Page 80 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 80
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Bu sorular için verilecek cevaplar
nesneldir ve her öğrenciden aynı
cevabı vermesi gerekmektedir.
Bu açıdan sorular kapalı uçludur.
Öğrencilerin cevaplama sırasında
vereceği cevapların kısa tutulabil-
mesi ise bu soruyu kısa cevaplı soru
yapmaktadır.
Doğru-Yanlış Maddeleri anlarda şans başarısını giderebilmenin bir diğer yolu
Bu teknikte daha çok olgusal bilgiler ölçülmekte üst da çoktan seçmeli maddelerde olduğu gibi düzeltme
düzey becerilerin ölçülmesi planlandığında tercih formülü kullanmaktır. Öğrenciler kısa sürede birçok
edilmemektedir. Fakat öğrenciden, yanlış olduğu soruya cevap verebileceğinden bilginin (konunun)
düşünülen doğru yanlış maddesinin doğrusunun ya- kapsamlı bir örneklemini sağlar.
zılması istendiğinde ölçülen beceriyi bir üst düzeye Örneğin,
çıkarabilmemiz mümkündür. Bu teknikle alınan pu-
Yandaki soru örneğinde öğrencilerin verilen ifadelerin doğru veya
yanlış olduklarını belirtmeleri istenmektedir. Temelde daha düşük
düzeydeki kazanımların ölçülmesinde kullanılan doğru-yanlış
maddelerini daha üst düzeye çıkarmak için şu öneriler sunulabilir:
Yanlış olarak belirtilen ifadelerin neden yanlış olduğunun açık-
lanmasının ve doğrusunun belirtilmesinin istenmesi soruyu üst
düzeye taşıyacaktır.
Verilen maddeler nesnel çıkarım sonuçları içeren ifadeler olarak
yazılabilir. Örneğin herkes için geçerli olacak şekilde, “A olayı ve
B olayının birlikte gerçekleşmesi C olayının oluşmasına neden
olmaktadır.” gibi bir çıkarım ifadesinin doğruluğu sorularak da
soruyu üst düzeye taşımak mümkündür.
Eşleştirmeli Sorular düzey yoklanmasını kolaylaştırır. Bilişsel öğrenmenin
üst düzey öğrenme ürünlerini ölçmekte oldukça ye-
Öğrenciden yönergeye uygun şekilde verilen ifade
listesini cevaplarla eşleştirmesi beklenir. Bu teknikte tersizdir. Alt düzey zihinsel becerileri yoklarken kulla-
öncüllerden daha fazla sayıda kavram kullanmak bil- nışlı ve ekonomiktir.
ginin daha fazla kapsanmasını sağlamaktadır ve doğ- Örneğin,
ru cevapları tahmin etmeyi azaltarak bilginin daha üst
78