Page 273 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 273
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 4: Kimya 9 (9.1.3.2.-Hatırlama) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 35 dakika
"Ders sonunda bileşiği tanımlayabilecek ve günlük hayatta karşılaştığınız bazı bileşiklerin formüllerini ve adla-
rını öğreneceksiniz." ifadesi ile öğrenciler hedeften açık bir şekilde haberdar edilir.
Öğrencilere Ek-2’de yer alan etkinlik kâğıdı dağıtılır. Öğrencilerden bu etkinlik kâğıdında yer alan elementlerin
özellikleri ile element ve bileşiklerin ortak özellikleri kısımlarını incelemeleri istenir. Ardından onlara bir video
izleyecekleri ve bu videoyu izlerken aynı zamanda bileşiklerin özelliklerini yazmaları gereken yeri doldurmaları
söylenir.
Öğrenciler hazır olduğunda OGM materyalden
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/ebatv-ogm/VideoListele.aspx?s=6&d=44&u=218&k=0
linki kullanılarak “Kimyanın Sembolik Dili” adlı video
2-ÖĞRETİM SÜRECİ izletilmeli.)
9. dakikasından itibaren izletilir. (Video element ve bileşik kavramlarını birlikte içerdiği için 9.09 ile 13.20 arası
Video sırasında öğrenciler Ek-2’yi doldururken ihtiyaç duyan öğrencilere rehberlik edilir.
“Farklı elementlerin belirli oranlarda, kimyasal yöntemlerle bir araya gelerek oluşturduğu saf maddelere bileşik
denir.”
Yukarıdaki bileşik tanımı öğrencilere sunularak Ek-2’deki doldurulan özelliklerle bağlantısı kurulur. Bu bağlan-
tı kurulurken şu sorulardan yararlanılır:
• Bileşikler aynı tür atomlardan mı oluşur?
• Bileşiği oluşturan elementler arasında belli bir oran var mıdır?
• Bileşikler kendisini oluşturan elementlerin özelliklerini taşır mı?
Öğrencilere aşağıdaki tablo gösterilerek önemli bileşiklerin yaygın ad ve formülleri verilir. Bu bileşiklerin bazı-
larının günlük hayattaki kullanım alanları için tablodaki ilgili sütun öğrencilerle birlikte doldurulur.
NOT: H O (Su) bileşiği verildiğinde öğrencilere “Suyun hayatımız için önemi nedir? Hayatımızda su olmasaydı
2
ne olurdu?” gibi sorular sorularak konunun biyoloji dersindeki “Canlıların Yapısında Bulunan Temel Bileşikler”
konusuyla ilişkisi kurulur.
Öğrencilere bileşik tanımının verilmesi, 9.1.3.2. kazanımı için yapılan “a. Bileşik tanımı yapılır.” açıklamasının bir ge-
reğidir. Tanımın ardından öğrencilere sorulan soruların ise Ek-2’deki etkinlikteki kendi çıkarımları ve tanım arasında
ilişki kurmalarını ve böylelikle anlamlı öğrenmeyi sağlayacağı düşünülmektedir ve sürecin değerlendirilmesine imkân
sağlayacağı düşünülmektedir.
Öğrencilerin ders dışı öğrenme ortamlarının farkına varmalarını sağlamak aynı zamanda öğretmenin öğrencilere birey-
sel dönütler vermesini kolaylaştırmak amacıyla OGM materyalden ders anlatım videosu kullanılması tercih edilmiştir.
Bu etkinlik materyal olarak kullanılan benzerlik farklılık kavram haritası öğretim sürecinde bütün sınıfı etkinliğe dâhil
etme, ezber bilgi yerine anlamlı öğrenme gerçekleştirmek gibi amaçlarla biçimlendirici değerlendirme aracı olarak
kullanılmıştır. Kazanım hatırlama düzeyi olduğu için anlatım yönteminde sıklıkla tercih edilen kavram haritası bilgiyi
yapılandırmak ve bilgi okuryazarlığı becerisini geliştirmek hedeflenmiştir.
Öğrencilerin izledikleri video sırasında gerekli boşlukları doldurmalarının onların aktif bir dinleyici olmalarını sağlaya-
cağı düşünülmektedir. Bir videoyu sadece izlemek/dinlemek yerine, öğrencilerin izledikleri/dinledikleri üzerinden elde
ettikleri bilgileri kullanmaları onlarda bilgi okuryazarlığı becerisini geliştirmesi beklenmektedir.
Öğretimin yeni öğretilecek hedefler ile ilgili uyarıcılar sunma, öğrenmeye rehberlik etme ve kalıcılığı pekiştirme aşama-
larını içermektedir.
Öğretimde derse hedeften açık şekilde haberdar etme gibi ön organize edicilerle başlanarak yeni bilgilerin ön bilgilerle
ilişkilendirilmesi ve anlamlandırmayı kolaylaştırmak hedeflenmiştir.
272
272