Page 81 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 81

Öğretim Programı Okuryazarlığı









                                                                            Örnekte görüldüğü gibi, yukarıda veri-
                                                                            len açıklamaların aşağıdaki olaylardan
                                                                            uygun olanla eşleştirilmesi beklenmek-
                                                                            tedir. Boşluğa yerleştirilecek seçenek-
                                                                            lerin sayıca fazla olması hem güvenir-
                                                                            liği artıracak hem de şans faktörünü
                                                                            azaltacaktır.







              Çoktan Seçmeli Testler                          lehine olan okuma becerilerini talep etmektedir. Ha-
                                                              tırlama basamağını ölçen sınav maddeleri, anlamayı
              Şans  başarısı  gibi  faktörlere  rağmen,  niteliklerine
              uygun  olarak  hazırlanmış  çoktan  seçmeli  maddeler,   ölçmek için kolaylıkla değiştirilebilir.
              bilişsel öğrenmenin alt basamak öğrenme ürünlerinin   Uygulama  basamağının  çoktan  seçmeli  maddelerle
              yanında, analiz, sentez ve değerlendirme de dâhil tüm   yoklanmasında  amaç,  öğrencinin  bildiklerini  geniş-
              üst düzey basamaklardaki öğrenme ürünlerini ölçme-  letebileceği  yeni  problemler  ve  uygulamalar  tasar-
              ye  elverişlidir.  Bu  teknikte  zorluk  derecesini  artıran   lamaktır.  Uygulama  maddelerinin  en  önemli  özelliği
              en büyük faktör doğru cevabı iyi bir biçimde gizleyen   öğrencinin  daha  önce  karşılaşmadığı  durumlar  sun-
              çeldirici bulmaktan geçer. Bir diğer etken de bağlama   maktır.  Bunun  için  matematikte  hesaplamalar  ve
              dayalı öncüllü sorular sormaktır. Çeldiricilerin doğru   problem maddeleri çok elverişlidir.
              cevaba  en  yakın  olduğu  soru  kökü  “anahtarlanmış   Çoktan seçmeli maddeler akıl yürütmenin değerlen-
              cevabı  en  doğru  olan”  maddelerdir.  Kazanımları  öl-  dirilmesinde iki şekilde kullanılabilir. İlk olarak belirli
              çerken her türlü alan (bilişsel, duyuşsal, psikomotor)   bir beceriye odaklanmaktır. Diğer bir seçenek ise öğ-
              ve alan basamağına ilişkin bilgi ve becerileri ölçme-  rencilerin problem çözme, karar verme vb. becerile-
              de  son  derece  kullanışlıdır.  Zorluk  derecesi  yüksek   rin uygulama boyutunu değerlendirmektir.
              çoktan  seçmeli  sorular  daha  yetenekli  öğrencilerin
                                                              Örneğin,












                                                                  Bu çoktan seçmeli test örneğinde öğrenci-
                                                                  lerden işlem yaparak bir sonuca ulaşması
                                                                  beklenmektedir. Bu sebepten uygulama
                                                                  düzeyinde bir çoktan seçmeli soru örneği
                                                                  olduğu belirtilebilir.










                                                                                                         79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86