Düşük Çok Düşük Politika Yok Yükseltmek Yükseltmek
2-KEŞFETME Kenya 1.439 9.706.961 9.608 Çok Yüksek Tatmin Edici Çok Yüksek Azaltmak İyileştirmek Yükseltmek
Korumak
Çin
Düşük
Çok Yüksek
Azaltmak
1.857
Çok Yüksek
580.367
53
Azaltmak
Azaltmak
Norveç 5 323.802 81.695 Tatmin Edici Düşük Düşük Politika Yok Politika Yok Politika Yok
İran 83 1.648.195 5.491 Tatmin Edici Çok Yüksek Çok Düşük Politika Yok Azaltmak Yükseltmek
Almanya 83 357.114 48.264 Tatmin Edici Tatmin Edici Çok Düşük Politika Yok Politika Yok Yükseltmek
Korumak
Azerbaycan 10 86.600 4.569 Çok Düşük Tatmin Edici Tatmin Edici Yükseltmek Yükseltmek
İyileştirmek
*Azaltmak: Nüfus Artış Hızını Azaltmak, Yükseltmek: Nüfus Artış Hızını Yükseltmek, Korumak/İyileştirmek:
Nüfusu Korumak ve Niteliğini İyileştirmek (Birleşmiş Milletler Ekonomik ve Sosyal İşler Dairesi)
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/beceri-temelli-kazanim?s=8&d=11&u=45&k=0
Öğretmen tarafından dersin konusu ile ilgili OGM materyalden ders anlatımı videolarından “ Beşeri Sistemler
Nüfus Politikaları” adlı kısa video çalışması öğrencilere izlettirilir.
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/ebatv-ogm/VideoListele.aspx?s=8&d=0&u=0&k=0&kod=cografya
Bu bölümde daha önceki öğrenmeler hatırlatıldıktan sonra soru-cevap tekniği kullanılarak kullanılarak öğrencile-
rin düşüncelerini ifade ederken iletişim becerilerinin artırılması hedeflenmiştir. Önceki öğrenmeleri ile bu bölümde
öğrenecekleri bilgiler arasında ilişkiyi kurabilmeleri hedeflenmiştir. Yine soru-cevap yöntemi ile öğrencilerin süreci
sorgulamaları ve sonrasında çıkarımlar yapması amaçlanmıştır.
Kazanımın öngördüğü öğrenmeleri pekiştirmek amacıyla açık uclu soru kullanılmıştır.
EBA üzerinden paylaşılan videolar ve OGM materyalden erişeceği sayfalar da paylaşılarak öğrencilerin dijital yet-
kinlikleri kullanmaları sağlanır. Ayrıca anlatım yöntemini tekdüzelikten kurtarmak ve farklı öğrenme stilerine sahip
öğrenciler için ( işitsel, görsel vb.) fırsat yaratmak için EBA’da yer alan videolardan faydalanılmıştır.
261 261