Page 12 - Türkçeyi Etkili Kullananlar
P. 12

Etkinlik




            3.   Aşağıdaki parçayı okuyunuz. Parçadan hareketle çalışmayı yapınız.




                  SELMA: (O da gülerek ayağa kalkar.) Öyle mi dersin? Olabilir. Daha çok ne, biliyor musun?
                  Oğlumun sürdüğü hayat aslında bana yakışırdı. Metin dünyayı asla hak ettiği gibi, tam
                  yaşayamıyor, yazık. O caz grubundan bu caz grubuna, Fakat hep aynı ülkede, aynı kentte...
                  Serüvensiz. Bir gün de sesi Tibet'ten, Sri Lanka'dan falan gelse ne olur? Bir helikopterle
                  birdenbire New Port Caz Festivali'nin tam orta yerine en parlak yıldız olarak iniverse
                  mesela?.. Benim çocuklarım bir şey yapacaklarsa, şöyle, dünyayı ayağa kaldıracak şeyler
                  yapmalılardı. Abiniz ne yapıyor? 'Müzik yapıyor.' İyi. Peki. But... but, listen... 'Müzik yapmak'
                  için bir ülkeden kaç, ötekinde kazık çak. İnsan ilkin hayatıyla kurmalı müziği, hayatıyla!
                  Aydın'la sen de 'tiyatro yapıyorsunuz.' Make the music, faire le theâtre... Böyle bir laflar. Hem
                  kuzum, hayatın aslı dururken tiyatro gibi sahtesine ne gerek var?

                                                                                          (Çok Uzak Fazla Yakın)


                 Batı dillerinden tercüme olan “müzik yapmak”, “tiyatro yapmak” gibi ifadelerin Türkçenin
                 kurallarına ve tarihî gelişimine uygun karşılıklarını tahmin ederek aşağıdaki alana yazınız.


                 ..........................................................................................................................................................................
                 ..........................................................................................................................................................................

                 ..........................................................................................................................................................................
                 ..........................................................................................................................................................................



            4.   Turuncu karekoddan yararlanarak Adalet Ağaoğlu ile ilgili programa ulaşınız. İzlediğiniz
                 programa göre aşağıdaki boşlukları doldurunuz.


                  I.    Adalet Ağaoğlu, TRT’de kendisine oyun yazarlığının yolunu açan ......................... koluna
                        geçmiştir.

                  II.   Adalet Ağaoğlu, radyo oyununu ......................... öğrenmiştir.


                  III.  Adalet Ağaoğlu, Millî Eğitim Bakanlığının çevirttiği ..............................................................
                        radyoya uyarlamıştır.
                  IV.   Adalet Ağaoğlu, ilk sahne oyununu ...................................................... ile yazmıştır.



                  V.    Bir Piyes Yazalım isimli oyun sahnelendiğinde çok alkış almıştır. Adalet Ağaoğlu, bu
                        alkışın ............................................................... tiyatro yazarı için olduğunu düşünmüştür.




















      10                                       Türk Dili ve Edebiyatı
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17