Page 265 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 265
EK 4: Coğrafya 11 (11.2.1. - Çözümleme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Cevap anahtarı
kır
doğurganlık şeh r
sağlık
Nüfus dağılımı
yaş genç nüfus
Nüfusun n cel ğ
c ns yet d nam k nüfus
0-14 yaş yaşlı nüfus
sayısal ver ler
eğ t m 15-64 yaş
Nüfusun n tel ğ 65 yaş üstü
gel r yapısal özel kler NÜFUS geleceğe yönel k tahm n d r
2-KEŞFETME yapısal özell kler n özetler zlenen pol t kadır Nüfus projeks yonu
Nüfus p ram d
Nüfus pol t kaları
amaçlar amaçlar
amaçlar
Nüfus artış hızını Nüfusun n tel k ve
arttırma n cel ğ y leşt rme
Nüfus artış hızını
uygular uygular
azaltma
Gel şm ş ülkeler Gel şmekte olan
uygular ülkeler
Az gel şm ş ülkeler
Süre: 40 dk.
Öğrencilere keşfetme sürecinde edindikleri bilgileri kullanmalarını sağlamak için aşağıdaki sorular yöneltilir.
Hatalı ve/veya yanlış öğrenmelerin önüne geçilmesi için öğrencilere öğretmen tarafından parantez içinde
verilen açıklamalar yapılır.
Hindistan’ın yirmişer yıllık nüfus değişimi ile ilgili nüfus politikalarında neden nüfus azaltıcı politika izlediğini
açıklayınız?
Öğretmen, öğrencilerin Hindistan’ın nüfus artış hızının çok yüksek olduğunu buna karşın kalkınma hızının çok
düşük olduğu, kişi başı millî gelirlerinin de çok düşük olması nedeniyle nüfus azaltıcı politikalara gidildiği bil-
gisine ulaşmalarını sağlar.
3-AÇIKLAMA Almanya’nın nüfus değişimi ile ilgili nüfus politikalarında 2020 yılından sonra neden nüfus artırıcı politika izledi-
ğini açıklayınız?
Öğretmen, öğrencilerin Almanya’nın 1980 ve 2000 yıllarında nüfus artış oranlarında bir sorun olmadığı için
ülkenin nüfus miktarına herhangi bir müdahalede bulunulmamış olduğunu ancak 2020’de nüfus artış hızı ora-
nının çok düşük olmasından dolayı nüfus artırıcı politika izlediği bilgisine ulaşmalarını sağlar.
Ülkelerin nüfus politikalarının birbirinden farklılık göstermesinin nedenleri nelerdir?
Öğretmen, öğrencilerinin ülkelerin nüfus politikalarını; nüfus miktarı, nüfusun yapısal özellikleri, nüfus artış
hızı ve ülkelerin kalkınma hızı gibi kriterlerin belirleyeceği bilgisine ulaşmalarını sağlar.
Öğretmen beceri temelli bağlamlı sorularla aşağıda linki verilen görseli OGM materyalden akıllı tahta vasıta-
sıyla açar. Aşağıda verilen soruları bu bağlama göre cevaplamalarını ister. Öğrencilerden alınan cevaplardan
sonra doğru cevaplar tahtaya yansıtılır.
Keşfetme basamağında öğretmen tarafından açıklanan anahtar kelimelerin daha iyi anlaşılması amacıyla açık uçlu
sorular sorulmuştur. Açık uçlu sorular ile birey, çeşitli alanlardaki problemlere çözümler üretebilme olanağı bulmaktadır.
Burada soru-cevap tekniği ve anlatım yöntemi birlikte kullanılmıştır. Soru-cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin
keşfettikleri bilgilerde hatalı veya eksik olan yönlerin tespit edilmesi hedeflenmiştir. Soru-cevap tekniğinin kullanıl-
masındaki bir diğer amaç ise 11.3.5.1. kazanımı kapsamında öğrencilerin gerekli açıklamaları yapabilmelerine olanak
sağlamaktır. Hatalı ve eksik yönler varsa anlatım yöntemi ile bunların giderilmesi hedeflenmiştir.
263 263