Page 265 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 265

EK 4: Coğrafya 11  (11.2.1. - Çözümleme) Ders Planı Örneği  Öğretim Programı Okuryazarlığı

                     Cevap anahtarı

                                                   kır
                                         doğurganlık   şeh r
                                     sağlık
                                                 Nüfus dağılımı
                             yaş                          genç nüfus
                                           Nüfusun n cel ğ
                          c ns yet                             d nam k nüfus
                                                       0-14 yaş      yaşlı nüfus
                                               sayısal ver ler
                         eğ t m                           15-64 yaş
                                 Nüfusun n tel ğ            65 yaş üstü
                         gel r           yapısal özel kler   NÜFUS  geleceğe yönel k tahm n d r
                 2-KEŞFETME        yapısal özell kler n  özetler   zlenen pol t kadır  Nüfus projeks yonu
                                    Nüfus p ram d

                                                  Nüfus pol t kaları
                                           amaçlar         amaçlar
                                                    amaçlar
                                        Nüfus artış hızını  Nüfusun n tel k ve
                                          arttırma         n cel ğ   y leşt rme
                                                 Nüfus artış hızını
                                         uygular              uygular
                                                   azaltma
                                      Gel şm ş ülkeler       Gel şmekte olan
                                                   uygular    ülkeler
                                                 Az gel şm ş ülkeler

                    Süre: 40 dk.
                    Öğrencilere keşfetme sürecinde edindikleri bilgileri kullanmalarını sağlamak için aşağıdaki sorular yöneltilir.
                    Hatalı ve/veya yanlış öğrenmelerin önüne geçilmesi için öğrencilere öğretmen tarafından parantez içinde
                    verilen açıklamalar yapılır.
                    Hindistan’ın yirmişer yıllık nüfus değişimi ile ilgili nüfus politikalarında neden nüfus azaltıcı politika izlediğini
                    açıklayınız?
                    Öğretmen, öğrencilerin Hindistan’ın nüfus artış hızının çok yüksek olduğunu buna karşın kalkınma hızının çok
                    düşük olduğu, kişi başı millî gelirlerinin de çok düşük olması nedeniyle nüfus azaltıcı politikalara gidildiği bil-
                    gisine ulaşmalarını sağlar.
                 3-AÇIKLAMA  Almanya’nın nüfus değişimi ile ilgili nüfus politikalarında 2020 yılından sonra neden nüfus artırıcı politika izledi-
                    ğini açıklayınız?
                    Öğretmen, öğrencilerin Almanya’nın 1980 ve 2000 yıllarında nüfus artış oranlarında bir sorun olmadığı için
                    ülkenin nüfus miktarına herhangi bir müdahalede bulunulmamış olduğunu ancak 2020’de nüfus artış hızı ora-
                    nının çok düşük olmasından dolayı nüfus artırıcı politika izlediği bilgisine ulaşmalarını sağlar.
                    Ülkelerin nüfus politikalarının birbirinden farklılık göstermesinin nedenleri nelerdir?
                    Öğretmen, öğrencilerinin ülkelerin nüfus politikalarını; nüfus miktarı, nüfusun yapısal özellikleri, nüfus artış
                    hızı ve ülkelerin kalkınma hızı gibi kriterlerin belirleyeceği bilgisine ulaşmalarını sağlar.
                    Öğretmen beceri temelli bağlamlı sorularla aşağıda linki verilen görseli OGM materyalden akıllı tahta vasıta-
                    sıyla açar. Aşağıda verilen soruları bu bağlama göre cevaplamalarını ister. Öğrencilerden alınan cevaplardan
                    sonra doğru cevaplar tahtaya yansıtılır.

                  Keşfetme basamağında öğretmen tarafından açıklanan anahtar kelimelerin daha iyi anlaşılması amacıyla açık uçlu
                  sorular sorulmuştur. Açık uçlu sorular ile birey, çeşitli alanlardaki problemlere çözümler üretebilme olanağı bulmaktadır.

                  Burada soru-cevap tekniği ve anlatım yöntemi birlikte kullanılmıştır. Soru-cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin
                  keşfettikleri bilgilerde hatalı veya eksik olan yönlerin tespit edilmesi hedeflenmiştir. Soru-cevap tekniğinin kullanıl-
                  masındaki bir diğer amaç ise 11.3.5.1. kazanımı kapsamında öğrencilerin gerekli açıklamaları yapabilmelerine olanak
                  sağlamaktır. Hatalı ve eksik yönler varsa anlatım yöntemi ile bunların giderilmesi hedeflenmiştir.

                                                                                                         263 263
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270