Page 272 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 272
EK 4: Kimya 9 (9.1.3.2.-Hatırlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
BÖLÜM 2: Öğrenme Öğretme Süreci
Tahminî Süre: 15 dakika
Sınıfa maddelerin ne olduklarını yazan etiketler bulunduran beher içinde saf su, tuzlu su ve bakır metali
örnekleri ile giriş yapılır. Öğrencilere üç farklı madde sınıfından her birine ait bir örnek olduğunu söylenir.
Sınıflandırmada baz alınan özelliğin tanecik yapısı olduğu vurgulanır.
Su Tuzlu su Bakır metali
Maddelerdeki farklı tanecik yapılarını gösteren aşağıdaki görsellerin olduğu kartlar öğrencilere gösterilir.
1-GİRİŞ
Ardından öğrencilere EK-1’de verilen kavram haritası çalışma kâğıdı dağıtılır ve çalışma kâğıdındaki yönerge
doğrultusunda uygun boşluklar doldurulur. Yanlış ve eksik öğrenmeler açıklamalar aracılığıyla giderilir.
Etkinlikte kullanılmayan tanecik yapısı görsellerinin hangi madde sınıfa dâhil edilebileceği anlatılır ve her gör-
sele ait birer örnek verilir. Öğrenciden tüm görseller için kendi örneklerini vermeleri sözel olarak istenir. Öğ-
rencilere hangi görsellerin bileşiğe ait görseller olduğu sorulur.
Bu soru, hedef kavrama odaklanma, konuya dikkat çekme ve geçmiş öğrenmeler ile ilgili kavrama sondaj amacındadır.
Öğrenciler fikirlerini serbestçe kendi cümleleri ile ifade ederler. Bu sırada ana dilde iletişim becerisi işe koşulmuş olur.
Bu çalışma kâğıdında öğrencilerden beklenen, önceki bilgilerini kullanarak element, bileşik ve karışımların tanecikli yapıla-
rını belirlemeleridir. Çalışma kâğıdı incelendiğinde öğrencilerin doldurması gereken boşlukların bir kavram haritası şeklinde
tasarlandığı görülmektedir. Kavram haritaları kavramlar arasındaki ilişkileri gösteren diyagramlardır. Bu özelliği sebebiyle
hatırlama düzeyinde bir kazanım olan 9.1.3.2. kazanımı için temel oluşturan kavramlar arasındaki ilişkiyi göstermek ve an-
lamlı öğrenmeye katkı sağlamak hedeflenmektedir. Böylelikle öğrencilerin bileşik kavramını zihinlerinde daha iyi yapılandır-
maları beklenmektedir. Aynı zamanda süreç değerlendirmeye de imkân vermektedir.
Bu kısım dikkat çekme, hedeften haberdar etme ve ön bilgilerin hatırlanması aşamalarını içermektedir.
Öğrencilerin daha önceki bilgilerinden hareketle maddelerin tanecikli yapılarının hatırlatılması amaçlanmıştır. Bu hatırlat-
ma aracılığıyla yeni öğrenilen bilgilerin eski bilgilerle ilişkilendirileceği düşünülmektedir.
Bu kısımda yer alan örnekler somutlaştırma ve öğrencide çok sayıda duyu organını harekete geçirme amacıyla kullanılmıştır.
271
271
271