Page 12 - Çevre ve İklim Değişikliği Etkinlik Kitabı
P. 12

ÇEVRE VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
          OKURYAZARLIĞI


         Yönerge 2: Aşağıda verilen nükleer santrallerle ilgili metinleri okuyunuz. Bu konu üzerinden bir açık oturum
                   etkinliği için verilen etkinlik basamaklarını takip ediniz.

         Nükleer Santrallerin Faydaları
           •  Nükleer santraller üretilen elektrik miktarının fazla ve elektrik maliyetinin düşük olduğu santrallerdir.
           •  Havaya karbondioksit salınmadığı içi havayı kirletmez ve sera gazı oluşumuna neden olmaz.
           •  Doğaya ve çiftçilere herhangi bir zararları yoktur.
           •  Yenilikçi olan nükleer santraller, eski nükleer santrallere oranla daha çok güvenlidirler.
           •  Doğaya ve insanlara hiçbir zararının olmaması için çeşitli önlemlerin alınması ve sık sık kontrollerinin ya-
             pılması gereklidir.
           •  Nükleer santrallerle üretilen yüksek elektrik miktarına bağlı olarak elektriğin ithal edilme oranı azalır ve
             insanlara daha uygun fiyatlı elektrik ve enerji sağlanabilir.
         Nükleer Santrallerin Zararları
           •  Nükleer santrallerde enerjinin uranyumun parçalanması ile elde edilmesinden dolayı buralarda gerekli
             güvenlik tedbirleri alınmadığı takdirde çevrede büyük oranda radyoaktif kirliliğe neden olabilir.
           •  Bakımsız, iyi çalışmayan ve eski nükleer santraller Çernobil gibi büyük bir faciaya sebep olabilir. Bu se-
             beple oldukça zararlı ve risklidir. Nükleer santrallerin güvenlik sistemlerine mutlaka düzenli olarak bakım
             yapılmalı ve sık sık kontrolleri yapılmalıdır.
           •  Nükleer santrallerde kullanılan radyoaktif maddeler ve radyoaktif atıklar doğaya karışabilir. Bu da hem
             hayvanlara hem insanlara hem de doğaya çok büyük zararlar verir.
           •  Çok büyük facialara ve kanser gibi çok ciddi hastalıklara sebep olabilir.

         Akkuyu Nükleer Santrali Projesi'nin gerçekleştirilmesi sırasında, çevrenin durumunu kontrol etmek
         için aşağıda belirtilen çevre koruma önlemleri öngörülmüştür:
         1.  Toprağın ıslahı ve inşaattan dolayı bozulmuş arazilerin yenilenmesi
         2.  Santralin normal işletme koşullarında radyoaktif ve kimyasal atıkların çevreye bırakılmasını önleyen koru-
             ma tedbirleri
         3.  Gaz atıklarının çevreye bırakılmadan önce işlenmesi ve radyoaktif maddelerin tutulması
         4.  Radyoaktif nüklidlerin su ile çevreye bırakılmasını önleyen koruma tedbirleri
         5.  Çevre ile teması olmayacak şekilde atıkların güvenli depolanması
         6.  Radyoaktif olmayan ama kirletici maddelerin çevreye atılmasının önlenmesi

           •  Açık oturuma ders öğretmeni tarafından moderatörlük yapılır.
           •  Üç kişilik 2 grup oluşturulur.

           •  Sınıf içinde iki grup için iki masa hazırlanır.
           •  Sınıftaki diğer öğrencilere tartışmayı iyi takip etmeleri ve tartışma sonunda değerlendirme yapacakları söylenir.
           •  Gruplardan birinin insan merkezli çevreci düşünceyi, diğerinin de çevre merkezli çevreci düşünceyi tem-
             sil edeceği söylenir.
           •  Bir önceki derste hazırlanan ve kendi çevre anlayışını temsil eden sloganlardan birkaçı iki grubun masa-
             larına asılır.
           •  İki gruba  da diğer gruba sorulmak üzere sorular hazırlaması için 10 dakika süre verilir.
           •  Her grup birbirine sırayla bir soru yöneltecek şekilde tartışma başlatılır.
           •  Her sorudan sonra yöneltilen soruyu cevaplamaları ve argümanlarını ortaya koymaları için gruplara be-
             şer dakika süre verilir.
           •  Tartışma sonlandıktan sonra sınıftaki tartışmayı takip eden öğrencilere hangi grubun görüşünü destek-
             ledikleri sorularak bir oylama yapılır.



           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17