Page 75 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 75

Öğretim Programı Okuryazarlığı

            Değerlendirme eğitim öğretim faaliyetlerinde belirle-  lıklı  olduğu  alanlarda  bilgi  düzeyinde  kazanımlar  yo-
            nen aksaklıkların giderilmesine, mevcut seviyenin or-  ğunlukta  iken;  meslek  liselerinin  aşçılık,  elektronik,
            taya koyulması ve sonucun yorumlanmasına, niteliğin   makine, fotoğrafçılık, resim ve müzik gibi bölümlerin-
            belirlenmesine ve kullanılan yöntem ve tekniklerin ne   de beceri geliştirmeye yönelik kazanımlar yoğunluk-
            derecede etkili olduğunun belirlenmesine imkân sağ-  tadır. Öğretim yöntem ve teknikleri gibi ölçme değer-
            lamaktadır. Dolayısıyla ölçme ve değerlendirme faali-  lendirme yöntemleri de ölçülecek davranışın türüne
            yetleri eğitim öğretim sürecinin önemli bir parçasıdır.   ve düzeyine göre çeşitlilik göstermektedir. Kazanım-
            Kullanılacak  ölçme  ve  değerlendirme  tekniklerinin   lara ve sınıf ortamında kullanılan öğretim yöntem ve
            kazanımların düzeyleri dikkate alınarak önceden be-  tekniklerine en uygun ölçme ve değerlendirme yön-
            lirlenmesi etkili bir değerlendirme için gereklidir.   temini seçmek öğrenme-öğretme sürecinin niteliğini
            Ölçme ve değerlendirmenin esas amacı öğrencilerin   artırmak için büyük önem taşır. Çünkü gerçekleştiri-
            başarı düzeylerini nesnel bir biçimde ortaya koyarak   len  eğitim  faaliyetlerinin  ne  derecede  etkili  olduğu,
            hedeflenen  kazanımlara  ne  derecede  ulaştıklarının   geliştirilmesi  ya  da  değiştirilmesi  gereken  yönleri
            belirlenmesidir. Öğretim programları kapsamında bi-  ölçme  değerlendirme  olmadan  somut  olarak  ortaya
            lişsel öğrenmelerin yanı sıra konuya uygun tutum ve   konulamaz.
            beceriler de ölçme değerlendirme faaliyetlerine dâhil   Öğretim  programlarının  uygulanması  sürecinde  ölç-
            edilebilir. Kazanımların çeşitliliğine paralel olarak bu   me ve değerlendirmenin etkili bir şekilde yürütülmesi
            kazanımları  yoklamaya  yönelik  yöntem  ve  teknikler   için ölçmede kullanılacak araçların psikometrik özel-
            de farklılık göstermektedir. Örneğin fizik, matematik,   liklerinin bilinmesi önemlidir. Bu psikometrik özellik-
            kimya, istatistik gibi bilişsel alan davranışlarının ağır-  ler şu şekilde ifade edilebilir:




                     Kullanışlılık                  Güvenirlik                       Geçerlik

              Öğrenci özelliklerinin ölçül-  Öğretim programında yer alan   Ölçme sonuçlarının amaca hiz-
              mesinde kullanılan araçlar     kazanımlarla ilgili öğrenci dav-  met etme düzeyi olarak tanım-
              hazırlanması, uygulanması ve   ranışlarının tesadüfi hatalardan   layabileceğimiz bir kavramdır.
              puanlanması kolay ve ekono-    arınık şekilde ölçülmesine güve-  Aracın ölçmek istenen özelliğe
              mik olmalıdır.                 nirlik denir. Kullanılacak ölçme   başka özellik karıştırmadan
                                             araçlarının duyarlı, objektif,   programdaki kazanıma sahip
                                             tutarlı ve kararlı olması beklenir.   olan ile olamayan öğrencinin
                                             Ölçme araçlarını programa      ayrımını  yapabilme derecesi
                                             dahil ederken ve hazırlarken   olarak da ifade edilebilir. Kap-
                                             bu hususlara dikkat edilmediği   sam, yordama, ölçüte dayalı ve
                                             takdirde güvenirliğin düşmesine   görünüş geçerliği olarak dört
                                             sebep olunmaktadır.            başlıkta incelenmektedir.




            Ölçme ve değerlendirme; nasıl bir insan yetiştirilmek   amacına, ölçülecek beceriye, imkânlara uygun olarak
            istendiği,  benimsenen  eğitim  felsefesi  ve  hedefle-  seçilmelidir.
            riyle  ilişkilidir.  Bilginin  yanı  sıra  bireylerin  becerileri   Öğretim programlarından ölçme ve değerlendirmeye
            ve  tutumları  da  ölçülmelidir.  Öğrencilerin  perfor-  ait tüm unsurları içermesi beklenmez. Ancak öğretim
            manslarının dikkate alınıp değerlendirileceği, öğren-  programları, ölçme ve değerlendirme sürecinin nasıl
            ciyi  öğrenmeye  motive  eden,  öğrenme  teorileri  ile   gerçekleştirilmesi gerektiği konusunda yol gösterici-
            uyumlu;  zamana,  öğrenciye,  derse  göre  değişkenlik   dir. Güncel öğretim programlarında benimsenen ölç-
            gösterebilen ölçme ve değerlendirme yöntemleri kul-  me ve değerlendirme yaklaşımını ortaya koyan ifade
            lanılmalıdır. Ölçme değerlendirme yöntemleri ölçme   örnekleri yan sayfada sunulmuştur:


                                                                                                        73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80