Page 82 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 82
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Bu örnekte de bir yazara ait eserlerin bilinmesi söz
konusudur. Bu açıdan sorunun hatırlama düzeyinde
bir kazanımı ölçmeye uygun olduğu belirtilebilir.
Ek olarak, soru kökünde öğrenciye verilen bilgiler
üzerinden yazarın kim olduğunun anlaşılması
gerekmektedir. Bu durum da anlama düzeyinde
bir kazanımı gerektirmektedir. Hâliyle bu çoktan
seçmeli test örneğinin iki farklı düzeyde kazanımı
ölçmeye yönelik fonksiyonel bir soru örneği olduğu
belirtilebilir.
Yapılandırılmış Grid Öğrencilerden her sorunun cevabı için uygun kutu-
cukları bulmaları ve kutucuk numaralarını mantıksal
Bu tekniğin amacı; öğrencilerin bilgi düzeylerini,
eksikliklerini ve kavram yanılgılarını tespit etmek- ve işlevsel olarak sıraya dizmeleri istenir. Öğrencilerin
tir. Öğrencilerin seviyelerine uygun 9,12 ve 16 kutu- verdiği cevap o konudaki bilgi düzeyini, bilgi eksiğini,
cuktan oluşan bir tablo hazırlanır ve tablodaki her bir kavramsal bağları veya kavram yanılgılarını gösterir.
kutucuk sıra ile numaralandırılır veya harfle gösterilir. Bir sorunun cevabı olan kutucuk başka bir sorunun
Öğretmen konu ile ilgili sorular hazırlar ve soruların cevabı olabilir.
yanıtlarını rastgele kutucuklara yerleştirir. Örneğin,
Örnekte görüldüğü gibi ünite içinde
geçen çeşitli kavram/konu/özellik
vs. kutucuk içine yerleştirilmiştir.
Bu kutucuklar harfle gösterilmiştir
ve aşağıdaki soruların cevaplarıdır.
Kutucuklar harf yerine sayı ile de
ifade edilebilmektedir. Öğrencilerden
beklenen aşağıdaki soruların cevapları
olan kutu ya da kutuları belirlemele-
ridir. Daha çok hatırlama ve anlama
düzeyinde kazanımlar için uygun olan
bu tekniğin, kavram yanılgıları ve bilgi
eksikliklerini açığa çıkarmada oldukça
etkili olduğu belirtilebilir.
80