Page 69 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 69
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Öğretim Yöntem ve Değerlerin Öğretilmesinde Kullanımı
Teknikleri
İstasyon tekniği “iş birlikli, çoklu zekâ ve yapılandırmacı öğrenme kuramlarından
faydalanarak öğrencilerin, kendi öğrenmelerini gerçekleştirmelerine, öğrenme süreci
boyunca aktif olmalarına, öğrenme merkezlerinde iş birlikli gruplar hâlinde çalışmala-
rına ve bu merkezlerde onların tüm zekâ alanlarına hitap edecek etkinlikleri yapmaları-
İstasyon Tekniği na olanak sağlayan bir çağdaş öğrenme yaklaşımı” olarak tanımlanmaktadır.
İstasyon tekniği sayesinde birlik, beraberlik, yardımlaşma, dayanışma, sorumluluk,
iletişim, ortak amaç uğruna çalışma, arkadaşlık vb. gibi değerlerin ne kadar önemli
olduğunu vurgulamak mümkündür.
Beyin fırtınası bir problem ya da konu hakkında orijinal fikirleri ortaya çıkarmak, karar
vermek, hızlı düşünmek için kullanılan bir tekniktir. Bir lider tarafından yürütülen uygu-
lamada problem ya da konu öğrencilere duyurulur. Onlardan kendilerine tanınan süre
Beyin Fırtınası içerisinde fikir belirtmeleri istenir. Görüşler tahtaya yazılır. Not alınan görüşler daha
sonra tartışmaya açılır ve ana fikre ulaşılır. Beyin fırtınası tekniğinde kısa zamanda ol-
dukça fazla fikir oluşturulmaya çalışılır, fikirler yargılanmaz, dışlanmaz. Bu özelliklerin-
den dolayı sabır, saygı, hoşgörü gibi değerlerin ön planda olduğu bir tekniktir.
Görüş geliştirme, belirgin çelişkiler ve zıtlıklar içeren bir konu hakkında öğrencilerin
kendi görüş ve düşüncelerini ifade etmelerini sağlayan bir tekniktir. Görüş geliştirme
tekniği ile ders işleyen bir öğretmen ilk olarak içerisinde zıtlıklar barındıran bir öner-
me seçer. Bunu tahtaya yazar. Beş ayrı kartona “Kesinlikle Katılıyorum, Katılıyorum,
Kararsızım, Katılmıyorum, Kesinlikle Katılmıyorum” yazar ve bunları sınıfın duvarla-
rına asar. Öğrencilere tahtada yazılı olan önermeye ne derece katılıp katılmadıkları
sorulur ve katılma derecelerini gösteren kartonun altına geçmeleri istenir. Öğrenci-
lere neden bulundukları yerde oldukları sorulur ve öğrencilerin açıklama yapmasına
izin verilir. Tartışma sırasında öğrencilerin fikir değiştirerek başka bir kartonun altı-
Görüş Geliştirme na geçebilecekleri de söylenir. Görüşünü değiştiren öğrenciye neden değiştirdiğini
açıklaması için söz hakkı verilir.
Görüş geliştirme tekniği öğrencilerin; 1. Görüşlerini ifade etmelerine ve görüşlerinin
gerekçelerini sunmalarına olanak tanır. 2. Başlangıçta savundukları görüşleri süreç
içerisinde ya da süreç sonunda değiştirebilmelerine imkân tanır. Böylelikle görüşle-
rin değişebileceğine vurgu yapılır. 3. İletişim becerilerini geliştirir. 4. Karşı görüşleri
dinleme ve saygı duyma becerisi kazanmalarına yardımcı olur. Bu faydaları göz önüne
alındığında öğrenciler bu teknik sayesinde sabır, saygı, hoşgörü, değer verme, çalış-
kanlık, sorumluluk gibi değerlerin farkında olurlar.
4.3.4. Öğretim Hizmetinin Niteliğini Etkileyen Değişkenler
Öğretim hizmeti, öğrenmeleri etkileme gücünde olan dıklarına, öğrenciyi öğretim sürecine etkin olarak ka-
dış faktörlerin belli kurallar çerçevesinde belirlenme- tıp katmadıklarına, öğrencilerin öğrenmelerine dönüt
si ve işe koşulması yoluyla etkili ve verimli öğrenme- verip vermediklerine ve düzeltme işlemlerini uygun
lerin gerçekleştirilmesi faaliyetidir. Bu faaliyetlerin yapıp yapmadıklarına göre değişmektedir. Başka bir
niteliği, öğrenciye neleri nasıl öğrenecekleri ile ilgili anlatımla öğretim hizmetinin niteliği öğrenme ürün-
verilen uyarıcıların, öğrenciye sağlanan öğrenme sü- lerini etkileme gücünde olan ipuçları, pekiştirme,
recine katılım olanaklarının, kullanılan pekiştireçlerin, dönüt-düzeltme ve etkin katılım olmak üzere dört
gerçekleştirilen dönüt ve düzeltme işlemlerinin uy- ögeden oluşmaktadır. Öğrenme öğretme sürecinde
gunluk derecesini kapsamaktadır. Okullarda sunulan kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerin etkililiği de
öğretim hizmetinin niteliği, öğretmenlerin ipuçlarını bu değişkenlerle yakından ilgilidir.
ve pekiştireçleri sınıf içinde uygun kullanıp kullanma-
67