Page 80 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 80

Öğretim Programı Okuryazarlığı

                                    4.4.1. Ölçme ve Değerlendirme Araçları

         Öğretim programlarının uygulanması sürecindeki ölç-  olanağı  bulmaktadır.  Açık  uçlu  sorularda  öğrenci  iki
         me ve değerlendirme faaliyetlerinde kullanılabilecek   şeyi karşılaştırabilir, açıklayabilir, sebep veya etkileri
         bazı ölçme ve değerlendirme araçlarına yönelik açık-  yazabilir, makale ve metin özetleyebilir, analiz edebi-
         lamalar aşağıda sunulmuştur.                    lir, sınıflandırabilir, kuralları ve ilkeleri yeni durumla-
                                                         ra  uygulayabilir,  organize  edebilir,  değerlendirebilir,
         Açık Uçlu Sorular
                                                         yorumlayabilir, yordayabilir. Bu özellik sayesinde açık
         Üst düzey bilişsel becerileri yoklamak için daha uygun   uçlu sorular birçok düzeydeki basamağa uygun biçim-
         olan bu teknik, öğrenciye cevabını kendine özgü bir   de kullanılabilir. Açık uçlu sorular; öğrencinin özgün
         biçimde yapılandırmasında özgürlük tanıdığı için ter-  ve yaratıcı düşünme gücünü, yazılı anlatım becerisini
         cih  edilmektedir.  Açık  uçlu  sorular  sayesinde  birey,   en iyi yoklayan tekniklerden biridir.
         çeşitli  alanlardaki  problemlere  çözümler  üretebilme
                                                         Örneğin,










                                                                                Bu açık uçlu soruda
                                                                                öğrencilerden metindeki
                                                                                bilgilerden hareket ederek
                                                                                öznel sonuçlara ulaşması
                                                                                beklenmektedir. Böyle bir
                                                                                sonuca ulaşmanın bilgileri
                                                                                çözümlemeyi gerektirdiği
                                                                                belirtilebileceğinden, öğ-
                                                                                rencilerin üst düzey bece-
                                                                                rilerini ölçen bir açık uçlu
                                                                                soru olduğu söylenebilir.






         Kısa Cevaplı Sorular                            Kısa cevaplı sınavlarda kullanılan madde türleri ince-
                                                         lendiğinde  hatırlama  düzeyindeki  kazanımları  yokla-
         Bir rakam, bir kelime, bir cümle veya kısa bir liste ile
         cevaplanabilecek  sorulardan  oluşan,  öğrencinin  ce-  mak için daha uygun oldukları, kavrama, uygulama ve
         vabı düşünüp hatırlayarak yazılı olarak sunduğu ölç-  daha üst düzeydeki karmaşık davranışları yoklamanın
         me  araçlarıdır.  Kısa  cevaplı  testler  yalnızca  boşluk   zor olduğu söylenebilir. Bu testler hemen her eğitim
         doldurma  sorularından  ibaret  değildir.  Eğer  sadece   düzeyinde farklı yaş grubundaki öğrencilere uygula-
         boşluk doldurma sorularından oluşan bir kısa yanıt-  nabilir. Bu testlerle uygulama ve analiz düzeyine ka-
         lı  sınav  hazırlanırsa  ölçülen  davranışların  çoğu  bilgi   dar  davranışlar  yoklanabilir.  Sorularda  şekil,  harita,
         düzeyinde  kalır  ve  böylece  öğrencilerin  ezber  gücü   grafik vb. kullanılabilir.
         ölçülür. Öğrencileri ezbere yöneltecek boşluk doldur-
         ma soruları az olursa kısa cevaplı testlerin geçerlik ve
         güvenirlikleri artarak kalitesi yükselebilir.










      78
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85