Page 5 - Çevre ve İklim Değişikliği Etkinlik Kitabı
P. 5
ÇEVRE VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
OKURYAZARLIĞI
ÇEVRE VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ OKURYAZARLIĞI
Çevre her zamankinden çok daha fazla gündemimizde. Belki de tarihinde ilk kez, modern insan kendi konforlu
tercihlerinin ekosistem üzerindeki etkileriyle yüzleşiyor; gelecek kuşaklar için endişe duyuyor ve harekete geç-
meye çalışıyor.
Bununla birlikte çevreye dönük bir bilinç ve farkındalığın toplumların büyük bölümünde yerleşmesi için uzun
bir yol kat etmek zorundayız. İçinde yaşadığımız dünyanın ve doğal hayatın dengesinin gelecek kuşaklara doğ-
ru bir şekilde anlatılması çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığının önemli bir süreci.
Çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığı; bireylerin kendi çevreleri ile ilgili davranışlarını olumlu yönde geliştiren,
diğer bireylerle ve doğayla olan ilişkilerini sürdürülebilir bir ortamda gerekli günlük ve uzun zamanlı eylemleri
yapmalarını sağlayan anlayış, bilgi, beceri ve tutumlarının tümüdür. Çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığı bi-
reylerin çevre hakkındaki bilgi, çevreye yönelik tutum ve davranış unsurlarının bileşiminden oluşur.
Özetle çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığı; bireyin parçası olduğu ekosisteme dair kavrayışının geliştirilmesi,
böylece hem doğa hem de toplum ve gelecek kuşaklar için sorumlu tercihler yapabilecek bilgilerle donatılma-
sıdır. Böyle bir bilgi donanımının olmazsa olmaz becerileri ise:
• Gözlem yapma ve veri toplama,
• Problem çözme,
• Eleştirel düşünme,
• Öz yönetim,
• İş birliği,
• Karar verme ve eylem geliştirme becerileridir.
Öte yandan çevre ve iklim değişikliği okuryazarı bireylerin sosyal hak ve sorumluluklar konularında da bilinç-
lenmeleri önemlidir.
Bir başka deyişle çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığı programları gençlere tek bir doğruyu ezberletmek
yerine, her bireyin karşılaştığı durumla ilgili bilgi toplamasını, bu bilgiyi doğru yorumlamasını ve sorunu doğ-
ru bir şekilde çözebilecek becerileri kazandırmayı hedeflemektedir. Yani çevre ve iklim değişikliği okuryazarlık
eğitimleri çözüm ve harekete geçmeyi ve bunu yapabilmek için de öğrencilere neden-sonuç ilişkisinin yanısıra
doğru tepkiyi vermenin yollarının da anlatılmasını gerektirir.
5