Page 267 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 267
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Biyoloji 12 (12.3.1.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 10 dakika
Deney sonuçları ve değerlendirme soruları öğrenciler ile birlikte yorumlanır. Deney ve etkinliklerden edindik-
3-AÇIKLAMA rin bu kavramları kendi cümleleri ile açıklayabilmeleri sağlanır.
leri bilgiler ışığında nasti, tropizma kavramları ve bu hareketlerin çeşitleri ile ilgili bilgiler açıklanır. Öğrencile-
Bitkilerdeki uyaranın yönüne bağlı olan ve olmayan hareket çeşitleri öğrenciler ile birlikte sınıflandırılır. Bu
hareketlerin gerçekleşmesini sağlayan hücresel faaliyetler vurgulanır. Uyaranların bitki hareketlerine nasıl
etki ettiğini anlamaları amaçlanır.
Tahminî Süre: 40 dakika
Aşağıdaki gibi bir tablo tahtaya çizilir ya da akıllı tahtadan yansıtılır. Öğrenciler ile birlikte doldurulur. Benzer
deneyler tasarlanarak yeni keşifler yapmaya, öğrenmeyi öğrenmeye ilgi ve merak uyandırmak amaçlanır.
Çalışma Sayfası
Öğrencilerin yaşadıkları yerlerde yetiştirdikleri bir bitkinin hareketlerini uzun süreli gözlemleyebileceği bir
4-GENİŞLETME/DERİNLEŞME tiştirmeleri sağlanır.) Fotoğraf veya video çekerek ayrıntılı deney raporu hazırlamaları ve dijital yetkinliklerini
kontrollü deney tasarlamaları istenir. (Eğer bitki yetiştirmiyorlarsa birlikte karar verilerek bir bitki seçip ye-
geliştirmek amacıyla bu raporu EBA portfolyoda paylaşmaları istenir.
Biyoloji 12 Kazanım Kavrama Etkinlikleri Kitabı’ndaki “Bitkilerde Yönelme” ve “Çeşidini Anla, Harekete Geç” et-
kinlikleri yaptırılır. İlgili çalışmalara aşağıdaki linklerden ulaşılabilir:
http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/kavram_calismalari/12/biyoloji/index.html#p=61
http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/kavram_calismalari/12/biyoloji/index.html#p=62
Bitki Çeşidi Bağımlı Değişken Bağımsız Değişken Olası Sonuç
Kazanım kavrama etkinlikleri bilginin tekrar edilmesi ve daha fazla bitki hareketi öğrenerek genişletilmesi amacıy-
la kullanılmıştır. Bilginin tekrar edilmesinin kalıcı öğrenmeyi sağlayacağı düşünülmektedir.
Öğrencilerin kendi seçtikleri bir bitkiyi evde gözlemleyip fotoğraf ve video vb. gibi içerikler ile EBA portfolyoda
paylaşması deney becerilerini geliştirirken aynı zamanda elde ettikleri bilgi ve deneyimleri dijital ortamda paylaşa-
bilmeleri dijital yetkinliklerinin gelişmesine fayda sağlayacaktır. Bir bitkiyi yetiştirip sürekli gözlemlemenin sorum-
luluk kök değerini de geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Çalışma sayfası ile öğrencilerin, hem alan becerilerinden deney tasarlama ve uygulama becerisine hem de öğ-
renmeyi öğrenme yeterliliğine hitap etmek amaçlanmıştır. Ayrıca kontrollü bir deney oluşturmayı gerektiren bu
çalışma uygulama düzeyinde 12.3.1.3. kazanımının bir gereği olarak hazırlanmıştır.
Kazanımın “a. Nasti ve tropizma hareketleri gözlemlenerek bu hareketlere ilişkin gözlemlerin paylaşılması sağla-
nır.” maddesinden hareketle öğrencilerin gözlemlediği ve etkinlikler ile öğrendiği bitki hareketlerini kendi cümleleri
ile açıklayabilmeleri hedeflenir. Bu açıklama sırasında öğrencilerden gözlemlerini ifade etmeleri ve bir başkasına
aktarmaları beklendiğinden ana dilde iletişim yetkinliğinin geliştirilmesi beklenmektedir.
266
266