Page 268 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 268
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 4: Coğrafya 11 (11.2.1. - Çözümleme) Ders Planı Örneği
NÜFUS ARTIŞ HIZININ AZALMASININ
Olumlu Sonuçları Olumsuz Sonuçları
1. Devlet hizmetlerinin kalitesi yükselir. 1. Yaşlı nüfus artar.
4-DERİNLEŞTİRME Öğretmen öğrenilen bilgiler doğrultusunda yukarıdaki kutucuklara öğrencilere söz hakkı vererek doğru ce-
2. Nüfus dinamizmini kaybeder.
2. İstihdam sorunları azalır.
3. Mal ve hizmetlere talep azalır. Üretim yavaşlar.
3. Tasarruflar artar.
4. Kişi başına düşen millî gelir artar.
4. Göçmen nüfus oranı artar.
vapları doldurmalarını ister. Daha sonra eksik/yanlış ve doğru bilgiler tespit edilerek OGM materyale ait sunum
açılır ve tahtadaki soruların cevapları sunumda gösterilir.
Bu etkinlikte sebep-sonuç ilişkisi kurularak sorgulama ve karar verme süreçleri işlendiğinden öğrencilerin eleştirel
düşünme ve çıkarım yapma becerilerini geliştirmek hedeflenmiştir.
Süre: 20 dk.
Ölçme değerlendirme kapsamında öğretmen aşağıdaki uygulamaları gerçekleştirir.
Öğretmen öğrencilere aşağıdaki açık uçlu soruları yöneltir.
• Az gelişmiş ülkelerin nüfus artış hızının fazla olmasının yarattığı olumsuz sonuçlar nelerdir?
• Nüfus projeksiyonu nedir? Açıklayınız.
Öğretmen öğrencilere aşağıda verilen tabloya göre boşluk doldurma sorularını yöneltir.
Nüfus Projeksiyonu Aile Planlaması Nüfusun Niteliği
Nüfus Politikası Nüfus Azalışı Millî Gelir
5-DEĞERLENDİRME 1. Ülkelerin gelecek dönemlere ait kendi nüfuslarının yapısal özelliklerini görmek için .............................. hazırlanır.
Nüfus Piramidi
Nüfus Artış Hızı Oranı
Dinamik Nüfus
2. Nüfus piramidinde 15-64 yaş aralığı ................................. ifade eder.
3. Ülkenin toplam gelirinin ülke nüfusuna bölünmesiyle kişi başına düşen .................................. ortaya çıkar.
4. Doğurganlık hızının azaltılması için ailelere gerekli sağlık hizmelerinin verilmesine.................................. denir.
5. Ülkelerin nüfus artış hızları ile ilgili almış oldukları önlemler ile uyguladıkları politikaların tümüne birden
......................................... denir.
6. Nüfusun doğum oranı ile ölüm oranı arasındaki farka................................................. denir.
7. Nüfusun yapısal özelliklerini gösteren yaş aralıklı tabloya.................................................... denir.
Cevaplar: 1. Nüfus Projeksiyonu 2. Dinamik Nüfusu 3. Millî Gelir 4. Aile Planlaması 5. Nüfus Politikası
6. Nüfus Artış Hızı Oranı 7. Nüfus Piramidi
Boşluk doldurma sorularının temel amacı, farklı öğrenme teknikleriyle öğrenen öğrencilere, sorularla anahtar kavramlar
arasında ilişki kurmaları sağlamaktır. Bu şekilde pekiştirme yoluyla kalıcı öğrenme hedeflenmiş olur.
Ölçme ve değerlendirme için farklı uygulamaların gerçekleştirilmesindeki temel amaç öğrenci farklılığının dikkate alın-
masıdır. Çünkü farklı ölçme araçlarının kullanılması, farklı öğrenme özelliklerine sahip öğrencilerin kazanımı edinme
düzeylerini göstermesi açısından öğretmenlere kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.
Açık uçlu sorular sorulmasının temel amacı öğrencilerin kendi ifadeleri ile az gelişmiş ülkelerin nüfus artış hızının
yarattığı olumsuz sonuçları ve nüfus projeksiyonu kavramını ifade edebilmeleridir.
266
266