Page 13 - Çevre ve İklim Değişikliği Etkinlik Kitabı
P. 13

ÇEVRE VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
                                                                                            OKURYAZARLIĞI




                   3.          Bilgi                                                            Ders Dışı
              ETKİNLİK       Okuryazarlığı
                               Becerisi
                                                                                       Bireysel
             Etkinliğin      TÜRKİYE’DE ÇEVRE HAREKETİ                               Etkinliğin   6 Ders Saati
             Adı                                                                     Süresi
             Etkinliğin      Öğrencilerin Türkiye’de çevre hareketinin ve çevreci anlayışın gelişim sürecini ortaya koyan
             Amacı           bir araştırma yapabilmesi.
            Yönerge 1: Aşağıdaki tabloyu inceleyiniz. Tablonun altında verilen işlem basamaklarını takip ederek Türki-
                      ye'de çevre hareketinin gelişimine yönelik  benzer bir tablo oluşturunuz.


             Neolitik Tarımsal   •  İnsanlar göçebe avcı-toplayıcılar yerine çiftçi olmaya karar verdi.
             Devrim           •  İnsan nüfusu artmaya başladı.
             (10.000 yıl önce)  •  Yerel kaynaklar (gıda, su, yakıt) yerleşimin çevresinden sürdürülebilir bir şekilde yönetildi.
                              •  Nüfus artışı tırmandı. Herkes için büyük ölçekli mal ve hizmet üretimi arttı.
                              •  Ağaçlar ve kömür şeklinde büyük miktarda yakıt kullanıldı.
             Sanayi Devrimi   •  Makine yapmak ve metal üretmek için mineral madenciliği arttı.
             (1800’lerin başı)  •  Çimento üretimi için kireç taşı çıkarıldı.
                              •  Araziler temizlendi, doğal su yolları kirlendi, şehirler kalabalık hâle geldi.
                              •  Kentsel tüketim toplumu ortaya çıktı.
                              •  Makinelerin üretimi petrol gibi çok büyük miktarlarda fosil yakıtların yakılmasını gerektirdi.
             1940’lardan      •  Teknoloji tarıma uygulandı.
             1960’lara        •  Yeni mahsul çeşitleri geliştirildi, gübre ve pestisit kullanımı keskin bir şekilde arttı.
             Yeşil Devrim     •  Dünya nüfusu yaklaşık 3 milyara ulaştı.
                              •  Kaynak kullanımımız ve atık üretimimiz fırladı.
                              •  Küresel boyutta problemler ortaya çıkmaya başladı: azalan balık stokları, nesli tükenmekte olan türler, pestisit zehirlenme,
                                 ormansızlaşma, nükleer atık, ozon tabakasının incelmesi, küresel ısınma, asit yağmurları vb.
                              •  Greenpeace 1971’de kuruldu.
             Modern Çevre     •  Bazı yazarlar çevre üzerine kitap yazdı (örneğin Rachel Carson’ın Sessiz Bahar’ı).
             Hareketi         •  STK’ler kampanyalar yürütmeye başladı ve medya organları bu konuda bilgilendirildi.
             (1960’lardan     •  Hükümetler doğa koruma alanları oluşturdu ve çevre konularını gündemlerine aldı.
             itibaren)
                              •  Bazı işletmeler kendilerini çevre dostu olarak gösterdi.
                              •  UNEP (Birleşmiş Milletler Çevre Programı) çevre üzerine dünya zirveleri düzenledi.
                              •  Çevre hareketi halka açıldı ve ivme kazandı.
              •  Aşağıda verilen soruların cevapları üzerine araştırma yapınız.

                Türkiye’de çevre hareketi ne zaman başladı?
                Türkiye’de çevre hareketinin öncüleri kimlerdir?
                Türkiye'de çevre hareketinin gelişimine neden olan olaylar nelerdir?

                Türkiye’de faaliyet gösteren çevreci kuruluşlar nelerdir?
              •  Bilgi kaynaklarını (canlı kaynak, kütüphane, çevrim içi veri tabanları vb.) belirleyiniz.
              •  Ulaştığınız bilgi kaynaklarının güvenilirliğini ve geçerliliğini sorgulayınız.

              •  Kullanacağınız bilgileri ve bilgi kaynaklarını ahlaki ve sosyal açılardan sorgulayıp değerlendiriniz.
              •  Topladığınız verileri yukarıda verilen örnekte gösterildiği gibi tablo hâline dönüştürünüz.

              •  Konuyla ilgili topladığınız bilgileri ve görselleri sınıf ortamında arkadaşlarınızla değerlendirerek öne
                çıkanları hazırladığınız sergi köşesinde ve sosyal medya sayfasında paylaşınız.


                                                                                                    13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18