Page 86 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 86

Öğretim Programı Okuryazarlığı

           Performans Değerlendirme                        rüş geliştirme, yeni bilgilere ulaşma, özgün düşünce
                                                           üretme ve çıkarımlarda bulunma gibi becerileri geliş-
           Öğrencilerin bilgi ve becerilerini ortaya koyarak oluş-
           turdukları çalışma, ürün ya da etkinliklerin değerlen-  tirmesi açısından oldukça önemlidir. Projeler, perfor-
           dirilmesi  süreci,  “performans  değerlendirme”  olarak   mans görevlerine göre içeriği oldukça geniş ve uzun
           ifade  edilebilir.  Bunun  yanında  performans  değer-  süren çalışmalardır.
           lendirme,  öğrencilerin  gerçek  yaşam  problemlerine   Proje konuları, genellikle, öğretmenlerin sunmuş ol-
           akademik bilgilerini uygulayabilme ve bunu problem   dukları alternatifler arasından bireysel veya grup ola-
           üzerinde  gösterebilmeleri  ile  ilgilenir,  öğrencilerin   rak seçilir. Proje konuları verilirken, projenin öğrenci
           öğrendiklerini  gerçek  durumlarda  göstermelerini   seviyesine ve yerel imkânlara uygun olmasına dikkat
           sağlar.                                         edilmelidir.  Ayrıca  grup  olarak  verilen  projelerde,
                                                           grupların  heterojen  olmasına,  grup  üyeleri  arasında
           Performans değerlendirmenin belli aşamaları vardır.
           Bu aşamalar:                                    görev dağılımın yapılmış olmasına ve her öğrencinin
                                                           aktif bir şekilde çalışmalara katılmasına dikkat edil-
           1. Amacın belirlenmesi: Performans değerlendirme-  melidir.
           de sürecin mi, sonucun mu yoksa her ikisinin birlikte
           mi değerlendirileceğine karar verilmelidir.     Sınıf içi uygulamalarda projelerden istenilen verimin
                                                           alınabilmesi  için  öncelikli  olarak  araştırılabilecek  ve
           2. Performans ölçütlerinin belirlenmesi: Performan-  gerekirse deney sonuçları ile desteklenebilecek ko-
           sın ölçütleri, öğrencinin bir etkinliği tam ve doğru bir   nular verilmelidir.
           şekilde yapması için göstermesi gereken belli davra-
           nışları tanımlar.                               Projenin  tasarımından  ortaya  konulmasına  kadar
                                                           geçen  süreç  bilimsel  basamakları  içereceğinden,
           3.  Performansın  ya  da  ürünün  gözlemlenebileceği   bilimsel  süreç  becerilerinin  gelişmesine  yardımcı
           ortam  oluşturma:  Öğrencinin  performansını  doğru   olur.  Öğrencilerin  öğrenme  becerilerini  geliştirir  ve
           ve güvenilir biçimde değerlendirmek için gözlemlerin   zenginleştirir.  Grupla  çalışma  ve  iş  birlikli  öğrenme
           birden fazla tekrarlanması gerekmektedir.       etkinliklerine  katılımı  sağlar.  Zekânın  farklı  boyutla-

           4.  Performansın  puanlanması:  Performansın  değer-  rının kullanımına izin verir. Proje süreci öğrencilerin
           lendirilmesi, dereceli puanlama anahtarı, kontrol lis-  teknolojiyi kullanma becerisi kazanmalarına yardım-
           tesi ile yapılır. Performans değerlendirmede puan be-  cı olur. Değişik konularda proje vasıtasıyla kazandığı
           lirleme son adımdır. Bu puanlama sistemi performans   bilgi ve becerilerini uygulama imkânı elde eder. Proje
           ölçütlerine dayanmalıdır.                       çalışmasında  bilgi  öğrenciye  doğrudan  verilmediği
                                                           için  öğrenciler  proje  sürecinde  yaparak,  yaşayarak,
           Performans  görevleri,  öğrencinin  sahip  olduğu  bilgi   inceleyerek bilgi kazanırlar. Projelerin değerlendiril-
           ve becerileri günlük yaşamla da ilişkilendirerek orta-  mesinde çeşitli derecelendirilmiş puanlama anahtar-
           ya koymasını gerektiren kısa dönemli çalışmalardır.  ları kullanılır. Projenin değerlendirilmesi için hazırla-
           Proje                                           nan puanlama anahtarlarında, süreçle birlikte ortaya
                                                           konulan ürünler de dikkate alınır.
           Projeler,  öğrencilerin  bireysel  veya  grup  olarak  is-
           tedikleri  bir  konuda  öğretmen  rehberliğinde  yapmış   Aşağıda bir projenin değerlendirilmesine yönelik de-
           oldukları ayrıntılı çalışmalardır. Proje çalışmaları; öğ-  ğerlendirme ölçeği örneği sunulmuştur:
           rencilerin inceleme, araştırma ve yorum yapma, gö-

















        84
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91