Page 81 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 81

Öğretim Programı Okuryazarlığı











                        Bu sorular için verilecek cevaplar
                        nesneldir ve her öğrenciden aynı
                        cevabı vermesi gerekmektedir.
                        Bu açıdan sorular kapalı uçludur.
                        Öğrencilerin cevaplama sırasında
                        vereceği cevapların kısa tutulabil-
                        mesi ise bu soruyu kısa cevaplı soru
                        yapmaktadır.






            Doğru-Yanlış Maddeleri                          anlarda şans başarısını giderebilmenin bir diğer yolu
                                                            da çoktan seçmeli maddelerde olduğu gibi düzeltme
            Bu teknikte daha çok olgusal bilgiler ölçülmekte üst
            düzey  becerilerin  ölçülmesi  planlandığında  tercih   formülü  kullanmaktır.  Öğrenciler  kısa  sürede  birçok
            edilmemektedir.  Fakat  öğrenciden,  yanlış  olduğu   soruya  cevap  verebileceğinden  bilginin  (konunun)
            düşünülen doğru yanlış maddesinin doğrusunun ya-  kapsamlı bir örneklemini sağlar.
            zılması  istendiğinde  ölçülen  beceriyi  bir  üst  düzeye   Örneğin,
            çıkarabilmemiz  mümkündür.  Bu  teknikle  alınan  pu-





             Yandaki soru örneğinde öğrencilerin verilen ifadelerin doğru veya
             yanlış olduklarını belirtmeleri istenmektedir. Temelde daha düşük
             düzeydeki kazanımların ölçülmesinde kullanılan doğru-yanlış
             maddelerini daha üst düzeye çıkarmak için şu öneriler sunulabilir:
             Yanlış olarak belirtilen ifadelerin neden yanlış olduğunun açık-
             lanmasının ve doğrusunun belirtilmesinin istenmesi soruyu üst
             düzeye taşıyacaktır.
             Verilen maddeler nesnel çıkarım sonuçları içeren ifadeler olarak
             yazılabilir. Örneğin herkes için geçerli olacak şekilde, “A olayı ve
             B olayının birlikte gerçekleşmesi C olayının oluşmasına neden
             olmaktadır.” gibi bir çıkarım ifadesinin doğruluğu sorularak da
             soruyu üst düzeye taşımak mümkündür.






            Eşleştirmeli Sorular                            düzey yoklanmasını kolaylaştırır. Bilişsel öğrenmenin
                                                            üst düzey öğrenme ürünlerini ölçmekte oldukça ye-
            Öğrenciden  yönergeye  uygun  şekilde  verilen  ifade
            listesini cevaplarla eşleştirmesi beklenir. Bu teknikte   tersizdir. Alt düzey zihinsel becerileri yoklarken kulla-
            öncüllerden daha fazla sayıda kavram kullanmak bil-  nışlı ve ekonomiktir.
            ginin daha fazla kapsanmasını sağlamaktadır ve doğ-  Örneğin,
            ru cevapları tahmin etmeyi azaltarak bilginin daha üst





                                                                                                        79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86