Page 70 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 70

Öğretim Programı Okuryazarlığı

          İpucu                                          İpuçlarının Öğretimdeki İşlevleri

          İpuçları  öğrenme  sürecinde  öğrencilere  neyi  ve  na-  •  Dikkati sağlar.
          sıl  yapacaklarını  söyledikleri  her  türlü  mesajdır.  Bu   •  Öğrencileri hedeften haberdar eder.
          mesaj birçok farklı şekilde verilebilmektedir. Konuş-  •  Hedef-davranışlarla ilgili ön bilgileri hatırlatır.
          malar  esnasındaki  sözel  ifadeler;  vurgular,  örnekler
          veya görsel olarak; grafikler, tablolar, resimler ipuç-  •  Öğrenci katılımını sağlar.
          ları olabilmektedir. Bazen de dramalar, hikâyeler veya   •  Öğrenme güçlüğü çekilen konuları kolaylaştırır.
          jest ve mimikler öğrenciler için ipuçları oluşturmak-  İpuçları  öğrencinin  düzeyine  uygun  olmalıdır.  Küçük
          tadır. Öğrencilerin düzeyleri, hazırbulunuşlukları, kül-  yaşlardaki  çocuklara  verilecek  ipuçları  olabildiğin-
          türel ortamları ve fiziksel, psikolojik durumlarına uy-  ce somut ve onların yaşamının bir parçası olmalıdır.
          gun olan ipuçlarının verilmesi etkililiği sağlamaktadır.   İpuçları  öğrencilerin  bilişsel  giriş  davranışlarına  uy-
                                                         gun  olmalıdır.  Öğrencinin  ünite  ile  ilgili  herhangi  bir
                                                         ön bilgisi olmadığında, çok sayıda duyu organına hi-
                                                         tap eden, somut ve çok sayıda ipucu verilmelidir.



          Öğrenme öğretme sürecinde kullanılan başlıca ipuçları şunlardır:


                                                                 Sorular sorma
                                                Örnek verme
                                                            Açıklamalar yapma

                                        Kaynak kitaplar
                                                       Gerçek varlıklar ve olaylar
                             Numuneler ve modeller

                                                  Konuşma sırasındaki vurgular, ses tonu
                                  Yönergeler
                                            Grafik, şema ve haritalar




          Pekiştirme                                     ardından ortama verilen uyarıcı işlemler bir davranışın
                                                         daha sonraki zamanlarda tekrar edilme sıklığını artırı-
          Öğretim  hizmeti  niteliğinin  bir  alt  değişkeni  olan  pe-
          kiştirme,  bir  davranışın  yinelenme  ihtimalini  artıran   yorsa pekiştireç ya da tekrar edilme sıklığını azaltıyor,
          uyarıcılar  olarak  bilinir.  Öğretim  ortamında  öğrenci   tamamıyla ortamdan kaldırıyorsa ceza olarak adlandı-
          tarafından öğrenilmesi istenen hedef davranışlar ka-  rır. Pekiştireçler olumlu ve olumsuz pekiştireç olarak
          zandırılmaya  başlandığı  anda  pekiştirilmelidir.  Eğitim   ikiye  ayrılmaktadır.  Olumlu  pekiştireç  öğrencilerin
          durumlarında etkili ve verimli bir süreç elde etmek için   yaptığı bir davranışı artırmak amacıyla “Aferin” demek
          pekiştirici uyarıcıları kullanmak gereklidir. Davranış so-  gibi davranışı destekleyici yöndeki olumlu uyarıcılardır.
          nucunda ortama verilen ya da ortamdan çekilen uyarı-  Tüm bu pekiştirmeler öğrenme sürecinde öğrencilerin
          cılar pekiştireç olarak adlandırılmaktadır. İnsan ya da   öğrenmelerini artıracak şekilde kullanılmalıdır. Bu ko-
          bir organizma tarafından yapılan bir davranışın hemen   nuda pekiştireçlerin, öğrenciye, hedef davranışlara ve
                                                         kültüre uygun olması gerekmektedir.








      68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75