Page 85 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 85
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Kavram Haritaları dir. Bir konu hakkındaki kavramlara kuş bakışı bakıl-
Bilgiyi organize etmek için oluşturulan grafiksel araç- masına olanak sağlar. Kavramların sınıflandırılmasına
lardır. Kavram haritaları daire ya da bir çeşit kutu yardımcı olur. Kavramları; genelden özele, yani hi-
içine yazılmış olan kavramlardan oluşur. İki kavram yerarşik olarak görmeyi sağlar. Öğretimden önce
arasındaki ilişki, üzerine ilişkiyi belirleyen ifadelerin hazırbulunuşlukları belirlemek için, öğretim yöntemi
yazıldığı doğrularla gösterilir. İlişkiyi belirleyen bağ- olarak ve öğretimden sonra değerlendirme amaçlı
lantı ifadeleri ile iki kavram tamamlanarak anlamlı kullanılabilir.
cümleler oluşturulur. Kavram en fazla üç kelimeyle Örneğin,
belirtilmelidir. Genelden özele doğru sıralanmalıdır. Aşağıda hücresel yapılar ve görevleri ile ilgili bir kav-
Kavramlar arasındaki bağlantılar belirgin olarak ayrıl- ram haritası verilmiştir. Kavramları birbiriyle ilişkilen-
malıdır. Bağlantılar ilişkiyi doğru olarak ifade etmeli-
direrek verilen boşlukları doldurunuz.
Organellidir. Görevidir Protein sentezi
Organellidir Mitakondri Görevidir
Çeşididir Çeşididir
Organellidir Görevidir Hücre içi madde
iletimi
HÜCRE Organellidir Görevidir Salgılama,
paketleme
İğ ipliklerinin
Organellidir Görevidir oluşturulması
Yönetim Madde Metabolik
merkezidir alışverişini faaliyetlerin Organellidir Lizozom Görevidir
kontrol eder gerçekleşdiği
yerdir
Organellidir Görevidir Fotosentez
Zehirli maddelerin
Organellidir Görevidir etkilerini engelleme
Organellidir Görevidir Atık, salgı, besin
Hücre tipinde bulunur Hücre tipinde bulunur biriktirme
Kavram haritaları kullanırken kavramlar arası ilişkilerin
belirlenmesi önemlidir. Yukarıdaki örnek incelendiğinde,
her kavram arasındaki ilişkilerin yazıldığı görülmektedir.
83