Page 6 - Çevre ve İklim Değişikliği Etkinlik Kitabı
P. 6

ÇEVRE VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
          OKURYAZARLIĞI


          Öğrencilerimize iklim değişikliğiyle ilgili neyi, nasıl, ne kadar anlatmalıyız? Hangi örnekleri vermeliyiz? Yaşanan
          doğa olaylarını, yakın çevrelerindeki değişiklikleri nasıl yorumlamalı, nasıl duyarlılıklar geliştirmeliyiz? Bu soru-
          lar çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığının konu aldığı sorulardan sadece birkaçı. Çevre ve iklim değişikliği
          okuryazarlığının programının esasında bir konuya "değinerek" ya da öğrencilere hayatlarından uzak örnekler
          vererek bir farkındalık oluşturulmaz. Bir başka deyişle,  çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığının öğrencilerde
          iz bırakabilmesi ve onları harekete geçirebilmesi için pek çok duyarlılığı içermesi gerekir.
          Bunu sağlamak için de öğrencilere aktarılacak bilgilerin aktarılan teorilerden daha fazla gerçek yaşama dair
          bilgi içermesi gerekmektedir. Örneğin öğrencilerin kuzey kutbunda buzulların eridiği değil, buzulların neden
          eridiğini; çöp ayrımının önemini değil, yaşadıkları şehirde neden kompost yapılmadığını; küresel ısınmanın ne
          olduğunu değil, enerji politikalarıyla arasında nasıl bir bağ olduğunu düşünmeleri sağlanmalıdır.
          Özetle çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığı; kişinin gözlem yapabilmesini, neden sonuç ilişkileri üzerine dü-
          şünebilmesini, bilimsel verileri gözden geçirebilmesini ve harekete geçebilmesini içerir.

          Çevre ve İklim Değişikliği Okuryazarlığı Eğitiminin Amaçları
          Çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığının temelinde çevremiz ve onunla ilgili sorduğumuz sorulara cevap ver-
          me, cevap arama ve bulma, bulduğumuz cevapları etkili bir şekilde kullanma bulunur.
          Çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığı gelişmiş bireyler, dünyadaki doğal sistemlerin nasıl çalıştığı ve insan
          aktivitelerinin bu sistemleri nasıl etkilediği ile ilgili farkındalık, bilgi ve duyarlığa sahiptirler (Teksöz, Şahin ve
          Ertepınar, 2010; Roth, 2002). Çevre ve iklim değişikliği okuryazarı olan bireyler, hem sosyal çevre hem de doğal
          çevre ile ilgili olan süreç ve olayları kolaylıkla anlayabilmektedir.

          Çevre ve İklim Değişikliği Okuryazarlığı Kapsamında Verilmesi Planlanan Konular
          Çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığı kapsamında, sürdürülebilir bir gelecek için öğrencilerin iş birliği yapa-
          bilmesi, proje ve tasarım odaklı düşünmesini ve bütüncül bir çevre ve iklim değişikliği okuryazarlığı anlayışını
          kazanmasını sağlamak için aşağıda belirtilen konular üzerinden süreç ele alınmıştır.

           •  Çevre Hareketinin Süreci
           •  Biyoçeşitlilik Kaybı
           •  Karbon Ayak İzi ve Sera Etkisi

           •  Geri Dönüşüm Süreçleri ve Atık Yönetimi
           •  Tüketim Alışkanlıklarımız
           •  Kentleşme ve Habitat Kaybı

           •  Yenilenebilir Enerji
           •  Çevre Kirliliği
           •  Sürdürülebilirlik

           •  İklim Değişikliği



















           6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11