Page 81 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 81
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Örnekte görüldüğü gibi, yukarıda veri-
len açıklamaların aşağıdaki olaylardan
uygun olanla eşleştirilmesi beklenmek-
tedir. Boşluğa yerleştirilecek seçenek-
lerin sayıca fazla olması hem güvenir-
liği artıracak hem de şans faktörünü
azaltacaktır.
Çoktan Seçmeli Testler lehine olan okuma becerilerini talep etmektedir. Ha-
tırlama basamağını ölçen sınav maddeleri, anlamayı
Şans başarısı gibi faktörlere rağmen, niteliklerine
uygun olarak hazırlanmış çoktan seçmeli maddeler, ölçmek için kolaylıkla değiştirilebilir.
bilişsel öğrenmenin alt basamak öğrenme ürünlerinin Uygulama basamağının çoktan seçmeli maddelerle
yanında, analiz, sentez ve değerlendirme de dâhil tüm yoklanmasında amaç, öğrencinin bildiklerini geniş-
üst düzey basamaklardaki öğrenme ürünlerini ölçme- letebileceği yeni problemler ve uygulamalar tasar-
ye elverişlidir. Bu teknikte zorluk derecesini artıran lamaktır. Uygulama maddelerinin en önemli özelliği
en büyük faktör doğru cevabı iyi bir biçimde gizleyen öğrencinin daha önce karşılaşmadığı durumlar sun-
çeldirici bulmaktan geçer. Bir diğer etken de bağlama maktır. Bunun için matematikte hesaplamalar ve
dayalı öncüllü sorular sormaktır. Çeldiricilerin doğru problem maddeleri çok elverişlidir.
cevaba en yakın olduğu soru kökü “anahtarlanmış Çoktan seçmeli maddeler akıl yürütmenin değerlen-
cevabı en doğru olan” maddelerdir. Kazanımları öl- dirilmesinde iki şekilde kullanılabilir. İlk olarak belirli
çerken her türlü alan (bilişsel, duyuşsal, psikomotor) bir beceriye odaklanmaktır. Diğer bir seçenek ise öğ-
ve alan basamağına ilişkin bilgi ve becerileri ölçme- rencilerin problem çözme, karar verme vb. becerile-
de son derece kullanışlıdır. Zorluk derecesi yüksek rin uygulama boyutunu değerlendirmektir.
çoktan seçmeli sorular daha yetenekli öğrencilerin
Örneğin,
Bu çoktan seçmeli test örneğinde öğrenci-
lerden işlem yaparak bir sonuca ulaşması
beklenmektedir. Bu sebepten uygulama
düzeyinde bir çoktan seçmeli soru örneği
olduğu belirtilebilir.
79