Page 274 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 274

EK 4: Kimya 9 (9.1.3.2.-Hatırlama) Ders Planı Örneği          Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Tablo 1: Bazı bileşiklerin yaygın adı, formülü ve kullanım alanı
                    Bileşiğin yaygın adı       Bileşiğin formülü   Bileşiğin kullanım alanına örnek
                    a. Yemek tuzu              NaCl
                    b. Su                      H O
                                                 2
                    c. Asetik asit             CH COOH
                                                  3
                    ç. Potas kostik            KOH
                    d. Yemek sodası            NaHCO
                                                     3
                    e. Kezzap                  HNO
                                                   3
                    f. Amonyak                 NH3
                    g. Tuz ruhu                HCl
               2-ÖĞRETİM SÜRECİ    ı. Sud kostik  NaOH
                                               CaO
                    h. Sönmemiş kireç

                                               H2SO4
                    i. Zaç yağı
                    j. Kireç taşı
                                               CaCO3
                                               Ca(OH)2
                    k. Sönmüş kireç
                   Üzerinde Tablo 1’deki bileşik formüllerinin ve bu bileşiklerin yaygın adının yazılı olduğu bileşik kartlar oyun
                   için hazırlanır. Kartlar, sınıftaki her öğrencinin rahatlıkla görebileceği ve okuyabileceği büyüklükte olmalıdır.
                   Oyuna başlamadan önce öğrenciler sınıf mevcuduna göre 4-5 kişilik gruplara ayrılır. Bileşik formüllerinin ve
                   isimlerinin yazılı olduğu kartlardan rastgele bir tanesi öğrencilere gösterilir. Öğrencilerden beklenen formülü
                   gösterilen bileşiğin yaygın adını, yaygın adı gösterilen bileşiğin ise formülünü bir kâğıda yazmak ve kâğıdı ha-
                   vaya kaldırmaktır. Cevabın yazılı olduğu kâğıdı en hızlı kaldıran grubun cevabı doğru ise 1 puan kazanır, yanlış
                   ise 1 puan kaybeder. Bu oyun sınıf şartlarına göre sürdürülür. Oyun sonunda en yüksek puan elde eden grup
                   alkışlanır.

                   Oyundan yüksek puan elde eden gruptaki öğrenciler bileşik formülleri ve yaygın adlarını hatırlamadaki başa-
                   rılarını neye bağladıklarını ifade etmek için tahtaya kaldırılır. Bu öğrenciler, bileşik isimlerini ve formüllerini
                   hatırlayabilmek için ne tür kodlamalar, hatırlatıcılar, bellek destekleyiciler kullandıklarını ya da ne tür sözel ya
                   da görsel ilişkiler oluşturduklarını sınıf arkadaşlarıyla paylaşır.


              Bu etkinliğin amacı öğrencilerin anlamlandırma stratejilerinin farkına varmalarını sağlamaktır. Anlamlandırma stratejileri öğ-
              rencilerin yeni öğrendikleri bilgilerin kısa süreli bellekten uzun süreli belleğe geçişini kolaylaştıran uygulamalardır. Oyunda en
              yüksek puanı alan öğrencilerin kendi oluşturdukları ve kullandıkları anlamlandırma stratejilerinin neler olduğunu bilmenin,
              diğer öğrencilerde bu konuda fikir oluşturacağı düşünülmektedir. Böylece diğer öğrencilerin de bu stratejilerden yararlanma-
              ları sağlanabilir. Bununla birlikte bu stratejiler yardımıyla öğrencilerin kendi öğrenmelerinin farkına varmaları ve nasıl öğren-
              diklerini keşfetmeleri sağlandığından, onlarda öğrenmeyi öğrenme yetkinliklerinin gelişeceği belirtilebilir.


              Dersteki öğrenme amacını destekleyen eğitsel oyun aracılığıyla eğitimin eğlenceli hâle getirilmesi ve konunun pekiştirilmesi
              amaçlanmıştır. Eğlenceli bir eğitim ortamının öğrenmeyi kolaylaştıracağı ve hatırlamayı güçlendireceği düşünülmektedir. Eğit-
              sel oyunda kullanılan bileşik formülleri ve adlarının belirlenmesinde 9.1.3.2. kazanımına yönelik b açıklaması dikkate alınmıştır.
              Ayrıca grup hâlinde oynanan bu oyun sayesinde bir grubun parçası olan öğrencilerin, ortak bir amaç doğrultusunda hareket
              etmesi onlarda sorumluluk değerini güçlendirecektir.

              9.1.3.2. kazanımının günlük hayatla ilişkisinin kurulabilmesi ve öğrencilerin bu bileşikleri daha kolay öğrenmelerini sağlamak
              için kullanım alanlarına değinilmiştir.


              Burada hangi bileşiklerin yaygın adı ve formüllerinin verileceği 9.1.3.2. kazanımı için yapılan b açıklaması kapsamında belir-
              lenmiştir.
                                                                                                        273
                                                                                                         273
                                                                                                         273
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279