Page 69 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 69

Öğretim Programı Okuryazarlığı


               Öğretim Yöntem ve                     Değerlerin Öğretilmesinde Kullanımı
                   Teknikleri

                                   İstasyon  tekniği  “iş  birlikli,  çoklu  zekâ  ve  yapılandırmacı  öğrenme  kuramlarından
                                   faydalanarak öğrencilerin, kendi öğrenmelerini gerçekleştirmelerine, öğrenme süreci
                                   boyunca aktif olmalarına, öğrenme merkezlerinde iş birlikli gruplar hâlinde çalışmala-
                                   rına ve bu merkezlerde onların tüm zekâ alanlarına hitap edecek etkinlikleri yapmaları-
             İstasyon Tekniği      na olanak sağlayan bir çağdaş öğrenme yaklaşımı” olarak tanımlanmaktadır.

                                   İstasyon tekniği sayesinde birlik, beraberlik, yardımlaşma, dayanışma, sorumluluk,
                                   iletişim, ortak amaç uğruna çalışma, arkadaşlık vb. gibi değerlerin ne kadar önemli
                                   olduğunu vurgulamak mümkündür.

                                   Beyin fırtınası bir problem ya da konu hakkında orijinal fikirleri ortaya çıkarmak, karar
                                   vermek, hızlı düşünmek için kullanılan bir tekniktir. Bir lider tarafından yürütülen uygu-
                                   lamada problem ya da konu öğrencilere duyurulur. Onlardan kendilerine tanınan süre
             Beyin Fırtınası       içerisinde fikir belirtmeleri istenir. Görüşler tahtaya yazılır. Not alınan görüşler daha
                                   sonra tartışmaya açılır ve ana fikre ulaşılır. Beyin fırtınası tekniğinde kısa zamanda ol-
                                   dukça fazla fikir oluşturulmaya çalışılır, fikirler yargılanmaz, dışlanmaz. Bu özelliklerin-
                                   den dolayı sabır, saygı, hoşgörü gibi değerlerin ön planda olduğu bir tekniktir.

                                   Görüş geliştirme, belirgin çelişkiler ve zıtlıklar içeren bir konu hakkında öğrencilerin
                                   kendi görüş ve düşüncelerini ifade etmelerini sağlayan bir tekniktir. Görüş geliştirme
                                   tekniği ile ders işleyen bir öğretmen ilk olarak içerisinde zıtlıklar barındıran bir öner-
                                   me seçer. Bunu tahtaya yazar. Beş ayrı kartona “Kesinlikle Katılıyorum, Katılıyorum,
                                   Kararsızım, Katılmıyorum, Kesinlikle Katılmıyorum” yazar ve bunları sınıfın duvarla-
                                   rına asar. Öğrencilere tahtada yazılı olan önermeye ne derece katılıp katılmadıkları
                                   sorulur ve katılma derecelerini gösteren kartonun altına geçmeleri istenir. Öğrenci-
                                   lere neden bulundukları yerde oldukları sorulur ve öğrencilerin açıklama yapmasına
                                   izin verilir. Tartışma sırasında öğrencilerin fikir değiştirerek başka bir kartonun altı-
             Görüş Geliştirme      na geçebilecekleri de söylenir. Görüşünü değiştiren öğrenciye neden değiştirdiğini
                                   açıklaması için söz hakkı verilir.
                                   Görüş geliştirme tekniği öğrencilerin; 1. Görüşlerini ifade etmelerine ve görüşlerinin
                                   gerekçelerini sunmalarına olanak tanır. 2. Başlangıçta savundukları görüşleri süreç
                                   içerisinde ya da süreç sonunda değiştirebilmelerine imkân tanır. Böylelikle görüşle-
                                   rin değişebileceğine vurgu yapılır. 3. İletişim becerilerini geliştirir. 4. Karşı görüşleri
                                   dinleme ve saygı duyma becerisi kazanmalarına yardımcı olur. Bu faydaları göz önüne
                                   alındığında öğrenciler bu teknik sayesinde sabır, saygı, hoşgörü, değer verme, çalış-
                                   kanlık, sorumluluk gibi değerlerin farkında olurlar.

                               4.3.4. Öğretim Hizmetinin Niteliğini Etkileyen Değişkenler

            Öğretim hizmeti, öğrenmeleri etkileme gücünde olan   dıklarına, öğrenciyi öğretim sürecine etkin olarak ka-
            dış faktörlerin belli kurallar çerçevesinde belirlenme-  tıp katmadıklarına, öğrencilerin öğrenmelerine dönüt
            si ve işe koşulması yoluyla etkili ve verimli öğrenme-  verip  vermediklerine  ve  düzeltme  işlemlerini  uygun
            lerin  gerçekleştirilmesi  faaliyetidir.  Bu  faaliyetlerin   yapıp yapmadıklarına göre değişmektedir. Başka bir
            niteliği, öğrenciye neleri nasıl öğrenecekleri ile ilgili   anlatımla öğretim hizmetinin niteliği öğrenme ürün-
            verilen uyarıcıların, öğrenciye sağlanan öğrenme sü-  lerini  etkileme  gücünde  olan  ipuçları,  pekiştirme,
            recine katılım olanaklarının, kullanılan pekiştireçlerin,   dönüt-düzeltme  ve  etkin  katılım  olmak  üzere  dört
            gerçekleştirilen  dönüt  ve  düzeltme  işlemlerinin  uy-  ögeden  oluşmaktadır.  Öğrenme  öğretme  sürecinde
            gunluk derecesini kapsamaktadır. Okullarda sunulan   kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerin etkililiği de
            öğretim  hizmetinin  niteliği,  öğretmenlerin  ipuçlarını   bu değişkenlerle yakından ilgilidir.
            ve pekiştireçleri sınıf içinde uygun kullanıp kullanma-
                                                                                                        67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74