Page 44 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 44
Öğretim Programı Okuryazarlığı
4.3. Öğrenme Öğretme Süreci Öğrencilerin hedef davranışlara ulaşabilmesi için öğ-
renme öğretme sürecindeki öğrenme yaşantılarının
Öğretim programlarında “Nasıl öğretelim?” sorusunun hedefe görelik, öğrenene görelik, ekonomiklik ve diğer
yanıtı bu kısımda aranmakta ve hedeflerin öğrencilere yaşantılar ile kaynaşık olma gibi belirli öğretim ilkeleri-
kazandırılması için gereken ortamlar düzenlenmek- ne göre düzenlenmiş olması gerekmektedir. Ayrıca öğ-
tedir. Eğitim durumlarının düzenlenerek öğrenme ya- renme öğretme süreci, hedef davranışların öğrenciye
şantılarının oluşturulduğu bu aşamada, öğrencilere kazandırılabilmesi için gerekli uyarıcıların düzenlenip
sunulacak olan içerik, öğretim etkinlikleriyle zengin- işe koşulmasını içermektedir. Bunun yanında öğrenme
leştirilip, öğretmen ve öğrenci arasındaki etkileşimle yaşantılarının düzenlenmesi sürecinde ipucu, katılım,
pekiştirilmektedir. Hedeflerin gerçekleşmesini sağ- pekiştireç ve dönüt-düzeltme gibi öğrenme öğretme
layacak olan öğretim etkinlikleri boyunca kullanılacak sürecinin niteliğini etkileyen unsurların önemli işlevle-
bütün model, yöntem-teknikler, araç-gereçler ve öğ- re sahip olduğunu unutmamak gerekir.
retimin kalitesi bu kapsamda ele alınmaktadır.
Öğrenme öğretme sürecinde kullanılan öğretim yön-
Öğrenme öğretme süreci, öğrenme yaşantılarının öğ- tem ve tekniklerinin hem öğretim programlarında yer
renci açısından düzenlenmesi, kazandırılması, plan- alan hedeflere hem de öğrencilerin kazanması bekle-
lanan hedeflerin öğrenme yaşantılarına uygun bir şe- nen beceri ve değerlere uygun olması gerekmektedir.
kilde belirli bir düzene sokulması ve sıralanması işidir.
HEDEF BECERİ DEĞER
ÖĞRETİM
YÖNTEM VE
TEKNİKLERİ
4.3.1. Hedefe Uygun Öğretim Yöntem ve Teknik Seçimi
Öğretim programlarında yer alan hedefler için uygun ra, hedefin seviyesine uygun öğretim yöntem ve tek-
öğretim yöntem ve tekniğinin seçiminde, hedefin han- niği seçilebilir. Her bir alanın her bir basamağı için ne
gi alanın (bilişsel, duyuşsal ve psikomotor) hangi basa- tür öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanılabileceğine
mağına ait olduğunun bilinmesi önemlidir. Derste ele yönelik örnekler tablolarda gösterilmiştir.
alınacak hedefe yönelik bu belirleme yapıldıktan son-
42