Page 73 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 73

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            Kodlama                                         lerin  doğru  anlaşılıp  anlaşılmadığı  görmek  için  öğ-
                                                            rencilerden bu terimleri dersin bağlamına uygun bir
            Kodlama, çalışan bellekteki bilginin uzun süreli bel-
            lekte  var  olan  ve  daha  önceden  öğrenilen  bilgilerle   cümle içinde kullanmaları istenebilir. Kavram yanılgı-
            ilişkilendirilerek uzun süreli belleğe aktarılma süreci-  larının ortaya çıkarılmasında oldukça etkilidir.
            dir. Kodlamada yeni bilgi, uzun süreli bellekte hâliha-  Soru Sorma
            zırda var olan örgütlenmiş bilgi içine yerleştirilmek-  Öğrenenin kendine ya da çevresindekilere sözlü ya da
            te ya da eklenmektedir. İngilizce dersinde alfabenin   yazılı olarak soru sormasıdır. Bu strateji sorun çözme
            öğretiminde şarkının kullanılması bu stratejiye örnek   becerilerini de geliştirir. Konuya uygun mantıklı ve tu-
            gösterilebilir.
                                                            tarlı sorular sorabilmek konunun anlaşılmasını gerek-
            Şema Oluşturma                                  tirdiğinden,  öğrenme  öğretme  sürecinde  öğrencile-
                                                            rin sorular oluşturmasını istemek anlamlı öğrenmeyi
            Bilişsel  düzeyde  görsel  öğrenmeyi  karakterize  eden
            bu  strateji,  bireyin  bilgiyi  yeniden  yapılandırmasını   sağlayacaktır.
            sağlar.  Örneğin biyoloji dersinde yaşam döngüsü ko-  Özetleme
            nusu anlatıldıktan sonra kavramların ilişkilerini anla-  Öğrencinin kendi cümleleri ile mümkün olduğu kadar
            tan bir kavram haritası oluşturmaya teşvik edici süreç   metin dışı kavramlar kullanarak konuyu ana hatları ile
            tasarlanabilir.
                                                            anlatmasıdır. Algılanan bilginin farklı cümlelerle ifade
            Eklemleme                                       edilebilmesi  bilginin  benimsendiğinin  bir  göstergesi
            Eklemleme, bilginin anlamlılığını artırmak üzere, bilgi   kabul edilebilir.
            bütününün parçaları arasındaki bağıntı, çağrışım sa-  Not Alma
            yısını artırma sürecidir. Eklemleme, yeni alınan bilgi
            ile uzun süreli bellekte hâlihazırda bulunan bilgi ara-  Doğru not alınırsa yeni bilginin var olan bilgiyle etkili
            sındaki ilişki kurulduğu, bağıntı sağlandığında oluşur.  bir biçimde ilişkilendirilmesi, işlenmiş olarak bilginin
                                                            düzenlenmesine  yardımcı  olacaktır.  Aynı  zamanda
            Eklemleme stratejilerinden en önemlisi benzetimler   etkili not almanın, bireyin kendi tümceleri ile ana dü-
            kurmadır.  Benzetimler,  yeni  bilginin  daha  önceden   şüncelerini saptamada, önemli düşünce ve noktaları-
            bilinen eski bilgi ile yeni bilgiyi somut olarak açıkla-  nı belirlemede yararlı olur.
            mamıza yardım eder. Yeni bilginin, eski bilgiyle ben-
            zerliklerini bularak ilişkilerini kurmamızı ve yeni bilgiyi   Benzerlik Kurma
            anlamamızı sağlar. Coğrafya dersinde haritanın yön-  Edinilmiş bilgilerin yeni bilgilerle kurgusal olarak bir-
            leri konusu anlatılırken öğrencilere bir önceki yıl öğ-  leştirilmesidir. Bilinen bir şeyin bilinmeyen bir şeye kı-
            rendikleri ile ilgili ya bir hazırlık sorusu ile ya da küçük   lavuzluk yapması süreci bu benzerlik için öğrencilerin
            bir özetle hatırlatılabilir.                    güncel dünyasına yönelik içerikler kurgulanmalıdır.
            Zihinsel İmge Tasarlama                         Anlamlandırma stratejilerini birkaç madde ile sınırla-

            Bu  stratejide  çağrışım  metodu  kullanılarak  sıralı  ya   mak mümkün değildir. Her öğrencinin kendine has bir
            da serbest olarak hatırlama sağlanır. Bir kavram, kar-  öğrenme biçimi olabileceği için yukarıdakiler dışında
            şılanması istenen bir başka kavram ile birleştirilerek   da anlamlandırma stratejileri sıralanabilir:
            cümle ya da imge-imaj ilişkisi kurulur. “Kitap-çocuk”   •  Konuları zihinde canlandırma
            biçimindeki bir sözcük çiftini hatırlatmayı amaçlayan
            bir öğrenci, zihninde kitap okuyan bir çocuk canlandı-  •  Karşılaştırmalar yapma ve farklılıklar bulma
            rabilir. Eğitimin birinci kademesinde öğretenin seçti-  •  Başka sözcükler ile anlatma
            ği imgeler kullanılır. İlerleyen seviyelerdeki öğrenen-  •  Kavramsal harita oluşturma
            ler kendi zihinsel imgelerini oluşturabilirler.
                                                            •  Sözel bilgiyi başka biçime dönüştürme
            Cümle İçinde Kullanma
                                                            •  Kavramları günlük yaşantıyla ilişkilendirme
            Özellikle dil eğitiminde anahtar sözcüklerin tümcede
            kullanılışı ile gerçekleştirilir. Diğer derslere ait terim-  •  Çıkarımlar yapma

                                                                                                        71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78