Page 273 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 273

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 4: Kimya 9 (9.1.3.2.-Hatırlama) Ders Planı Örneği


                Tahminî Süre: 35 dakika
                "Ders sonunda bileşiği tanımlayabilecek ve günlük hayatta karşılaştığınız bazı bileşiklerin formüllerini ve adla-
                rını öğreneceksiniz." ifadesi ile öğrenciler hedeften açık bir şekilde haberdar edilir.
                Öğrencilere Ek-2’de yer alan etkinlik kâğıdı dağıtılır. Öğrencilerden bu etkinlik kâğıdında yer alan elementlerin
                özellikleri ile element ve bileşiklerin ortak özellikleri kısımlarını incelemeleri istenir. Ardından onlara bir video
                izleyecekleri ve bu videoyu izlerken aynı zamanda bileşiklerin özelliklerini yazmaları gereken yeri doldurmaları
                söylenir.
                Öğrenciler hazır olduğunda OGM materyalden
                  https://ogmmateryal.eba.gov.tr/ebatv-ogm/VideoListele.aspx?s=6&d=44&u=218&k=0

                linki kullanılarak “Kimyanın Sembolik Dili” adlı video
             2-ÖĞRETİM SÜRECİ     izletilmeli.)
                9. dakikasından itibaren izletilir. (Video element ve bileşik kavramlarını birlikte içerdiği için 9.09 ile 13.20 arası


                Video sırasında öğrenciler Ek-2’yi doldururken ihtiyaç duyan öğrencilere rehberlik edilir.

                “Farklı elementlerin belirli oranlarda, kimyasal yöntemlerle bir araya gelerek oluşturduğu saf maddelere bileşik
                denir.”

                Yukarıdaki bileşik tanımı öğrencilere sunularak Ek-2’deki doldurulan özelliklerle bağlantısı kurulur. Bu bağlan-
                tı kurulurken şu sorulardan yararlanılır:
                 • Bileşikler aynı tür atomlardan mı oluşur?
                 • Bileşiği oluşturan elementler arasında belli bir oran var mıdır?
                 • Bileşikler kendisini oluşturan elementlerin özelliklerini taşır mı?

                Öğrencilere aşağıdaki tablo gösterilerek önemli bileşiklerin yaygın ad ve formülleri verilir. Bu bileşiklerin bazı-
                larının günlük hayattaki kullanım alanları için tablodaki ilgili sütun öğrencilerle birlikte doldurulur.

                NOT: H O (Su) bileşiği verildiğinde öğrencilere “Suyun hayatımız için önemi nedir? Hayatımızda su olmasaydı
                     2
                ne olurdu?” gibi sorular sorularak konunun biyoloji dersindeki “Canlıların Yapısında Bulunan Temel Bileşikler”
                konusuyla ilişkisi kurulur.

                Öğrencilere bileşik tanımının verilmesi, 9.1.3.2. kazanımı için yapılan “a. Bileşik tanımı yapılır.” açıklamasının bir ge-
                reğidir. Tanımın ardından öğrencilere sorulan soruların ise Ek-2’deki etkinlikteki kendi çıkarımları ve tanım arasında
                ilişki kurmalarını ve böylelikle anlamlı öğrenmeyi sağlayacağı düşünülmektedir ve sürecin değerlendirilmesine imkân
                sağlayacağı düşünülmektedir.

               Öğrencilerin ders dışı öğrenme ortamlarının farkına varmalarını sağlamak aynı zamanda öğretmenin öğrencilere birey-
               sel dönütler vermesini kolaylaştırmak amacıyla OGM materyalden ders anlatım videosu kullanılması tercih edilmiştir.
               Bu etkinlik materyal olarak kullanılan benzerlik farklılık kavram haritası öğretim sürecinde bütün sınıfı etkinliğe dâhil
               etme, ezber bilgi yerine anlamlı öğrenme gerçekleştirmek gibi amaçlarla biçimlendirici değerlendirme aracı olarak
               kullanılmıştır. Kazanım hatırlama düzeyi olduğu için anlatım yönteminde sıklıkla tercih edilen kavram haritası bilgiyi
               yapılandırmak ve bilgi okuryazarlığı becerisini geliştirmek hedeflenmiştir.


               Öğrencilerin izledikleri video sırasında gerekli boşlukları doldurmalarının onların aktif bir dinleyici olmalarını sağlaya-
               cağı düşünülmektedir. Bir videoyu sadece izlemek/dinlemek yerine, öğrencilerin izledikleri/dinledikleri üzerinden elde
               ettikleri bilgileri kullanmaları onlarda bilgi okuryazarlığı becerisini geliştirmesi beklenmektedir.


               Öğretimin yeni öğretilecek hedefler ile ilgili uyarıcılar sunma, öğrenmeye rehberlik etme ve kalıcılığı pekiştirme aşama-
               larını içermektedir.

                Öğretimde derse hedeften açık şekilde haberdar etme gibi ön organize edicilerle başlanarak yeni bilgilerin ön bilgilerle
                ilişkilendirilmesi ve anlamlandırmayı kolaylaştırmak hedeflenmiştir.


      272
    272
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278