Page 76 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 76
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Sarı vurgulu ifadelerde ölçme
ve değerlendirme sürecinde
çeşitlilik ve esneklik vurgusu
yapılmıştır. Bu nedenle
ölçme ve değerlendirmede
herkese uygun ve çeşitli
soru türlerinin kullanılması
gerekmektedir. Bu çeşitlilik
ölçme ve değerlendirmede
farklı zorluk seviyelerinde
sorular kullanılarak sağlana-
bileceği gibi, farklı öğrenme
özelliklerine sahip (görsel,
işitsel vb.) öğrencilere göre
farklı materyaller (grafikler,
simülasyonlar, ses kayıtları,
deney vb.) kullanılarak da
sağlanabilir.
Öğretim programlarındaki sarı vurgulu ifadelerde ölçme ve değerlendirme çalışmalarının öğretim programının tüm
bileşenleri ile uyumlu olması, kazanım ve açıklamaların sınırlarını esas alması gerektiği belirtilmektedir. Buna göre soru
(madde) hazırlanırken içerik, kazanım ve kazanım sınırlarına dikkat edilmedir. Kazanım açıklamalarında verilmeyen ya da
içerik olarak ele alınmayan konuların ölçme ve değerlendirme sürecinde kullanılmaması gerekmektedir.
Sarı vurgulu bu ifadelerden ölçme ve değerlendirme uygulamalarının eğitim süreci boyunca yapılması gerektiği anlaşılmakta-
dır. Bireylerin ölçme ve değerlendirmeye konu olan ilgi, tutum, değer ve başarı gibi özellikleri zamanla değişebilir. Bu nedenle
söz konusu özellikleri tek bir zamanda ölçmek yerine süreç içindeki değişimleri dikkate alan ölçümler kullanmak gerekmekte-
dir. Süreçle birlikte sürecin başı ile sonu arasındaki farkın da nicel ve nitel olarak ölçülebilmesi son derece önemlidir. Bu önem
öğretime nereden başlanacağının bilinmesini gerektirmektedir. Bu nedenle hazırbulunuşluk seviyesinin tespit edilmesi ve
öğretim sürecinin başında hazırlık çalışmalarına yer verilmesi son derece önemlidir.
74