Page 89 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 89

Öğretim Programı Okuryazarlığı

              Kontrol Listeleri                               dukça önemlidir. Gözlemler, öğrenciler hakkında ça-
                                                              buk ve doğru bilgiler edinmeyi sağlar. Öğretmenler;
              Gözlenen performansın ya da ürünün belirlenen per-
              formans  ölçütlerine  ne  derece  uyumlu  olduğu  kont-  öğrencilerin sınıf içinde ve dışında soru ve önerilere
              rol listeleri kullanılarak belirlenebilir. Kontrol listeleri,   verdikleri  cevapları,  sınıf  içi  tartışmalara  katılımını,
              öğrenciden  beklenen  davranışın  özelliklerine  ilişkin   grup  çalışmalarında  ve  tartışmalarındaki  katılımını,
              detaylı bilgileri içeren ve öğrenci performansının eksik   öğrencinin materyal ve görevlere gösterdiği tepkileri
              noktalarını belirleme amacıyla kullanılan araçlardır.  gözlemler. Bu gözlem raporları öğretmenler tarafın-
                                                              dan zamana bağlı not alınabilir.
              Kontrol listelerinde var veya yok, evet veya hayır şek-
              linde puanlanabilen bir dizi davranış, özellik veya ni-  Öz Değerlendirme
              telik bulunur.                                  Öz  değerlendirme,  bireysel  veya  kendini  değerlen-
                                                              dirme  olarak  da  adlandırılabilir.  Öğrencilerin  kendi
              Görüşme (Mülakat)
                                                              öğrenme  süreçlerini,  özellikle  başarı  düzeylerini  ve
              Öğrencinin  bir  kavram,  durum  veya  olay  hakkındaki   öğrenme sonuçlarını yargılamaları olarak açıklanabi-
              düşüncelerini  ve  bilgisini  açığa  çıkarmak  amacıyla   lir. Temel amaç, öğrencilerin öz değerlendirme bece-
              yapılır. Bu teknikte öğretmen öğrencisine belli bir öğ-  rilerini  geliştirmektir.  Öz  değerlendirmenin  etkili  bir
              renme konusuyla ilgili sorular sorar ve cevaplar alır.   biçimde kullanılması öğrencilerin kendilerine olan öz
              Bu süreç kaydedilir ya da kısa notlar alınabilir.  güvenlerinin  artmasını,  öz  saygılarının  yükselmesini

              Gözlem                                          ve kendi yeterliliklerinin farkına varmalarını da sağlar.
                                                              Ayrıca öğrencilerin öz eleştiri yapma becerisini geliş-
              Öğrencilerin kazanımlarla ilişkili olan her türlü gözle-  tirir.
              nebilir  performansının  (sözlü  anlatım,  problem  çöz-
              me, vb.) ölçülmesinde bu araçlardan yararlanılabilir.   Aşağıda  öz  değerlendirme  için  kullanılabilecek  bir
              Çıktıların  görülebildiği  bazı  alanlarda  bu  yöntem  ol-  form örneği sunulmuştur:












































                                                                                                         87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94