Page 74 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 74

Öğretim Programı Okuryazarlığı

          •  Örtük ve açık tekrar                        larını (kazanım/hedef) belli ölçütlere göre sınıflamak-
                                                         tadır. Hedef ve davranışlar; bilişsel, duyuşsal ve devi-
          •  Eski bilgiler ile bağlantı kurarak yeni bilgileri öğ-
            renme                                        nişsel olmak üzere üç alana ayrılmıştır. Eğitim ile ilgili
                                                         öğrenci davranışları bu üç alanda incelenmelidir. Bire-
          •  Çeşitli kavramları hikâyeye dönüştürme      yin bir davranış, yetenek ya da özelliğe ne kadar sahip
                                                         olduğunu belirlemek için kullanılır. Böylece ölçme; ye-
               4.4. Ölçme ve Değerlendirme               tenek, özellik ve davranışların ayrıştırıldığı bir süreçtir.
          Ölçme  kavramı,  eğitim  süreci  içerisinde  karşılaşılan   Ölçme  sürecine  başlarken  öğrencinin  psikolojik  ya-
          unsurlara anlam yüklemek, bu unsurları açıklamak ve   pısı veya fiziksel yapısı gibi unsurlardan hangisini öl-
          açıklarken  etkili  geri  bildirim  vermek  amacıyla  planlı   çeceğimizi belirlemeliyiz. Bunun için ölçme işlemine
          veri  toplama  süreci  olarak  ifade  edilebilir.  Eğitimde   tabi tutacağımız aşamayı tamamlayarak sürece baş-
          yapılan  ölçmeler,  okullardaki  öğrenme  süreçleri  ve   lamamız  gerekmektedir.  Psikolojik  özellikler  doğru-
          ürünleri (davranışlar) ile ilgilidir. Bilim, insan davranış-  dan gözlemlenerek ölçülemez, ele alacağımız özelliği
                                                         yansıtabilecek ölçme aracına ihtiyaç duyulmaktadır.



                                                   1   Ölçülecek özelliğin belirlenmesi

                                                    2   Ölçme aracının seçimi
                                ÖLÇME SÜRECİ
                                                    3   Ölçme işleminin gerçekleştirilmesi


                                                   4   Ölçme işleminin ifade edilmesi



          Bu ayrıştırma süreci sıcaklığı ölçmek için termometre   Eğitim  sistemi  içerisinde  öğrencilerden  elde  edilen
          kullanmak gibi resmî ve nicel olabilir ya da gözlem gibi   ölçme sonuçlarının gruba bağlı veya gruptan bağım-
          (Hava  çok  sıcak!)  daha  çok  informel  durumları  içe-  sız olarak belirlenen ölçüt/ölçütler ile karşılaştırılarak
          rebilir. Genellikle ölçme; bir kişi, nesne ya da olayın   öğrenci  hakkında  bir  karara  varma  sürecine  değer-
          özellik ya da karakterini tanımlamak amacıyla sayılar   lendirme  denir.  Değerlendirme  için  en  az  bir  ölçme
          atamak için kullanılır. Bunun için çeşitli teknikler kul-  sonucu, bir ölçüt ve bunların karşılaştırılması ile elde
          lanılır. Bunca yöntemle birlikte ölçme ve değerlendir-  edilecek bir yargı gereklidir. Eğitim sürecinde öğret-
          menin en önemli organlarından biri, öğrenme ve gü-  menler farklı değerlendirme yaklaşımlarından yarar-
          dülenmeyi etkileyen sınıf içi uygulamalar ve öğretim   lanabilirler. Ölçütün elde edilişine göre bağıl ve mut-
          programlarında işe koşulan ölçme ve değerlendirme   lak; amaca göre ise tanıma, biçimlendirme ve değer
          yaklaşımlarıdır.                               biçme türünden değerlendirmeler kullanabilirler.




                                 Başlangıç            Süreç              Sonuç








                                             Ölçme ve Değerlendirme






      72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79