Page 11 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 11

Etkinlik




            1.   Aşağıdaki parçayı okuyunuz. Parçada altı çizili cümle ile ne anlatılmak istendiğini kısaca
                 açıklayınız.



                  Sanatçı, edebiyatçı bir dostumuz varsa ve onunla yazışıyor, arayışlarımızın sancısını
                  paylaşıyorsak, her sabah çalışma masasının başına biraz daha umutla, daha büyük bir tutkuyla
                  oturabiliyoruz.

                  Anılar uzaklaşıyor sanki.
                  Yeni bir şey, yeni bir hayat özlüyoruz.
                  Hayatın dilinden hoşnut olsaydık, yazarak yeni bir dil kurmaya kalkışmazdık.

                  Ama bu dili kurarken, keşke en azından dostlarla yazışmalarımızda olduğu kadar özgür
                  duyabilsek kendimizi.
                                                                                                 (Göç Temizliği)



                 ..........................................................................................................................................................................

                 ..........................................................................................................................................................................
                 ..........................................................................................................................................................................



            2.   Aşağıdaki parçadan hareketle yazarın romana bakışını maddeler hâlinde yazınız.




                  Romanın, bütün sanatlar gibi, bir yeni dil kurmak olduğunu, bireyden soyutlanmış bir romanın
                  ise, tarihle, toplumbilimle masal, destan arasında gidip geleceğini, yazınsallık içinde yer
                  alamayacağını; gelgelelim, tarihten, toplumdan soyutlanmış, dünü, şimdisi, geleceğiyle
                  bağlantısı kurulmamış bireyin iç yaşamının da çağdaş gerçekçi bir roman dünyası kurmakta
                  yetersiz kalacağını her fırsatta yazdım. Romanlarımda, hikayelerimde yalnız bu görüş
                  çizgisinde yol almaya çalıştım. (…) Aynı nedenle bazan Amerika'yı yeniden keşfettiğim
                  oldu. Böyle zamanlarda Fatma İnayet'in en acıtıcı alaylarına boyun eğmek zorunda
                  kaldım. Keşfedilmiş Amerika'yı yeniden keşfetmek üzere çıktığım uzun, engebeli, uykusuz
                  yolculuklarımda Halim'in gözleri sulandı. Yine de kendimi sezgiselin getirdiği zorluklara
                  bırakarak uzun günler, aylar, yılIar yitirdim. Ama, sezgi dünyamın büsbütün de yitirişlere yol
                  açmadığını biliyorum. Yitirildiğini sandığım o zamanlarda, romanın diline gelecek zamanın
                  dilini eklediğimi gördüm. Yaratıda sezginin önemine hep inandım.

                                                                                                 (Göç Temizliği)



                 •   ....................................................................................................................................................................

                 •   ....................................................................................................................................................................
                 •   ....................................................................................................................................................................
                 •   ....................................................................................................................................................................

                 •   ....................................................................................................................................................................







                                               Türk Dili ve Edebiyatı                                           9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16