Page 268 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 268

Öğretim Programı Okuryazarlığı          EK 4: Coğrafya 11  (11.2.1. - Çözümleme) Ders Planı Örneği


                                             NÜFUS ARTIŞ HIZININ AZALMASININ
                                 Olumlu Sonuçları                                     Olumsuz Sonuçları
                     1.  Devlet hizmetlerinin kalitesi yükselir.  1.  Yaşlı nüfus artar.
              4-DERİNLEŞTİRME  Öğretmen öğrenilen bilgiler doğrultusunda yukarıdaki kutucuklara öğrencilere söz hakkı vererek doğru ce-
                                                             2.  Nüfus dinamizmini kaybeder.
                     2.  İstihdam sorunları azalır.
                                                             3.  Mal ve hizmetlere talep azalır. Üretim yavaşlar.
                     3.  Tasarruflar artar.
                     4.  Kişi başına düşen millî gelir artar.
                                                             4.  Göçmen nüfus oranı artar.
                  vapları doldurmalarını ister. Daha sonra eksik/yanlış ve doğru bilgiler tespit edilerek OGM materyale ait sunum
                  açılır ve tahtadaki soruların cevapları sunumda gösterilir.
                   Bu etkinlikte sebep-sonuç ilişkisi kurularak sorgulama ve karar verme süreçleri işlendiğinden öğrencilerin eleştirel
                   düşünme ve çıkarım yapma becerilerini geliştirmek hedeflenmiştir.

                  Süre: 20 dk.

                  Ölçme değerlendirme kapsamında öğretmen aşağıdaki  uygulamaları gerçekleştirir.
                  Öğretmen öğrencilere aşağıdaki açık uçlu soruları yöneltir.
                  •  Az gelişmiş ülkelerin nüfus artış hızının fazla olmasının yarattığı olumsuz sonuçlar nelerdir?

                  •  Nüfus projeksiyonu nedir? Açıklayınız.


                  Öğretmen öğrencilere aşağıda verilen tabloya göre boşluk doldurma sorularını yöneltir.
                  Nüfus Projeksiyonu   Aile Planlaması  Nüfusun Niteliği
                  Nüfus Politikası  Nüfus Azalışı      Millî Gelir
              5-DEĞERLENDİRME  1.  Ülkelerin gelecek dönemlere ait kendi nüfuslarının yapısal özelliklerini görmek için .............................. hazırlanır.
                  Nüfus Piramidi
                                    Nüfus Artış Hızı Oranı
                                                       Dinamik Nüfus
                  2. Nüfus piramidinde 15-64 yaş aralığı ................................. ifade eder.
                  3. Ülkenin toplam gelirinin ülke nüfusuna bölünmesiyle kişi başına düşen .................................. ortaya çıkar.
                  4. Doğurganlık hızının azaltılması için ailelere gerekli sağlık hizmelerinin verilmesine.................................. denir.
                  5. Ülkelerin nüfus artış hızları ile ilgili almış oldukları önlemler ile uyguladıkları politikaların tümüne birden
                   ......................................... denir.
                  6. Nüfusun doğum oranı ile ölüm oranı arasındaki farka................................................. denir.
                  7. Nüfusun yapısal özelliklerini gösteren yaş aralıklı tabloya.................................................... denir.


                  Cevaplar: 1. Nüfus Projeksiyonu   2. Dinamik Nüfusu   3. Millî Gelir   4. Aile Planlaması   5. Nüfus Politikası
                  6. Nüfus Artış Hızı Oranı   7. Nüfus Piramidi




               Boşluk doldurma sorularının temel amacı, farklı öğrenme teknikleriyle öğrenen öğrencilere, sorularla anahtar kavramlar
               arasında ilişki kurmaları sağlamaktır. Bu şekilde  pekiştirme yoluyla kalıcı öğrenme hedeflenmiş olur.

               Ölçme ve değerlendirme için farklı uygulamaların gerçekleştirilmesindeki temel amaç öğrenci farklılığının dikkate alın-
               masıdır. Çünkü farklı ölçme araçlarının kullanılması, farklı öğrenme özelliklerine sahip öğrencilerin kazanımı edinme
               düzeylerini göstermesi açısından öğretmenlere kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.

               Açık uçlu sorular sorulmasının temel amacı öğrencilerin kendi ifadeleri ile az gelişmiş ülkelerin nüfus artış hızının
               yarattığı olumsuz sonuçları ve nüfus projeksiyonu kavramını ifade edebilmeleridir.



       266
      266
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273