Page 80 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 80
Öğretim Programı Okuryazarlığı
4.4.1. Ölçme ve Değerlendirme Araçları
Öğretim programlarının uygulanması sürecindeki ölç- olanağı bulmaktadır. Açık uçlu sorularda öğrenci iki
me ve değerlendirme faaliyetlerinde kullanılabilecek şeyi karşılaştırabilir, açıklayabilir, sebep veya etkileri
bazı ölçme ve değerlendirme araçlarına yönelik açık- yazabilir, makale ve metin özetleyebilir, analiz edebi-
lamalar aşağıda sunulmuştur. lir, sınıflandırabilir, kuralları ve ilkeleri yeni durumla-
ra uygulayabilir, organize edebilir, değerlendirebilir,
Açık Uçlu Sorular
yorumlayabilir, yordayabilir. Bu özellik sayesinde açık
Üst düzey bilişsel becerileri yoklamak için daha uygun uçlu sorular birçok düzeydeki basamağa uygun biçim-
olan bu teknik, öğrenciye cevabını kendine özgü bir de kullanılabilir. Açık uçlu sorular; öğrencinin özgün
biçimde yapılandırmasında özgürlük tanıdığı için ter- ve yaratıcı düşünme gücünü, yazılı anlatım becerisini
cih edilmektedir. Açık uçlu sorular sayesinde birey, en iyi yoklayan tekniklerden biridir.
çeşitli alanlardaki problemlere çözümler üretebilme
Örneğin,
Bu açık uçlu soruda
öğrencilerden metindeki
bilgilerden hareket ederek
öznel sonuçlara ulaşması
beklenmektedir. Böyle bir
sonuca ulaşmanın bilgileri
çözümlemeyi gerektirdiği
belirtilebileceğinden, öğ-
rencilerin üst düzey bece-
rilerini ölçen bir açık uçlu
soru olduğu söylenebilir.
Kısa Cevaplı Sorular Kısa cevaplı sınavlarda kullanılan madde türleri ince-
lendiğinde hatırlama düzeyindeki kazanımları yokla-
Bir rakam, bir kelime, bir cümle veya kısa bir liste ile
cevaplanabilecek sorulardan oluşan, öğrencinin ce- mak için daha uygun oldukları, kavrama, uygulama ve
vabı düşünüp hatırlayarak yazılı olarak sunduğu ölç- daha üst düzeydeki karmaşık davranışları yoklamanın
me araçlarıdır. Kısa cevaplı testler yalnızca boşluk zor olduğu söylenebilir. Bu testler hemen her eğitim
doldurma sorularından ibaret değildir. Eğer sadece düzeyinde farklı yaş grubundaki öğrencilere uygula-
boşluk doldurma sorularından oluşan bir kısa yanıt- nabilir. Bu testlerle uygulama ve analiz düzeyine ka-
lı sınav hazırlanırsa ölçülen davranışların çoğu bilgi dar davranışlar yoklanabilir. Sorularda şekil, harita,
düzeyinde kalır ve böylece öğrencilerin ezber gücü grafik vb. kullanılabilir.
ölçülür. Öğrencileri ezbere yöneltecek boşluk doldur-
ma soruları az olursa kısa cevaplı testlerin geçerlik ve
güvenirlikleri artarak kalitesi yükselebilir.
78