Page 80 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 80

Öğretim Programı Okuryazarlığı











                       Bu sorular için verilecek cevaplar
                       nesneldir ve her öğrenciden aynı
                       cevabı vermesi gerekmektedir.
                       Bu açıdan sorular kapalı uçludur.
                       Öğrencilerin cevaplama sırasında
                       vereceği cevapların kısa tutulabil-
                       mesi ise bu soruyu kısa cevaplı soru
                       yapmaktadır.






           Doğru-Yanlış Maddeleri                          anlarda şans başarısını giderebilmenin bir diğer yolu

           Bu teknikte daha çok olgusal bilgiler ölçülmekte üst   da çoktan seçmeli maddelerde olduğu gibi düzeltme
           düzey  becerilerin  ölçülmesi  planlandığında  tercih   formülü  kullanmaktır.  Öğrenciler  kısa  sürede  birçok
           edilmemektedir.  Fakat  öğrenciden,  yanlış  olduğu   soruya  cevap  verebileceğinden  bilginin  (konunun)
           düşünülen doğru yanlış maddesinin doğrusunun ya-  kapsamlı bir örneklemini sağlar.
           zılması  istendiğinde  ölçülen  beceriyi  bir  üst  düzeye   Örneğin,
           çıkarabilmemiz  mümkündür.  Bu  teknikle  alınan  pu-




            Yandaki soru örneğinde öğrencilerin verilen ifadelerin doğru veya
            yanlış olduklarını belirtmeleri istenmektedir. Temelde daha düşük
            düzeydeki kazanımların ölçülmesinde kullanılan doğru-yanlış
            maddelerini daha üst düzeye çıkarmak için şu öneriler sunulabilir:
            Yanlış olarak belirtilen ifadelerin neden yanlış olduğunun açık-
            lanmasının ve doğrusunun belirtilmesinin istenmesi soruyu üst
            düzeye taşıyacaktır.
            Verilen maddeler nesnel çıkarım sonuçları içeren ifadeler olarak
            yazılabilir. Örneğin herkes için geçerli olacak şekilde, “A olayı ve
            B olayının birlikte gerçekleşmesi C olayının oluşmasına neden
            olmaktadır.” gibi bir çıkarım ifadesinin doğruluğu sorularak da
            soruyu üst düzeye taşımak mümkündür.






           Eşleştirmeli Sorular                            düzey yoklanmasını kolaylaştırır. Bilişsel öğrenmenin
                                                           üst düzey öğrenme ürünlerini ölçmekte oldukça ye-
           Öğrenciden  yönergeye  uygun  şekilde  verilen  ifade
           listesini cevaplarla eşleştirmesi beklenir. Bu teknikte   tersizdir. Alt düzey zihinsel becerileri yoklarken kulla-
           öncüllerden daha fazla sayıda kavram kullanmak bil-  nışlı ve ekonomiktir.
           ginin daha fazla kapsanmasını sağlamaktadır ve doğ-  Örneğin,
           ru cevapları tahmin etmeyi azaltarak bilginin daha üst






        78
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85