Page 266 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 266

EK 3: Biyoloji 12 (12.3.1.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği       Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Tahminî Süre: 40 dakika
                   Kontrollü deney hazırlarken ve gerçekleştirirken nelere dikkat edilmesi gerektiği öğrencilere sorulur. Öğren-
                   cilerin önceki öğrenmeleri hatırlatılarak özellikle laboratuvar güvenlik kurallarına uymanın, laboratuvar orta-
                   mında yardımseverlik ve iş birliğinin önemi vurgulanır.
                   Gerekli güvenlik önlemleri alındıktan sonra aşağıdaki ön hazırlık gerektiren ve daha önceden hazırlanmış de-
                   ney  öğrenciler  ile  birlikte  yapılır.  Deneydeki  uygulamalarda  öğrencilerin  deneyimlemesi  amacı  ile  gösterip
                   yaptırma tekniği kullanılır. Deney sürecinde ve sonunda öğrencilerin deney raporlarını hazırlamaları sağlanır.
                   Deneyin amacı: Bitkilerdeki tropizma hareketlerini kontrollü deney ile gözlemleyebilme
               2-KEŞFETME  Araç-gereç: 3 adet özdeş saksı, 3 adet özellikleri aynı bitki, kireç, ışık kaynağı


                   Süre: 1 ders saati ( Bu süre deneyin sonuçlandırıldığı ve yorumlandığı süredir.)
                   Uygulama
                   Saksılara bitkileri dikiniz.
                   Saksıyı kontrol grubu, diğer saksıları 1. ve 2. deney grubu olarak etiketleyiniz.
                   Deney grubunun toprağına derin bir şekilde kireç gömerek bulunduğu yeri saksı üzerinde işaretleyiniz.
                   Deney grubunu sürekli tek yönden ışık alacak şekilde konumlandırınız.
                   Saksıları düzenli olarak sulayarak gözlemleyiniz.
                   Deney sonunda bitkilerin köklerindeki toprakları dikkatlice temizleyiniz.
                   Bitkilerin sürgün ve köklerindeki yönelim farklılıklarını kaydediniz.

                   Değerlendirme
                   Deney gruplarında hareket farklılıkları var mı? Açıklayınız.
                   1.  Hangi deney grubunun yönelme hareketinde oksin hormonu etkili olmuştur? Nedenini açıklayınız.


                    Öğrencilerin deneyin aşamalarını uygun şekilde gerçekleştirmeleri ile tüm öğrencilerin öğretim sürecine aktif
                    katılımları sağlanmak istenmiştir. Deneyin uygulama basamaklarını gerçekleştirirken deney düzeneği kurma ve
                    yapma becerisinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Aynı zamanda gruplar hâlinde çalışılacağı için iş birliği becerisi
                    ve yardımseverlik kök değerinin de geliştirilmesi beklenmektedir.


                    Gözlem yapma becerisinin yanında kireç, ışık ve su gibi değişkenleri kontrol etmeleri ve gözlemlerini kaydetmeleri
                    gerekmektedir. Tuttukları kayıtlar deney raporlarını hazırlayabilmelerini sağlayacaktır. Bu aşamada değişkenleri
                    kontrol etme becerisinin kullanılması hedeflenmektedir.


                    Değerlendirme aşamasında kullanılacak olsa da deney raporları ile ilgili ön bilgi verilmesi sürecin değerlendirile-
                    bilmesi açısından önemlidir. Ayrıca öğrencilerin gözlem kayıtlarını süreç içinde tutmaları gerekmektedir.


                    Öğretmenin deneyin nasıl yapıldığını göstererek ve açıklayarak sonra da öğrenciye yaptırarak öğrenmeyi sağla-
                    mak amacıyla gösterip yaptırma tekniğini kullanması beklenmektedir. Bu yöntem bir işlemin uygulanmasını ya
                    da bir araç gerecin çalıştırılmasını önce gösterip açıklama sonra da öğrenciye alıştırma ve uygulama yaptırarak
                    öğretme yoludur. Burada amaç öğrencinin konuyu görerek ve işiterek öğrenmesini sağlamak ve öğrenmenin ka-
                    lıcılığını arttırmaktır. 12.3.1.3. kazanımı için yürütülen gösterip yaptırma sürecinde öğrencilere kontrollü deneyin
                    gösterildiği örnekler sunulmuş ve sonrasında (Genişletme/derinleşme aşamasında) öğrencilerden kontrollü bir
                    deney tasarlamaları istenmiştir.


                    Laboratuvarda gruplar hâlinde ve kurallara uygun çalışarak iş birliği becerisini kullanmaları ve gerektiğinde grup
                    arkadaşlarına destek olarak grup dinamiğini sürdürebilmeleri yoluyla yardımseverlik değerini edinmeleri amaç-
                    lanmaktadır.



                                                                                                        265
                                                                                                         265
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271