Page 74 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 74
Öğretim Programı Okuryazarlığı
• Örtük ve açık tekrar larını (kazanım/hedef) belli ölçütlere göre sınıflamak-
tadır. Hedef ve davranışlar; bilişsel, duyuşsal ve devi-
• Eski bilgiler ile bağlantı kurarak yeni bilgileri öğ-
renme nişsel olmak üzere üç alana ayrılmıştır. Eğitim ile ilgili
öğrenci davranışları bu üç alanda incelenmelidir. Bire-
• Çeşitli kavramları hikâyeye dönüştürme yin bir davranış, yetenek ya da özelliğe ne kadar sahip
olduğunu belirlemek için kullanılır. Böylece ölçme; ye-
4.4. Ölçme ve Değerlendirme tenek, özellik ve davranışların ayrıştırıldığı bir süreçtir.
Ölçme kavramı, eğitim süreci içerisinde karşılaşılan Ölçme sürecine başlarken öğrencinin psikolojik ya-
unsurlara anlam yüklemek, bu unsurları açıklamak ve pısı veya fiziksel yapısı gibi unsurlardan hangisini öl-
açıklarken etkili geri bildirim vermek amacıyla planlı çeceğimizi belirlemeliyiz. Bunun için ölçme işlemine
veri toplama süreci olarak ifade edilebilir. Eğitimde tabi tutacağımız aşamayı tamamlayarak sürece baş-
yapılan ölçmeler, okullardaki öğrenme süreçleri ve lamamız gerekmektedir. Psikolojik özellikler doğru-
ürünleri (davranışlar) ile ilgilidir. Bilim, insan davranış- dan gözlemlenerek ölçülemez, ele alacağımız özelliği
yansıtabilecek ölçme aracına ihtiyaç duyulmaktadır.
1 Ölçülecek özelliğin belirlenmesi
2 Ölçme aracının seçimi
ÖLÇME SÜRECİ
3 Ölçme işleminin gerçekleştirilmesi
4 Ölçme işleminin ifade edilmesi
Bu ayrıştırma süreci sıcaklığı ölçmek için termometre Eğitim sistemi içerisinde öğrencilerden elde edilen
kullanmak gibi resmî ve nicel olabilir ya da gözlem gibi ölçme sonuçlarının gruba bağlı veya gruptan bağım-
(Hava çok sıcak!) daha çok informel durumları içe- sız olarak belirlenen ölçüt/ölçütler ile karşılaştırılarak
rebilir. Genellikle ölçme; bir kişi, nesne ya da olayın öğrenci hakkında bir karara varma sürecine değer-
özellik ya da karakterini tanımlamak amacıyla sayılar lendirme denir. Değerlendirme için en az bir ölçme
atamak için kullanılır. Bunun için çeşitli teknikler kul- sonucu, bir ölçüt ve bunların karşılaştırılması ile elde
lanılır. Bunca yöntemle birlikte ölçme ve değerlendir- edilecek bir yargı gereklidir. Eğitim sürecinde öğret-
menin en önemli organlarından biri, öğrenme ve gü- menler farklı değerlendirme yaklaşımlarından yarar-
dülenmeyi etkileyen sınıf içi uygulamalar ve öğretim lanabilirler. Ölçütün elde edilişine göre bağıl ve mut-
programlarında işe koşulan ölçme ve değerlendirme lak; amaca göre ise tanıma, biçimlendirme ve değer
yaklaşımlarıdır. biçme türünden değerlendirmeler kullanabilirler.
Başlangıç Süreç Sonuç
Ölçme ve Değerlendirme
72